labbaggregat med LM723

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Strömkarlen

labbaggregat med LM723

Inlägg av Strömkarlen »

Jag har ett gång sådana liggande. Både DIL-14 och TO5. Tänkte använda de för att bygga ett stabiliserat labbaggregat med strömbegränsning. Power supply för att mata det är en hög nätdelar från kassaapparater. 2*12 V på sekundärsidan trafon. 2,5 A. Tänkte nog koppla den som 24 V för att i framtiden eventuellt sära på lindningarna om jag vill ändra till ett symmetriskt. Nu till frågan. Jag har googlat på denna ädla relik och funnit massor med DIY-artiklar. Men variationerna är enorma! På kretslösningarna alltså. Jag blev förvånad då alla tillverkare av kretsen har samma grundförslag på layout och samma formler för att räkna på motstånden. Tiden finns inte för en mängd experiment då jag tänkte göra detta med elever i en grundkurs elektronik (de ska inte bli elektronikingenjörer...).
En del forum talar om en ritning som fanns i AoE. Andra säger att den självsvänger... Och så vidare. Så, ett tips på en layout som inte innehåller massor med komponenter och som är beprövad. Jag tänkte ha en 7815/7824 som stabilisering för själva kretsen och en P-mosfet som skydd för felaktig polaritet.

Tips om just 723 emottages tacksamt. Inte andra lösningar med switchade aggregat mm.
:D

Lars
Användarvisningsbild
Henry

Re: labbaggregat med LM723

Inlägg av Henry »

Hade som alternativ annars kunnat rek tex en LM317, det är även det en spänningsregulator men med bara 3 ben som har ev dåliga egenskaper från LM723 borttagna. 723 har också en nasty egenskap att om den inte är avkopplad rätt kan den ses som lite mer känslig för spänningsspikar än andra regulatorer vilket gör att utgångs transistorn kan gå i kortslutning vilket i sin tur gör att det automatiskt blir full spänning på utgången.

Hänt mig en gång med en så personligen håller jag mig långt ifrån de men det är som sagt personliga preferenser, men rätt avkopplade och dylikt funkar de helt ok och de används än så vitt jag vet i vissa spännings agg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tips, se till att avkoppla V+ noga och helst diodavskillt från VCC eller åtminstånde med ett RC filter, V+ "tål" inte störningar från lasten alls.
Ledningsmönstret från V+Cavkoppling-, Cref-, Rref- och V- får INTE bära någon annan ström får då får du problem och de skall vara draget i en perfekt stjärna med V- som centerpunkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag körde många år med AoE:s version av spänningsaggregat baserat på LM723 utan några problem. Däremot har jag för mig att LM723 är svår att få tag på nu för tiden(ej säker?) så det kanske är en mindre bra komponent att grunda sitt bygge på idag? :humm:
opampen

Inlägg av opampen »

Skulle också rekommendera LM317 istället av i princip samma skäl som tidigare sagts.

Har erfarenheter av LM723 och tyvärr kan den lätt självsvänga. Det gäller att avkoppla och använd ett dubbelsidigt kretskort med jordplan!

Ska du undervisa elever i elektronik tycker jag att du bör välja den modernare LM317 istället, som dessutom är lätt att få tag på.
Den har en max ström på 1,5A men du kan enkelt buffra den med en eller fler effekttransistorer för strömmar upp till tiotals amp.

Du kan också enkelt bygga ett symmetriskt labb aggregat med en LM337 som är en motsvarighet till LM317 fast med negativ utspänning, kan vara bra när man t.ex. labbar med op-förstärkare eller kondensator lösa audio effektförstärkare.

Titta på länkarna:

http://powersupply33.com/symmetrical-re ... 0v-2a.html

C5 och C6 i schemat kan höjas till 1µF-10µF för att undvika självsvängning framförallt för LM337 nu är risken dock mycket mindre att dessa självsvänger jämfört med LM723 men det kan i vissa fall förekomma framför allt vid höga strömuttag.

Man bör också använda dubbelsidigt kretskort med jordplan för samtliga kopplingar.

Eller ett kraftigt labbaggregat som klarar 15A:

http://powersupply33.com/15-ampere-adju ... upply.html
Senast redigerad av opampen 25 februari 2019, 13:50:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Men labbaggregat utan strömbegränsning, är det verkligen ett labbaggregat då ?

Kul att dom använder 2N3055 också.. apropå gamla dinosauriekomponenter :)
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, 2N3055 har några år på nacken men används fortfarande.

Gillar TO3-kapseln som är lättare att kyla jämfört med TO-220-kåpan.
Jax

Inlägg av Jax »

På nätet finns schemor på Powerbox 3000-serien, föreslår en klon av en sådan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PeterH skrev:Jag körde många år med AoE:s version av spänningsaggregat baserat på LM723 utan några problem. Däremot har jag för mig att LM723 är svår att få tag på nu för tiden(ej säker?) så det kanske är en mindre bra komponent att grunda sitt bygge på idag? :humm:
Sådana aggregat hade vi på RIFA, byggda av Jeanette. Tror det rörde sig om nästan 10 aggregat. Funkade finfint. Den stora grejen var att man kunde köra ner till 0V. Med t ex LM317 är det inte vidare sådär utan vidare, om man inte har en liten sladd med minus i ....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

LM723 går inte heller ner till noll utan extrafix, som AOE's aggregat hade.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag byggde ett med "extrafix".
Spänningsdelen har jag redan implementerat i ett tidigare bygge på radioklubben.
Sedan har jag byggt till det med variabel ström. Jag har allt i låda nu ska försöka
dokumentera det lite bättre - studier i Umeå kom emellan!

https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=89780
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Eftersom du har en massa kretsar liggandes så behöver du givetvis bli av med dom... Det finns en uppsjö kopplingar men ta den som kretstillverkaren har som exempel. Jag har annars ett par exempelkopplingar och någon färdig apparat med 723:an.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

723 är väldigt poppis i amatörradiosammanhang och de har ju ingen störfri miljö runt racket precis.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jax skrev:På nätet finns schemor på Powerbox 3000-serien, föreslår en klon av en sådan.
723:an används bara till 5V regulatorn i PB3000
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vet att AoE (Elektor) hade ett "superaggregat" med flera parallella LM317 som lämnade upp till 10A, vet dock inte om designen gick ner till 0VDC? :humm:
Skriv svar