Homeplug/Powerline-funderingar för IPTV.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner

Homeplug/Powerline-funderingar för IPTV.

Inlägg av daspunner »

Tja!

Behöver bredda min kunskap lite innan en installation med Homeplug:s. De skall användas för att få IPTV upp till andra våning i ett radhus. Har ju läst att de inte får sitta i grenkontakt med andra prylar inkopplade. Hur är det med en förlängningskabel då? Blir så dumt och inklämt emellan en och en garderod annars om man måste sätta den rätt i väggen. Tänker på värme och dylikt.

Nästa fråga:

Om det går bra med att dra förlängningskabel till Homeplug:en, får den då ligga parallellt med en annan förlängningskabel i samma kabelkanal som i sin tur mynnar ut i en förgrening?

Och en fundering bara för att jag är nyfiken:

Varför får inte man inte använda förgrening? Hela (rad)husets elnät är ju egentligen en förgrening?
Vad händer om man gör det ändå? Nån som testat och kan berätta?

/D
Nerre

Re: Homeplug/Powerline-funderingar för IPTV.

Inlägg av Nerre »

Har försökt hjälpa bekanta med detta förut och det var nästan hopplöst. Signalkvaliten varierar upp och ner så ena sekunden funkar det utmärkt och nästa knappt alls. För video blir det totalt värdelöst.

Antagligen så är det olika elektriska apparater i bostaden som stör, men att lista ut vad det är som stör kan vara väldigt svårt.

Jag vågar nog påstå att hur krångligt det än är att dra nätverkskabel så lär det ändå vara enklare än att få sånt där skit att fungera:)

Nu är jag iofs gammal telemontör så jag tycker ju att det är enkelt att dra kabel bara man tänker till lite.
Elman

Inlägg av Elman »

Testade en Powerplug lösning för många år sedan insåg att dom drog 50w st..krävdes inget större IQ att inse att man hade blivit elbolagets bästa kund :-) sen dess har kommit bättre modeller.

Är det villa , kan man ev använda rören till antennen eller telefonen mellan våningarna tråda i en ny koax,tele och tunn C6 samtidigt och på med en förhöjningsram sätt en mini switch. Om man vill ha uttag på en våning där det sitter ett kaskad uttag(serie) .... En bekant körde 200m över en kat 5e med en 5v noname switch fulmatad DIY Poe och nergrävd I en gelfylld micromatlåda i plast ... I internets barndom.. för dela adsl.. :D
Går ofta få till det .
H.O

Inlägg av H.O »

Jag bor i villa, har TV via fiber och kör Homeplug mellan tjänstefördelare och TV-boxen som sitter i olika rum. Lite kortfattad info:
  • Vägguttaget i TV-rummet ligger inte på samma fas som vägguttaget i arbetsrummet där "sändaren" sitter.
  • "Sändaren" sitter direkt i vägguttaget i arbetsrummet.
  • "Mottagaren" sitter i en grendosa tillsammans med TV'n och TV-boxen.
  • I arbetstrummet, där "sändaren" sitter, finns allsköns elektronik och i övrigt är väl huset som hus är mest nu förtiden. Dimmers, WiFi, mobiler, datorer, plattor, mikrovågsugn osv osv.
  • Uttagen i både arbetsrum och TV-rum är jordade.
Har kört så här sedan i Maj och kan dra mig till minnes att jag startat om "mottagaren" en gång men kan inte komma ihåg varför.

Så för MIG funkar det över förväntan (och jag har rätt höga krav på vardagsteknik då resten av familjen är föga roade av "felsökning"). Till och med så pass att jag rekommenderat farsan att köpa Homeplug för att slippa borra hål och dra kabel genom väggar i sin hyresrätt.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Tack för all input. Jag vet att homeplugs "då" och idag skall det vara jäkla skillnad på i hur stabilt det skall funka.

H.O fråga till dej.

