DVD (IDE) Spelare direkt till skärm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

DVD (IDE) Spelare direkt till skärm?

Inlägg av anton »

Hej hej.

Jag vet inte riktigt hur IDE interfacet ser ut, så därför måste jag fråga här. Är en DVD spelare(då menar jag en helt vanlig intern 5,25" enhet med IDE anslutning) helt beroende av moderkort,cpu,gfx och alla komponenter för att kunna spela upp film? Jag tänkte nämligen bygga en liten portabel dvd. Och jag har nu fått tag på en 5" skärm med Komposit/S-VHS anslutning. Men finns det möjlighet att mha ganska lite elektronik ansluta den till en vanlig IDE anslutning på en DVD spelare? Eller måste man då köpa en dvd spelare till en bil?, dom är ju istortsett likadana som dom i datorerna, men dom är lite stor, kan man köra med IDE kan man ju köpa en slimline. Aja, alla tips mottages på hur jag enklast kan bygga mig en relativt liten portabel dvd spelare, eller hdd spelare. Men det är väl ännu svårare antar jag?

Detta var bara något jag länge undrat över men inte kunnat klura ut hur det är.

Tack och hej
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jepp. Den är helt beroende av en shitload med elektronik mellan sig och skärmen för att kunna spela upp en film tyvärr.

Vill du bara spela upp en ljudskiva så är det betydligt enklare eftersom dom flesta har audioutgångar direkt på sig däremot.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vet att det finns kit att köpa som kopplas till ide cd-enheter för att bygga egna cd-spelare.

Vet dock inte om vdv, men jag tror inte det.

Du kan ju alltid skaffa en slimmad dvd spelare billigt, slakta å bygga om till bärbar, dock lär du inte få nån batteritid att hurra för.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

DVD-spelare är helt fel ord att använda till en sån pryl, DVD-läsare är mer rätt. Det är alltså det enda den kan göra, läsa datan från skivan. Resten gör någon annan (processorn, grafikkortet etc).
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Tror nog du kan glömma det om du inte vill lägga ner massa tid och pengar på det. Du lär ha en jävla massa programmeringskunskaper...

För att det ska funka så måste du bygga ett "moderkort" som tar han om hårdvarukommunikationen. Grafikkort som fixar ut komposit och ett operativsystem som kan lira dvd:er, om det var det du tänkte.
/Klas
anton

Inlägg av anton »

Hmm.. Okej, det var det jag anade. Men hur är det om man vill köra från hårddisk då? är det likadant där? Eller är det någon som vet någon liten extern hdd kabinett med mediespelarfunktion?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

det finns en enkel lösning till detta>>>>>>> använd en PC
anton

Inlägg av anton »

Ja, men den är så stor. Och Nano-ITX korten har ju inte släppts ännu så.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En jätteliten extern hårddisk med mediaspelare som går att koppla till TV (och ha en liten bildskärm) plats för 150 timmar film alltså?

En Ipod Nano är lösningen. Snyggare och mindre blir dom inte typ.
anton

Inlägg av anton »

iPod Nano? Går den att koppla till teven? Mediaspelare? Är det jag som är dåligt uppdaterad eller när fick iPod Nano support för filmer. Sedan visst kan man se film på Nano, men då måste man boota Linux på den. Vilket jag har på min vanliga(ej färgskärm, 4g). Men usch så liten skärm Nanon har. En polare har den, jag tycker inte ens att den går att se låtalistor på.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tänker kanske på ipod photo, den kan det och har även större minne(Hårddisk).

Ska bygga något liknande du tänk sen när nanoITX kommer ut, eller så tar man ett minITX, fast kanske blir i största laget.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ni har rätt. Jag blandade ihop det. Jag kollade på ipoddar för några dagar sen för min gamla ipod-mini börjar suxxa ihop efter att jag tappat den i golvert för många gånger. Och det var den nya vanliga som gick att koppla till tv'n. Inte nanon.

Men den nya vanliga är tunnare än min mini har jag för mig, det var nog därför jag blandade ihop den med nanon.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Annars har Archos ett antal fina mediaspelare med HD i sin AV-serie. Har själv en AV420 som spelar det mesta i DivX och XviD (efter senaste firmware-uppdateringarna). Duger inte den inbyggda skärmen är det bara att ansluta en större via standard kompositsignal.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns jättsmå DVD-spelare med eller utan skärm. Avsedda att ha i bilen eller bara löst.

CO sålde en som avsedd för bilen med lös 7" skärm. Skärmen var det jag behövde och den var normalt dyr, så jag köpte kitet. DVD-Spelaren serut som en förvuxen "bärbar CD-spelare" och har fjärr blabla... Den är din för 600kr. Använd bara 1gång. Med väska om du vill ha.
anton

Inlägg av anton »

Okej, nej, men tack endå netrunner. Tror jag ska använda skärmen till nått annat så..
Skriv svar