Styra en matris av dioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Poolparty
Kontakt:

Styra en matris av dioder

Inlägg av Poolparty »

Hej.. Har funderat på att bygga en sk lysdiodväg där man ska kunna köra mönster och text. Har införskaffat 200 st starka lysdioder. Hur ska man koppla, vilka komponenter bör man inhandla m.m. för att kunna styra varje diod från datorn. Någon som har några tips?
Tacksam för svar.

/Thomas
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det skulle nog gå att lösa med några shiftregister + transistorer mot parallellporten.

Börja med att kolla lite här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=led ... allel+port
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om du inte vill sitta och löda som en tok så har jag 100 st färdiga kort med 384 dioder vardera liggande hemma. Drivelektroniken har jag dock inte så den frågan kvarstår.

Lydsioderna är gula 5mm. Det är en matris på 12 x 32 st. Det finns två st 36-poliga stiftlister på undersidan. 4 st monteringshål är det på kortet. Dom är stackningsbara åt allt 4 hållen. Korten är 323 mm x 119 mm stora. Det verkar vara samma typ av kort som används i stockholms tunnelbanevagnar för hållplatsinformationen.

Bild

Bild

Dom bara ligger i ett skåp och skräpar för närvarade.... Så är du intresserad av nån/några så kom med ett skambud så får vi se.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ska du täcka en hel vägg med 200 dioder ?
Det blir ganska glest...
Eller var "vägg" bara bildligt uttryckt ?

Hur som helst, lösningen beror väldigt mycket på vad du menar
med "mönster och text". Hur snabbt måste matrisen uppdateras ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men om man sätter de bakom en plastskiva, en för varje pixel, kan man få riktigt tuffa effekter. Fsat det blir nog svårt att läsa text.
Poolparty
Kontakt:

Bättre förkaring.

Inlägg av Poolparty »

Tanken är att man skall kunna skriva text och visa mönster. Hade tänkt sätta dioderna på ett avstånd på ca 5 cm från varandra så vägg var bildligt talat. Den behöver uppdateras så den flyter på och man hinner läsa texten.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Thomas
Ps. Inte intresserad av plattorna då jag redan har 200 st starka blåa dioder.
Skriv svar