Vad för fabrikat kör du med på dina pluggar?
H.O

Inlägg av H.O »

Det är prylar från TP-link, utan WLAN, köpt på Kjell o Company men nu verkar de inte ha exakt den modellen jag har. (baserat på hu bilderna ser ut). Men jag skulle tippa på att det jag har är motsvarande:
https://kjell.com/se/sortiment/dator-na ... ack-p62034
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kasta eländet!

Använd WLAN av något slag. Var snäll och låt bli att bidra till stördimman på kortvåg. Denna skräpprodukt vrålar ut en störninng över grannskapet som överröstar allting. Borde vara totalförbjudet att använda.
daspunner

Inlägg av daspunner »

Utveckla är du vänlig. Första gången jag hör om detta.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Överförningen på elledningarna går på låga frekvenser och stör ju naturligvis fett.

Vi skickar gratis homeplugs till hela Martas(radioamatör) grannskap :mrgreen:
Sicken jävla brusdimma.

Så dessa över elnät är inte det bästa av flera anledningar
SM4UKE

Inlägg av SM4UKE »

HomePlug använder ca 2-30 MHz (kortvåg). Ursprungligen användes hela bandet och dessa var en fruktansvärd störkälla för omgivningen. Senare kom krav att begränsa "notcha" frekvenser för amatörradio. De ska även lyssna av om rundradiosignaler mottas tillräckligt starkt och undvika även dessa frekvenser. Äldre varianterna lät ganska speciellt och det var tydligt att det var någon form av datatrafik. Senare modeller låter mer som en förhöjd brusnivå plus något knattrande läte. Lyssnar man så är det lätt att missa att det faktiskt är något som stör när det kan låta mer som en allmän höjning av brusnivån.

Med tanke på hur mycket skräpelektronik som ansluts till elnätet och stör den vägen känns HomePlug som något högst osäkert att använda. Jag har också märkt att många switchade grejer har så dålig kvalitet på elektrolyter i nätdelen som åldras och börjar störa med tiden. Ett säkert kort är bulliga elektrolyter som också har skyhög ESR. Sorgligt nog fungerar många sådana grejer ändå trots att kondingarna är kassa. Exempelvis små switchade nätaggregat/laddare och LED-lampor. Förutom att det skapar radiostörningar så blir nog HomePlug-kommunikationen utslagen av en sådan störkälla.

Skulle också tänka mig att nätfiltren i olika apparater lastar ner HomePlug-signalen.

Överföring av mätvärden från elmätare har också stora problem av störningar i elnäten. De signalerar dock på mycket lägre frekvenser, vanligen kring 70 - 90 kHz. Det frekvensområdet är också lägre än frekvensområdet där ledningsbunden emission mäts för EMC-krav (vanligen 150 kHz - 30 MHz). Man kan väl på goda grunder anta att konstruktörer inte bryr sig om att begränsa störnivån ledningsbundet under 150 kHz när det inte finns något uttalat krav där. Men skyddskravet i EMC-direktivet ska faktiskt uppfyllas i alla lägen, även om standarder inte anger krav...

Min högst personliga åsikt är att kommunikation över elnätet är en synnerligen korkad lösning. Gratis är inte gott.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag har AV1200 Homeplug hemma från dörren ute i hallen in till vardagsrummet. Ledningar från 2005/2006. Ger ca. 220-260Mbit/s enligt egen mätning. De har medvetet kopplats till samma fas.

Givetvis ska de alltid anslutas direkt till väggen. Detta är för att ge bästa möjliga signal mellan. De har även en del filter mellan den ena sidan till den andra, detta är för hålla störningar nere mellan de två enheterna. Förgreningsdosor, förlängringskabalar och annat har en kraftig påverkan - det finns vanlig TP-kabel om du behöver förlänga!

Alternativet för mig var dra ur all el och dra igen med en simplex MM-fiber genom de supertrånga 1930-års rören, och efter lite research så verkar det som att vissa viktiga dosor blivit överspacklade/målade så svårt att bedömma kabelvägarna utan att förstöra väggarna.
Skriv svar