Axelfäste till stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Axelfäste till stegmotor

Inlägg av $tiff »

En gammal idé som legat och grott i mitt och mullemecks huvud fick ny kraft idag när det plötsligt dök upp tre kartonger gratis stegmotorer i nyskick. Vi roffade åt oss de fem kraftigaste och frågade google hur coola de var. Farbror G svarade:
BildStörre
(Med tillägg: massa: 0,6 kg, stallvridmoment: 1,0 Nm)

Vi knåpar naturligtvis på idén att bygga en fet radiostyrd... ehm... sak med dessa fyra stegmotorer som direktdriver varsitt hjul (diameter ca 15-20 cm).

Den stora frågan vi tänkt ställa till er duktiga CNCare och andra trevliga människor som har med sånt här att göra, är hur man gör en vettig infästning på motoraxeln. Den är ju helt rund, och alldeles för kort :?

Bild Bild
Större

Hålet i motoraxeln är inte gängat. Axeldiameter strax över 6 mm.

Vi kom fram till att man kanske brukar ta en bit metallrör med passande innerdiameter och värma, banka på axeln och låta svalna. Det bör sitta hårt nog? Sedan kan man arbeta på detta rör istället.
"Saken" (fordonet) är tänkt att kunna köra utomhus och tåla lite plågeri, så det duger inte med några smältlimslösningar på hjulinfästningen denna gången!

Eftersom jag inte sysslat med stegmotorer rent praktiskt så undrar jag även vad jag kan förvänta mig av små monster som dessa. Hela drivteorin har jag klart för mig redan.
Låt säga att hela kalaset kommer väga 10-15 kg, med fyra drivande motorer. Är det då rimligt att anta att man kan få upp motorerna över 500 v/min med 12 V chopperstyrning (motorlinningar är märkta 4 V)? Pallar de att driva ett hjul direkt utan att plågas för mycket? (Vi har ju ändå en motor att bränna i forskningssyfte 8) ).

Fordonet kommer göra nästan 30 km/h med 1000 rpm och 15 cm hjuldiameter om jag inte är helt ute och cyklar med min räknare.

Edit: exempel på hjul:
Bild Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag tar gärna hand om resten och svarvar axelkopplingarna till er 8)
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

En rundstav i rostfritt som går genom två lagerblock (räcker kanske med ett lagerblock), för att ta upp belastningen. Axeln på motorn borde gå att slipa ner lite då den blir plan och sedan stick in denna i ett hål i rundstaven med en skruv in ifrån sidan som håller fast axeln i rundstaven.

lagerblock:
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är inte så värst inne på stegmotorer egentligen men jag tycker det verkar lite väl mycket för dom att klara om man kopplar hjulen direkt på dess axel utan någon utväxling och att dom sedan skall dra fram 15kg i säg 30 knyck med 15cm hjul. Jag tycker det verkar lite för mycket för dom för att klara, men kan dock givetvis ha fel då jag inte arbetat med så här pass stora.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

På tal om gratissaker. Hittade en
"Bipolar - Chopper -Driver B901224
35 - 80VDC 12A/PH. 200/400 STEP"

Tempmätare och massa annat gojs på.

Vänder och ser att jag tydligen i mina ung dagar, när jag itne viste vad detta var, tydligen gått på väldigt hårt med lödkolven och det känns väldigt omöjligt att få den fungerande igen. *Snyft*.

OT:
finns det inte färdiga saker för det där? bara ett rör med två skruvar i som man drar åt? Filar man lite på axeln bör det sitta som berget sen.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

passar exakt i diameter

Inlägg av pcmper »

Bild
Kanske en axelkoppling som denna skulle fungera?
Elfa 234.25.24
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Henry
Det är förvisso inte hastigheten jag är ute efter. 10-15 km/h räcker säkert, en stund iaf :)
Jag är mest nyfiken på om jag får något "bottendrag". 200 steg per varv är väldigt många så det borde ju inte vara något problem! Snarare tvärtom, att vid 500 rpm är det ~1700 steg per sekund, eller 0,6 µs per steg :humm:

>> Chrille
Ingen dum idé! :tumupp:
Jag tänkte att de skulle klara sig på egen hand eftersom motererna har dubbla kullager. Inte jättestora, men dock. Hela blocket ger ett robust intryck.
Vi försöker hålla hela paketet väldigt kompakt. (BxHxD) 3x2x0,7 dm om "transmissionen" är på vår sida. Att ta till remdrift eller nedväxling tar upp en hel del plats!

Det är kanske lättare att fixa fälgar så att hjulets längdsgående centrum ligger rakt ovanför motorns främre lager. Om någon hängde med på vad jag menade där :)
Lite ascii förskönar saken:

Kod: Markera allt

____
      |_   |
        \  |
  ______ |H|
 |      ||J|
 |motor >|U|
 |______||L|
         | |
       _/  |
      |____|
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sådana fast lite enklare kanske, tror inte studenterna vill bli ruinerade...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

[quote="$tiff

Kod: Markera allt

____
      |_   |
        \  |
  ______ |H|
 |      ||J|
 |motor >|U|
 |______||L|
         | |
       _/  |
      |____|
[/quote]

Inte lasta motorns lager på det sättet !!!!!!!!!
Senast redigerad av tecno 9 februari 2006, 19:02:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> zeus
Precis, stundenterna vill absolut inte bli urinerade!
Vi vill göra fiffiga lösningar som vi helst kan bygga med sån skrot vi har liggande :)

>> tecno
:cry:
Vadå? Vad är de då till för? :twisted:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Lovar, ska inte urinera på er. :P

Men köp fyra "pinne till pinne" delar, så lager på varje sida, lär ju funka skitbra och inte kosta mer än en hundring. Är inte direkt ryndforskning eller saker till sjukhus.

Vill man leka lite och ska ha utväxling kan man göra såhär:
Bild
Väldigt nödvändigt... Fast bra att man får vikten brett.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

hmm.. varför hittar aldrig jag massa gratis stegmotorer.... :(
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Ta gärna en titt på t.ex Aratrons hemsida. De är inte billiga men har gott om axelkopplingar och dokumentation till dessa, så det går att ta reda på vad som behövs.
För övrigt håller jag med tecno om att inte belasta motorns lager på det sättet som bilden visar. Hjulen skall ha egen lagring.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag tackar för era åsikter! Jag ska klura vidare på detta under morgondagen!
ADMJ

Inlägg av ADMJ »

Och så får du klämma fram vad för fordon ni skall bygga.
"en fet radiostyrd... ehm... sak" :humm: :)
Skriv svar