Hjälp mig identifiera varma komponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mx

Hjälp mig identifiera varma komponenter

Inlägg av mx »

Jag har köpt ett externt agg som jag använder när jag leker med peltiers. Nu planerar jag att bygga ett nytt datorchassi och montera peltieragget i det. Då lådan agget sitter i nu är rätt stor med tanke på innehållet ska jag montera det "öppet" utan låda i datorchassit. Jag vill placera det på ett sätt som gör att luftflödet inte länger kommer vara som i den gamla burken och därför behöver jag modifiera den nuvarande kylningen.

Så här ser agget ut på utsidan
Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

I den nuvarande lådan sitter det en högludd 80mm fläkt. Jag gjorde ett försök att tysta den genom att smörja den och fästa den med "gummiskruvar". Den blev avsevärt tystare men fortfarande på tok för högludd för min smak.
Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Några millimeter från fläkten sitter en transformator som tillsammans med fläktgallret bidrar till oljudet från fläkten.
Behöver den verkligen kylning? Den mindre bredvid får ju knappast någon kylning alls i så fall.
Varför har de monterats så pass öppet? Kan det bli något överslag eller något? Kan man i så fall isolera dem och på så sätt montera dem tätare?
Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Som rubriken säger så försöker jag identifiera vilka komponenter som behöver kylning. Jag tänkte löda loss dem och montera dem på en annan, större och lämpligare placerad kylfläns. Alla komponenter som är fastskruvade på kylflänsarna behöver kylning. Finns det någon mer komponent som behöver kylas?
Som ni ser så sitter det varningar på de nuvarande kylflänsarna. Men om jag isolerar komponenterna från kylflänsen med silikonmellanlägg så borde den väl vara ofarlig att röra? Jag tänkte nämligen placera flänsen så att man kan nudda den.
Vilken sorts isolering ska jag välja, de varierade verkligen i pris!
Bild
Länk till större bild

Bild
Länk till större bild

Komponenten som reflekteras i kondensatorn har en egen liten kylfläns så den behöver antagligen kylas även den.
Bild
Länk till större bild

Komponenten med den kvadratiska metallbiten på kanske behöver kylning? Varför skulle den annars ha en bit metall fastskruvad?
Bild
Länk till större bild

Vad är det vita som sitter på benen på många av komponenterna?
Bild
Länk till större bild

Varför är chassit lackat även på insidan? Förhindrar det överslag? Borde jag göra samma sak i det nya chassit? Används speciell färg?
Bild
Länk till större bild
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det var ett fint agg... men behöver du verkligen en sådan fin apparat bara för att driva peltierelement?

Inget är säkert att det kommer att fungera om du förändrar apparaten. För att vara säker på att apparaten inte är farlig efter du har ändrat på den så måste du kontrollera att komponenterna håller sig inom specad temp område inom hela temeraturområdet där apparaten ska användas. Dvs du behöver göra ett typprov...

Ett sätt att göra ett tillräckligt typprov är att stoppa in datorn i ett torkskåp och ställa in tempen på 70 grader och köra datorn i en vecka med full belastning på allt. Håller det så funkar det troligen vid normala 25grader.
mx

Inlägg av mx »

Jag skulle antagligen klara mig med ett sämre agg, jag kör bara en 320w peltier för tillfället. Men jag har planer på att kyla grafikkortet med en 170w peltier också så det skadar inte att ha lite kräm över. Dessutom köpte jag det rätt billigt begangnat. :D

Bra idé med typprovet. :tumupp:
Något torkskåp har jag inte tillgång till, men jag har en peltierkyld minikyl som agget får plats i, det ska klara 65 grader. Jag får väl bygga om agget och göra ett typprov då helt enkelt.
Senast redigerad av mx 10 februari 2006, 13:21:44, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Läs forum reglerna... :shock:
Loial

Inlägg av Loial »

Ser rejält ut!

Det första som slår mig är, att du nog inte bör fundera på att flytta komponenterna som sitter på kylflänsar. Det är bland annat transistorer för switchningen, och den sker med väldigt hög frekvens, mönsterkortet är designat för att detta ska fungera så bra som möjligt. Om du flyttar ut dom transistorerna utanför mönsterkortet, så måste du förlänga med lösa sladdar - det som händer då är att du bland annat tillför parasitinduktanser, något som i värsta fall förstör ditt aggregat - och i bästa fall gör ditt agg. väldigt "störande", dvs det kommer att utstråla väldigt mycket RF-störningar. Och om du dessutom kommer att montera aggregatet öppet tillsammans med bl.a. moderkort och annat, så är risken stor att detta aggregat kommer att störa ut annan elektronik (läs - göra din dator instabil/förkorta livslängden).

