Mycket dålig vätning av SMD komponent!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kammlake

Mycket dålig vätning av SMD komponent!

Inlägg av Kammlake »

Hejsan!
Jag tillverkade lite kort häromsist. Komponenterna kom från Digikey på klippt remsa.

En antal av komponenterna blev dåligt lödda (12st 100nF kondensator av samma typ). Jag testade att löda om lödningen för hand (jag lödde först i reflow-ugn). Det visade sig omöjligt att få tennet att väta. Jag tog nya komponenter från rullen och fick samma resultat även om jag lät komponenten bada i fluss. Vi snackar alltså ingen vätning alls, inget tenn fastnade över huvudtaget när jag tryckte in kondensatorns ena terminal i en tennpärla på lödpennan.

Exakt samma sak hände en gång tidigare för ca 3 månadersedan. Jag fick beställa nya komponenter och då funkade det i båda fallen.

Jag antar att det är någon form av oxidering man kan ju inte se någon datecode då det är komponenter från klippta rullar. I båda fallen var komponenten från TDK.

Jag har en massa ytmonterat som legat kanske 15år i halvtveksamma miljöer. Det är inga som helst problem att löda dom.

Är det någon som varit med om något liknande?

/Kammlake
xxargs

Re: Mycket dålig vätning av SMD komponent!

Inlägg av xxargs »

Blyfria komponenter ??

Gissar att dina gamla komponenter med 15 år var blyad lödtenn - men även sådana kunde blir riktigt svårlödda vid fel förvaring. - just förvaring och hur gamla komponenterna är, är jätteviktigt vid produktion och i princip fick det inte vara mer än ett antal månader gammalt om hög yeld i produktion är viktig.

problemet när man köper sådan här i småposter är att man inte vet hur de är förvarade hos grossisterna och hur det handlas mellan olika aktörer där (bl.a via spotmarknader) eller hur gamla komponenterna egentligen är! - är man storköpare så är läget helt annat och kan ställa större krav på sina leverantörer och åldern/eller lödbarhetskrav på komponenterna.

om de var klippta från rulle så var de förmodligen inte bipackade med torkpåsar och har man inte rullen också förvarad i täta påsar med torkmedel före och mellan när man klipper remsor ur dem så kan de med tiden bli oxiderade.
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Antagligen är det som du skriver.... Blyfria komponenter kanske har sämre egenskaper i detta avseende.

Bara märkligt att det blev så totalt omöjligt att löda. Måste fått tag i en remsa från rulle som förvarats extremt dåligt.

En teori kan vara att de fått nån retur eller fått in nåt äldre lager. Det är ju galet svårt att få tag i komponenter nu...

/Kammlake
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En liten undran. Är det förtenta ytor på desa komponenter, eller bara förnicklat stål? Vad var det för flux/tenn Du använde?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Märkligt att detta händer från en så stor leverantör, den enda gången jag råkat ut för nåt liknande var när jag köpte från nån kines på ebay.

Det var dock antagligen samma sak, det var som att försöka löda på oxiderade komponenter, lödtennet undvek verkligen komponentbenen (i mitt fall var det hålmonterade komponenter), fluss hjälpte inte, jag fick skrapa rent med kniv.. lyckligtvis gällde det några få komponenter bara.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oxiderade saker med nickel på stål är hyfsat vanligt. T.ex. billiga 3.5mm pluggar och DC-pluggar som måste skrapas av innan de blir lödbara. Ibland går det även att se en gulaktig färgskiftning i ytan näär oxiden blivit riktigt kraftig.

Nu när jag tänkt på det här en stund så minns jag förtenta kort i en Heathkit byggsats för nog 45 år sedan som var jättesvåra att löda. Jag var jätteung, byggsatsen jättedyr och bruxet nämnde särskilt att korten inte fick poleras. Det var jobbiga lödningar. Mycket tenn och mycket tennsug innan den blev klar...
Kammlake

Inlägg av Kammlake »

Invaliden skrev:En liten undran. Är det förtenta ytor på desa komponenter, eller bara förnicklat stål? Vad var det för flux/tenn Du använde?
Vet inte om det är förtennade ytor eller förnicklat. Visste inte att man körde med förnicklat stål. Får kolla upp...

Jag testade dels med lödpasta från kester innehållande nåt fluss men också med ett rma fluss och ett flytande våglödfluss.

Eftersom det hänt två gånger ska jag se om det ger nåt att kolla med digi-key. Det borde ju vara fler som haft samma problem.

/Kammlake
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan inte direkt komma på att att jag varit med om någon SMD variant som inte haft förtennade ytor, är också därför som det står om det är blyfritt eller ej vid komponenterna även då de inte innehåller något sådant så är det pga förtenningen. Men tror det mycket väl kan hända att någon få tillverkare inte gör det och om de inte är förtennade av någon anledning så kan det säkerligen absolut bli jobb med att förtenna de om de tex legat en tid.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Har Du exakt beteckning på komponenten så går det nog att se på tillverkarens datablad om det är ultrabilligt crap som inte tål lagring. Sk*t av Digikey om de såljer sådant för hobbybruk.

RMA-flux borde ju vara riktiga grejor. Det andra är nog stor risk det är miljösurrogat med funktion därefter.
Skriv svar