Det visade sig när jag gick igenom allt att det behövs en liten liten detalj till.
Här är en skiss på bägge samt pennan som är tänkt att användas.

(Klicka på bilden för fullstor bild)
EDIT: Hoppsan. Missade ytterdiametern på cylindern. 9,25 mm ytterdiameter ska det vara...
Man får kapa av pennan till lämplig längd för att det ska fungera.
Pennan är fjäderbelastad men originalpennan är tunnare så den nya går inte i o hålet där fjäderns sitter. Därav den lilla anpassningsbiten som går i hålet och sticks på pennan.
Duger skissen? Är det något som är fel eller oklart? Pysslar mest med mjukvara hela dagarna så det här med mekaniska ritningar är väldigt långt borta.
Jag misstänker att det är lite viktigt att klacken som är när diametern går från 4 mm till 3,2 mm är ganska nära 90 grade eftersom det är den som ska fånga upp pennan. Den andra klacken är inte så viktig. Jag har fasat av kanter här och var det är mest att det inte ska vara vasst. Ingen precision på det.
Däremot måste yttermanteln på cylindern vara ganska slät så den glider fint i solenoidröret. Kanske man kan lösa med lite putsning efter svarvning? (Mina kunskaper i svarvning är = noll.)
Det här är sista lilla biten för att få min PDP-11 att plotta bilder på Calcomp / IBM plottern. Allt annat verkar fungera nu... Går allt som det ska så kommer den demonstreras på RG 2019 i Västerås ritandes lite roliga gamla bilder laddade från hålremsa...
Ett litet smakprov utan penna: