Notbladsvändare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Notbladsvändare

Inlägg av prototypen »

Som ni vet är jag insnöad på piporglar.
En kund har sina spelnoter inlagda i en iPad och med knappar under manualerna och nere vid fötterna kan han vända blad.
Nu är det så att han spelar med båda händerna och fötterna och har för lite ”tid” att trycka på knappen som dessutom har fått en lite fel placering.

Det finns bladvändare till piano, ena är en mobilkamera under pianot som känner när man vickar till med vänsterknä. Orgel spelas med båda fötterna..... Andra lösningen är en mikrofon på notstället som man blåser i, orgel med 3 manualer blir notstället för högt.

Jag föreslog Siri, Apples röststyrning men direkt in i iPadden funkar visst inte. Kanske går med en telefon som sedan skickar signal till notpadden.

En kontakt i munnen som man biter på......... Kan den skicka bluetooth direkt till notpadden vore det smutt. En kabel hängande i mungipan kan se ut som om han svalt den agnade kroken........

Har ni fler galna idéer?

Protte
Användarvisningsbild
säter

Re: Notbladsvändare

Inlägg av säter »

Jag hade hoppats på att du skulle bygga en maskin som bläddrade papper. :)
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Switch på mickstativ som kan påverkas med t ex kinden, sidan av huvudet, det borde ju vara ganska lätt att justera in.
Nått i munnen blir nog ganska söligt efter ett tag :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hakan, strömbrytare under, gäller att det inte headbangas för hårt under tiden
svanted

Inlägg av svanted »

SIIIRIII VÄND BLAD! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tiltbrytare (typ ), 2 st på ett pannband/keps. Tilta huvudet mer än x° till ena eller andra sidan/fram/tillbaka och det blir en aktiverin.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

OK, galna idéer var det...

- Laserpekare på skallen, peka på fotosensor för bläddring
- Eye tracker
- Gaming-headset med mikrofon att ropa "Bläddra!!!!" i. Eller blåsa eller nåt...
- Bygg om allt till MIDI-styrt så slipper du alla noter whatsoever, typ playback!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Lätt som en plätt. Faan vad ni krånglat till det. :) Gör ett program som registrerar takten i musiken via en mikrofon och lägg in hur många takter det är fram till varje sidbyte. Sparas i en databas för återanvändning. När man skall spela flera musikstycken efter varandra så lägger man upp en spellista innan man påbörjar konserten. Eventuell patent tillfaller mig. :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

SRLemur; man får ju lära systemet läsa noter så kan det ju själv följa med och veta när det är dags att byta.
Och lär sig sen organisten första takterna i huvudet så kan ju systemet automagiskt leta rätt på rätt noterna!

(Eller sätt en kamera mot den där tavlan psalmnumrena brukar stå på, då vet ju systemet vad som ska spelas...)

Detta måste ju finnas system för?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sedan finns det vissa problem med att ställa fast takt: Vid min sons begravning sade kantorn att musiken vid utgången kunde förlängas i all oändlighet. Då kan man ju inte vända blad efter ett visst antal takter för att det är samma blad de stannar på - ett visst tag.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns "tidsstyrt" men då det är olika antal takter så kommer organisten eller bladvändare att komma på efterkälken så det funkade inte så bra.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

SeniorLemuren skrev:Lätt som en plätt. Faan vad ni krånglat till det. :) Gör ett program som registrerar takten i musiken via en mikrofon och lägg in hur många takter det är fram till varje sidbyte. Sparas i en databas för återanvändning. När man skall spela flera musikstycken efter varandra så lägger man upp en spellista innan man påbörjar konserten. Eventuell patent tillfaller mig. :D
Svårt att hitta "takten" i orgelspel, det mesta spelas legato, blir som ett jämnt sorl......

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Wedge skrev:OK, galna idéer var det...

- Laserpekare på skallen, peka på fotosensor för bläddring
- Eye tracker
- Gaming-headset med mikrofon att ropa "Bläddra!!!!" i. Eller blåsa eller nåt...
- Bygg om allt till MIDI-styrt så slipper du alla noter whatsoever, typ playback!

Laserpekare finns, är det någon som vet var Andre Alm i Västerås håller till numera?
Headset och röststyrt tycker jag är ganska vettig lösning.
Gammeldags DIN MIDI är för långsamt och det måste vara lite show också annars kan vi titta på YouTube i stället.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Icecap skrev:Tiltbrytare (typ ), 2 st på ett pannband/keps. Tilta huvudet mer än x° till ena eller andra sidan/fram/tillbaka och det blir en aktiverin.
En accelerometerkrets och lite programvara som skiljer på en knyck och att man lutar huvudet.

Får bara förklara att det inte är Tourettsåkomma före.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Den här var underkänd förstår jag

Skriv svar