Hej.. Har funderat på att bygga en sk lysdiodväg där man ska kunna köra mönster och text. Har införskaffat 200 st starka lysdioder. Hur ska man koppla, vilka komponenter bör man inhandla m.m. för att kunna styra varje diod från datorn. Någon som har några tips?
Tacksam för svar.
/Thomas
Styra en matris av dioder
Det skulle nog gå att lösa med några shiftregister + transistorer mot parallellporten.
Börja med att kolla lite här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=led ... allel+port
Börja med att kolla lite här:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=led ... allel+port
-
- Kontakt:
Om du inte vill sitta och löda som en tok så har jag 100 st färdiga kort med 384 dioder vardera liggande hemma. Drivelektroniken har jag dock inte så den frågan kvarstår.
Lydsioderna är gula 5mm. Det är en matris på 12 x 32 st. Det finns två st 36-poliga stiftlister på undersidan. 4 st monteringshål är det på kortet. Dom är stackningsbara åt allt 4 hållen. Korten är 323 mm x 119 mm stora. Det verkar vara samma typ av kort som används i stockholms tunnelbanevagnar för hållplatsinformationen.

Dom bara ligger i ett skåp och skräpar för närvarade.... Så är du intresserad av nån/några så kom med ett skambud så får vi se.
Lydsioderna är gula 5mm. Det är en matris på 12 x 32 st. Det finns två st 36-poliga stiftlister på undersidan. 4 st monteringshål är det på kortet. Dom är stackningsbara åt allt 4 hållen. Korten är 323 mm x 119 mm stora. Det verkar vara samma typ av kort som används i stockholms tunnelbanevagnar för hållplatsinformationen.

Dom bara ligger i ett skåp och skräpar för närvarade.... Så är du intresserad av nån/några så kom med ett skambud så får vi se.
Bättre förkaring.
Tanken är att man skall kunna skriva text och visa mönster. Hade tänkt sätta dioderna på ett avstånd på ca 5 cm från varandra så vägg var bildligt talat. Den behöver uppdateras så den flyter på och man hinner läsa texten.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Thomas
Ps. Inte intresserad av plattorna då jag redan har 200 st starka blåa dioder.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Thomas
Ps. Inte intresserad av plattorna då jag redan har 200 st starka blåa dioder.