Vocoder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vocoder?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns många musikintresserade här, så:

Någon här som provat att bygga en vocoder?

Jag byggde en egen variant i dag som jag funderat länge på, bestående av bl.a HexInverterarBuffers och 4st "bilateral" switchar. Fick inte så bra ljud tyvärr. Test nr2 bestod av att jag la till bl.a 2st OP-förstärkare och 4st dioder. Detta gjorde att ljudet blev en oktav ljusare. Tyvärr distade det väldigt mycket, men det berodde nog på komponentvalet: 741-op och 1N4148-dioder......

Någon som provat att bygga något liknande?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Jag använde VST-plugins en gång för ett par år sedan för att få vocoder-effekt.

Jag har faktiskt kvar grejorna fortfarande:
Prosoniq Orange Vocoder VST V1.1.2
Prosoniq Realtime Vocoder VST V1.30
Prosoniq Realtime Vocoder VST V1.4
Prosoniq Orange Vocoder RTAS V1.4

Fast det har ju inget att göra med att bygga en vocoder i hårdvara... :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inte så jättemycket nä, :) Just dessa plugins har jag inte provat. I plugin-väg så har jag bara några enklare gratisversioner av vocoder. Är inte så jättenöjd med dem, så jag ska se om det går att få tag i Prosoniq-pluggarna och testa.

Jag har visserligen en hårdvaru-vocoder, men vill ändå bygga en för att kunna justera ljudet ännu mer.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kan du berätta åt en mindre audio-kunnig vad en vocoder är? :)
Min första idé är att det kommer från voicecoder, röstförvrängare? Är jag på rätt spår? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jajjamensan, du är inne på helt rätt spår. Vocoder betyder just "voice coder"!

De fungerar ungefär såhär:
Man har två olika insignaler. T.ex en röst (source) och ett synthljud (carrier). Det är en fördel om synthljudet är ganska "krispigt". Synthen bestämmer tonen och hur ljudet ska låta. Det kvittar vilken ton rösten har. Spelar man en ton på synthen och rösten säger "Elektronikforumet" så låter det som en talsynthes ungefär.

Man är inte begränsad till en röst och en synth. Man kan skicka in vad som helst eftersom det är vanliga audio-ingångar. En trumtakt som source och en elgitarr som carrier gör att gitarrspelet klipps upp i takt med trummorna. Är det en dov trumma så blir gitarrljudet diskantfattigare och tvärt om.

För att få en bra inblick i hur det låter med en röst och en synth, så kan man prova att prata samtidigt som man spelar munspel. Det blir ganska likt.

Om jag kommer ihåg det så kan jag lägga upp ett ljudexempel senare.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nice. Ser framemot resultat! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vet hur du menar med ljudet, Helt klart en intressant effekt som jag med skulle vilja bygga :)
men fungerar det inte ungefär som en ringmodulator?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En klassisk vocoder fungerar väl ungefär som en equalizer med ganska många reglar för de olika frekvensbanden. Hur mycket som "dras på" på reglarna är beroende på den ena insignalen. Den andra insignalen går alltså igenom equalizern och de påverkas av regelinställningrana.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det var väl en militär uppfinning från början, en sorts röstkryptering för fältradio.
Effekten neutraliseras hos mottagaren genom att signalen skickas igenom en omvänt inställd vocoder.

Kraftwerk var väl först med att använda vocoders i musik på mitten av 70-talet, då de fick tag på en militär modell.
Den användes för att skapa die Stimme der Energie, som hälsar alla välkomna i början på alla konserter, med sitt "Meine Damen und Herren, ladies and gentlemen, heute abend, aus Deutschland, Die Mensch-Maschine; Kraftwerk".
Tyska genom vocoder är riktigt hårresande!
JJ

Inlägg av JJ »

Från en oförstående: Är det vocoder som får det att låta sådär konstigt i "den där Cher-låten" (Do you believe...) och i låten med "Backseat of my car" som går på reklamradio hela tiden nu. Eller är det en annan effekt?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tycker att Cher-låten inte kan klassas som en ren vocoder eftersom den pitchar ljudet också. Jag skulle snarare gissa på att någon lekt med en AutoTune (en sån som i normala fall får sångare som sjunger falskt att hamna på rätt ton) och sedan ytterligare nån effekt.

Fast egentligen så borde kan kanske kunna kalla allt som modifierar den mänskiga rösten - eller blir modifierad av rösten som med en talkbox - för vocoder....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den största skillnaden mellan vocoder och ringmodulator är att det är mycket enklare att ha kontroll över tonerna i en vocoder. En ringmodulator förändrar ljudet och tonen mycket mer.

När Autotune kom så sas det att den använts i Cher's låt "Believe", men det stämmer inte. Det var en ren pitch-effekt som användes. Har glömt vad burken hette, men det var en gammal sak från 90-talets början. Det gick iallafall till så att hennes ljudtekniker satt och lekte med massa olika effekter på hennes röst, mest som ett skämt. Men när Cher hörde resultatet så fastnade hon för ljudet och ville ha det så.

Maalobs: Från början användes vocoder för att man lättare skulle höra vad man sa i de urdåliga telefonlinjerna. Inte för röstkryptering alltså utan snarare tvärt om. En omvänd vocoder är ruskigt svårt att göra. Yamaha är nog de som lyckats bäst.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ah okej där ser man. Såg nämligen Le Sport live på tracklistan där vokalisten i början sjöng in i en mikrofon och samtidigt spelade på ett keyboard och så lät det syntigt och coolt typ. Tror även samma effekt används i Chromeo - needy girl. Väldigt intressant effekt...

"Backseat of my car" som går på reklamradio
Akcent - Kylie ;)
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

JimmyAndersson skrev:Maalobs: Från början användes vocoder för att man lättare skulle höra vad man sa i de urdåliga telefonlinjerna. Inte för röstkryptering alltså utan snarare tvärt om. En omvänd vocoder är ruskigt svårt att göra.
Både kompression/dekompression och kryptering/dekryptering av signaler kan åstadkommas med vocoders.
Kompression användes för att spara bandbredd genom att skjuta in flera samtidiga signaler i individuella band.

Här kan du läsa om den första militära vocodern och hur kryptonycklarna fungerade hos sändare och mottagare:
http://www.nsa.gov/publications/publi00019.cfm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De jag hört snacka om just den mackapären som fixar till röster till exakt "rätt" frekvenser, säger voicebox.
Skriv svar