Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av StefanR »

Laddskåp?
Med litiumcellers intåg har iaf jag lite ångest över att ladda batterier oövervakat, t.ex elcykelbatteriet men även tandborste, mobiltelefon, barnens leksaker osv. Hur gör ni med detta och finns det bra exempel på t.ex. plåtskåp som passar bra till ändamålet? Nu lägger jag batteriet till cykeln i ett tvättställ i rostfritt stål i tvättstugan men det är väl inte helt optimalt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5496
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av anders_bzn »

Lerkruka med lock.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av grym »

ammocans, läkemedelsskåp i plåt, verktygsskåp i plåt, helst helsvetsade

man kan ju göra i gips med
Tumblebeer
Inlägg: 114
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av Tumblebeer »

Bat-safe är det enda hyffsade alternativet jag hittat.

http://www.bat-safe.com/web/

Inte testat själv än, men jag såg ett jämförande test mot påsar och ammocans som var ganska talande.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av grym »

lägger till brandfiltar och brandlarm

brandfilt som möjlig sak att täcka med i förebyggande syfte och att ha brandlarm vid laddstället gör att man kan få tidigt larm om det händer något
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av becker »

Undvik att ladda på natten. Batterierna tycker inte om att vara fulla eller tomma. Laddar du på natten så blir batteriet fullt och sen brukar laddaren hålla batteriet fullt. Detta är inte bra för livslängden. Bättre att ladda mobilen på dagen, och avbryta laddningen vid 80-90%. Behöver du full kapacitet i batteriet så ladda det så när på användandet som möjligt.
Batterierna tål att laddas lite då och då. Jag brukar ladda min mobil under frukost, sen i bilen till jobbet, 30 minuters resa. Det brukar räcka.

Av just den här anledningen har vissa elbilar en funktion där du programmerar in vilken tid du vill starta din resa med bilen. Då ser bilen till att batteriet är fullt laddad till den tiden, och tempererad. Och detta just för att batteriet ska slippa vara fullt laddat en längre tid. På elbilar har detta dock mindre betydelse för batteriets livslängd än i t.ex. mobiler. Fullt laddat batteri i en elbil är inte fullt. Tillverkarna låter dig inte få tillgång till hela batteriet, för att öka batteriets livslängd har man marginaler både i toppen och i botten av batteriet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34037
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av Glenn »

Njää..

I princip alla lithiumladdare sköter väl det där själv.

Om man tittar på exempelvis laptops och jämför batteriet på de som stått och laddat dygnet runt på ett skrivbord med dom som burit omkring sina och laddat ur batteriet och laddat upp det igen många cykler så är batterierna på "skrivbordsburkarna" i oerhört mycket bättre skick.

Sen har laptops och mobiltelefoner också funktioner som inte tillåter att du laddar ur det helt, och självklart inte överladdar heller.

Nån mobiltelefon (eller om det är alla) jag läste om hade dock en funktion att om nödsamtal pågår så förbikopplas den spärren, då man i det läget troligen hellre pajar batteriet än att få samtalet avbrutet..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6996
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av Marta »

Lerkruka med lock eller ställd upp och ned över på en stenplatta. Sker något obra så är röken fruktansvärd. Bäst att ha det hela utomhus...

Angående laddautomatik så knökladdar både mobiler och laddare för modellflyg. Innan jag blev invalid hade jag flygbatterier som var 5 år och med hyfsad kapacite och inte svällda. Laddade med labbaggregat satt till 12V (3s) 1.5C.

Nyare Samsung mobiler lär vara extrema och ladda till 4.35V, ungefär knappt 100mV till poooofff... Någon som vet säkert hur det är med detta?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av ahlsten »

Ja, man skulle bygga en liten batteristation. Tror jag såg någon som hade torr sand i plastpåse över batterierna så om något blev så varmt att det smälte plasten så rann sand ner i boxen... Kanske kan vara något?
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av StefanR »

Mycket bra tips! tack. Skulle gärna undvika att ladda framförallt elcykelbatteriet till fult men cellerna balanseras när batteriet är fulladdat och nu på vintern är räckvidden nog begränsad som det är :)
Flera av sakerna jag laddar tar lång tid och det är därför orimligt att inte ladda oövervakat. Bra tips med bat-safe, inte helt hutlöst dyr heller.
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Låda för säker laddning av litiumbatterier?

Inlägg av Spazze »

Är det inte Ni-Mh i tandborsten?
Skriv svar