En sak skulle du dock kunna göra. Det ser ut som att alla tre stora kylflänsar är lika höga? om dom är det, skulle du kunna montera en annan, större kylfläns ovanför, fastskruvat plant mot småkylarna med lite kylpasta mellan.
Du skulle ju även kunna montera kretskortet/en i datorn, och montera på så sätt att du har en tyst 120 mm fläkt som drar friskluft genom aggregatet.
Apropå luftflödet, går nog det att optimera en hel del ser det ut som, om du monterar en 120mm fläkt så att luften dras rakt genom hela aggregatet, så borde du klara dig med relativt små luftflöden.

tranformatorn som sitter framför fläkten verkar vara huvudtransformatorn, den utvecklar troligtvis ganska mycket värme under hög belastning, och ja - den bör nog sitta nära fläkten.

Du borde kunna flytta dom lösa komponenterna några millimeter närmare varandra, men se till att du inte ändrar huvudtransformatorns trådar, dom ser redan nu lite för långa ut om jag ska vara ärlig. Om du nu inte har stor platsbrist skulle jag nog låta layouten vara som den är.

komponenten med metallplattan på, är en likriktarbrygga. Den klarar sig nog, den sitter ändå inte i luftflödet.

Så, för att fatta det kort
- modifiera helst inte ett SMPS-aggregat, låt layouten vara som den är.
- optimera luftflödet istället.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det där verkar väldigt otympligt att bygga in i en dator.

Är det inte lättare att köpa ett lite kraftigare dator-nätagg?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man monterar ett galler där luften kan ta sig in så kan man nog varva ner fläkten....
Loial

Inlägg av Loial »

ja, det verkar bara vara perforeringar på sidorna, ger kanske inte optimalt flöde, nej. Försök göra något hål framtill (svårt kanske), eller leda luften framifrån och bakåt istället. Och sätt dit en PAPST eller annan tyst fläkt istället?

EDIT: hmm, ser ju nu att gallren sitter BAKTILL på sidorna dessutom, precis bredvid fläkten... Luften kan ju inte röra sig många millimeter i det chassit.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle nog sätta ett vanligt 80mm galler på toppen fram. Eller på sidan kanske är säkrarae. Inte så bra om det trillar ner en skruv.
mx

Inlägg av mx »

Jo det är minst sagt otympligt. Det känns lite overkill att ha ett så pass bra agg för att driva peltiers, de är ju inte speciellt känsliga för störningar. Det hade antagligen varit enklare att använda något datoragg. Men det som är så bra med det här agget jämfört med ett datoragg är att jag kan justera spänningen och på så sätt hitta den punkt där peltiern kyler lagom mycket i förhållande till min vattenkylning och på så sätt hitta punkten där jag får lägst temp.

Tråkigt att göra agget sämre med en massa parasitinduktanser. Även om det enda det skulle kunna störa är ett par pumpar och en t-balancer (fläktstyrning). Om agget mår dåligt av ombyggnaden så kanske jag får leta efter andra alternativ. Det var ju tänkt som en uppgradering till agget inte en nedgradering.

Billigast hade det nog varit att testa vilken spänning som fungerar bäst och sen bygga ett eget agg som är oswitchat. Då skulle det inte behövas en massa kylning för transistorer och det skulle antagligen ta mycket mindre plats. Hade jag bara hittat billiga transformatorer hade jag gärna byggt ett eget agg. Var kan jag hitta det och kanske även rejäla kondensatorer förutom hos elfa?

Att bygga ett simplet oswitchat agg klarar jag, men skulle det vara svårt/dyrt att bygga ett agg som har justerbar spänning mellan kanske 11-15V?

När det gäller kåpan var det nog bara jag som lagt på den bak och fram. Den sitter med 14(!) skruvar så jag orkade inte skruva dit den igen när jag skulle ta kort utan bara la den där. Något vill jag göra med agget i alla fall, kanske får bli ett riktigt fläktgaller och en ny fläkt.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Behöver man ens glättad spänning för en peliter? Du kanske kan hoppa över kondingarna isådanafall.

(Jag har ingen aning alltså... jag funderar och frågar...)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ingen nackdel med glättning. Men det funkar ändå
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, det var det jag trodde.

Nackdelen med glättning är förståss att det kostar pengar och tar upp plats :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men jag tror att den kyler bättre med ren DC än med "hackad"
mx

Inlägg av mx »

Jag överväger att bygga ett oswitchat agg för att driva peltarna. Svara gärna på någon av de många frågorna i min nya tråd.
Skriv svar