Kondensator
Kondensator
Hej alla !
Jag har fått upp ett litet intresse för elektonik och tänkte lära mej och labba lite men får inte alla bitar på plats.
Frågan är angående kondensatorer hur man beräknar tiden och vad man ska välja för kondensator.
Om jag förstått det hela rätt, så om man har en spänning på 9v, en resistor på(r) 100 ohm och en kondensator på(c) 100 uf
så borde uppladdnings tiden bli r100 * c100 = 10000 = 0,01 s
Dock så tror jag detta e helt galet =) sen vad betyder det om det står 10 v på kondensatorn ?
Kanske kan man hittan någon ekle ritning som exempel ?
Jag har fått upp ett litet intresse för elektonik och tänkte lära mej och labba lite men får inte alla bitar på plats.
Frågan är angående kondensatorer hur man beräknar tiden och vad man ska välja för kondensator.
Om jag förstått det hela rätt, så om man har en spänning på 9v, en resistor på(r) 100 ohm och en kondensator på(c) 100 uf
så borde uppladdnings tiden bli r100 * c100 = 10000 = 0,01 s
Dock så tror jag detta e helt galet =) sen vad betyder det om det står 10 v på kondensatorn ?
Kanske kan man hittan någon ekle ritning som exempel ?
Rotade fram ett häfte på ämnet.
Spänningen över en kondensator följer formeln U=I*t/C, alltså är tiden t=U*C/I.
I får du reda på med Ohms lag (I=U/R). Då kan man alltså förkorta bort U vilket ger t=C/(1/R)=C*R.
I ditt fall blir det därför t=100*10^-6*100=0,01s så det stämmer med din uträkning.
Spänningen över en kondensator följer formeln U=I*t/C, alltså är tiden t=U*C/I.
I får du reda på med Ohms lag (I=U/R). Då kan man alltså förkorta bort U vilket ger t=C/(1/R)=C*R.
I ditt fall blir det därför t=100*10^-6*100=0,01s så det stämmer med din uträkning.
Senast redigerad av Zyxel615 4 februari 2006, 19:06:31, redigerad totalt 1 gång.
Felet är att du räknat med att all spänning ligger över kondensatorn och då är konstant 9V, i själva verket ligger en del spänning över motståndet och fördelningen är tidsberoende.
spänningen över en kondensator som startar från 0V och laddas via ett motstånd R till 9V följer formeln
Uc = 9*(1-e^(-t/Rc))
då t = RC blir
Uc = 9*(1-e^(-1)) = 9*0.63.....
därav att man efter tiden R*C kommer till 0.63% av maxspänningen.
Det behöver förstårs inte vara 0 och 9V, det kan vara A och B istället, och vid tiden t=RC har spänningen gått 63% från A till B.
spänningen över en kondensator som startar från 0V och laddas via ett motstånd R till 9V följer formeln
Uc = 9*(1-e^(-t/Rc))
då t = RC blir
Uc = 9*(1-e^(-1)) = 9*0.63.....
därav att man efter tiden R*C kommer till 0.63% av maxspänningen.
Det behöver förstårs inte vara 0 och 9V, det kan vara A och B istället, och vid tiden t=RC har spänningen gått 63% från A till B.
Och efter fem sådanna så kan man säga att den är laddad till 100% alltså efter 1T = 67% och 5T = 100% minns inte om man använde "T" men nu blev det såstrombom skrev:Den tid du beräknade (0.01 sekunder) är tidskonstanten. Detta innebär att kondensatorn har laddats upp till 67% av spänningen du lagt över kretsen (9V) efter 0.01 sekunder.

På tal om kondensatorer...
Visste ni att man förstör en kondensator så fort man kopplar den fel?
"När man kastar om polariteten så minskar tjockleken på oxidskiktet, vilket innabär att kondensatorn klarar mindre spännning."
Så om man kör en kondensator felkopplad en stund så börjar den tillslut leda ström och börjar då oxå bli varm och kan om man har otur explodera!
(Utdrag ur Grundläggande Elektronik av Bo Johansson)<--mitt boktips till nybörjaren!--
//Eskil
Visste ni att man förstör en kondensator så fort man kopplar den fel?
"När man kastar om polariteten så minskar tjockleken på oxidskiktet, vilket innabär att kondensatorn klarar mindre spännning."
Så om man kör en kondensator felkopplad en stund så börjar den tillslut leda ström och börjar då oxå bli varm och kan om man har otur explodera!
(Utdrag ur Grundläggande Elektronik av Bo Johansson)<--mitt boktips till nybörjaren!--
//Eskil
"Visste ni att man förstör en kondensator så fort man kopplar den fel?"
Du borde nog tillägga att detta gäller endast elektrolytkondensatorer, annars kan någon nybörjare lära sig något som är fel. "Vanliga" kondensatorer med dielektrika av plast, keramik, papper, glimmer, luft eller vad det nu kan finnas är inte polariserade.
Du borde nog tillägga att detta gäller endast elektrolytkondensatorer, annars kan någon nybörjare lära sig något som är fel. "Vanliga" kondensatorer med dielektrika av plast, keramik, papper, glimmer, luft eller vad det nu kan finnas är inte polariserade.