Piezo-element? Hur ser signalen ut? *Problemet löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Piezo-element? Hur ser signalen ut? *Problemet löst*

Inlägg av JimmyAndersson »

Önskar jag hade oscilloskop..

Jag har en krets med en en piezo-summer. Ska byta ut piezo-elementet mot något annat så att jag får en logisk 1:a istället för att piezo-elementet låter. Den delen är egentligen inget problem, men jag behöver veta lite mer om hur signalen "ser ut" som får piezo-element att låta.

Provade med voltmätning, men det gav inget utslag (i dubbel bemärkelse..)

Jag har tidigare byggt synth-trummor med piezo-element, men i detta fallet är jag helt nybörjare, så all info är välkommen.
Senast redigerad av JimmyAndersson 9 februari 2006, 14:15:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Antar att Du mätte tvärs över elementet, antagligen drivs det av två fyrkantsignaler i motfas för att få maximal spänning vid tillgänglig Vcc så det skall låta högt. Ett DC-instrument kommer att visa noll.
Om Du mäter mellan GND och en av tåtarna till elementet så kommer där antagligen att finnas en fyrkantspänning. Voltmetern kommer antagligen att indikera en spänning om Du mätr med denna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du kan testa och mäta med AC på ett mV område och se om du då kan mäta någon spänning.

Om det är en fyrkant så vet jag inte om man kan göra det så enkelt som att sätta en diod på utgången från signalen så att man bara får positiva flanker och sedan sätta en kondensator som får laddas upp av spänningen så att du får en spänning och då också en 1:a över kondensatorn när fyrkantsignalen går igång. Sätt sedan en resistor med rätt värde över kondingen så att den laddas ut efter att signalen upphör så att du får en nolla igen. Vet dock inte alls hur bra detta fungerar om ens alls till det du skall ha det till, var bara ett schema som poppade upp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Om Du mäter mellan GND och en av tåtarna till elementet så kommer där antagligen att finnas en fyrkantspänning."

Marta:
Jo, där fanns spänning. Men oavsett om piezon låter eller inte. Provade att mäta utan piezon inkopplad.
När jag mätte direkt över anslutningarna för piezon så var det 0V.

"Du kan testa och mäta med AC på ett mV område och se om du då kan mäta någon spänning."

Henry:
Mitt mätinstrument klarar 'bara' AC ner till två decimaler, men jag fick inget utslag där, (mellan sladdarna som normalt sett går till elementet.) Lösningen med diod och kondensator skulle annars fungera bra.

Ska kolla närmare på detta i morgon (ok, senare i dag, det är redan onsdag..) Kanske jag kan mäta med ett ljudkort om jag först kollar strömmen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

När man ansluter spänningen (oavsett om den kommer från de tre 1.5V-batterierna eller labbagget) så hörs ett kort "pip", precis som det ska. Men sedan är det tyst.

edit: Fick det att fungera och lärde mig dessutom en sak:
Håller man i sladdarna till piezoelementet så får man en stöt. Aj!

Projektet har en trådlös fjärrkontroll. Problemet var att den inte var tillräckligt stark. Fick hålla den 1cm från mottagaren och då fungerade det. Batterierna i fjärrkontrollen var 3st helt nya knappcellsbatterier så jag mätte dem aldrig. Antar att de måste ha varit lite gamla.

Nåväl. Problemet är löst. Varianten med kondensator och motstånd som en sorts "medelvärdesbildare" fungerade perfekt.

Bortsett från stöten så verkar det här bli en trevlig dag. Hela mitt bygge fungerar och jag har fått paket från Elfa. Kul! :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 9 februari 2006, 14:13:45, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar