Lämplig IC för simulering av 3 faser AC 50Hz.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Lämplig IC för simulering av 3 faser AC 50Hz.

Inlägg av Zajber »

Hej.

Någon som har något tips på en "lödbar" IC som lämpar sig för simulering av tre AC-faser i regionen 50Hz, kanske med något skönt bibliotek för arduino för kontroll. Bra frekvensstabilitet och möjlighet att ändra frekvensen med steg om 1mHhz.

Jag har en WQFN-DAC idag med tre kanaler ut (ej testat ännu), men det vore trevligare om det gick att löda på ett lättare sätt, och priset var lite mer "lockande".

Några generella krav:
  • 3.3V
    SPI
    Inte though hole
Amplitud och offset löses efter kretsen. Så det spelar mindre roll.

:tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Lämplig IC för simulering av 3 faser AC 50Hz.

Inlägg av Icecap »

En DAC med (minst) 3 utgångar samt en µC. DAC'en ska vara i någon lödbar kapsling.

Skapa en tabell över värden som ger ut en sinus och en timer som tar värden med 0°, 120° & 240° förskjutning och sedan skickar ut värden till var av de 3 utgångar.

Vid att justera timerns hastighet justeras signalernas hastighet.
Frekvensstabiliteten avgörs av µC'ns frekvensstabilitet och vid såna tillfällen brukar jag att i Timer-ISR'n först att skicka ut de nya värden, sedan förbereder jag de nästa.

På det vis blir jitter minimalt.

Man kan även (om ADC'n medger det) skicka ut de "nästa" värden direkt och när timern ger nästa interrupt bara latcha ut de värden varefter man skickar ut nästa steg osv.

Såklart får det ske en filtrering så att stegen jämnas lite ut men med en stegning om 1mHz och iaf. 32 steg per svängning blir det en interruptfrekvens på 1600 Hz, något som en Arduino borde klara. Med högre upplösning krävs mer och jag skulle tro att det kan bli besvärligt vid 64 sampels/svängning - men en modern µC med mer krut under skalet bör klara det galant.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Det är så upplägget är idag, men DAC:en är både för svår att löda och ganska dyr.

Det enklaste vore någon form av DDS, men programmeringen blir ganska mycket mer avancerad.
Om det inte redan finns DDS-kretsar som endast kör sinus ut kring rätt frekvens.

Jag tänkte mig mer tips på kretsar som ni vet är enkla att jobba med och har ett rimligt pris som löser uppgiften på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du får nog ge ett budget-pris på kretsarna om du ska ha bra uppslag.

Det finns rimligt billiga DAC i SOIC.
gkar

Inlägg av gkar »

PWM och filter.

Ha 1/3 i duty cycle så har du ingen 3 överton.
Då är filtreringen enkel.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Jag har gjort en trefas 120 grader, 50 hz i Arduinon för nåt år sedan eller så. Men det är fyrkantsvåg... Att få ren och fin sinus kräver lite mer. Jag minns att jag provade en forloop där jag delade upp varje halvåg i kanske 20 delars PWM. Med hjälp av en R/C krets borde det gå att få hyfsat sinus?
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Icecap skrev:Du får nog ge ett budget-pris på kretsarna om du ska ha bra uppslag.

Det finns rimligt billiga DAC i SOIC.
Sub 50kr hade varit önsvärt.
Nuvarande ligger på strax över 170kr per enhet.

Jag vill helst inte laborera för mycket med PWM och filter. Jag lägger hellre några kronor på en lämplig DAC/DDS.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

Nu när jag håller på med detta projekt så har jag tänkt handla från Mouser istället för Elfa och Electrokit.
Ju mer jag använder Mousers webbinterface desto mer imponerad blir jag.

Jag hittade min första DAC i nått Google-race med alla tänkbara "vill-ha" och därav det första valet.
Nu när jag kollar och filtrerar på Mouser hittar jag följande chip

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/dac084s085.pdf

21kronors..
Skriv svar