Spännande dator. (AKA: nätagg eller poppade elyter?)
Spännande dator. (AKA: nätagg eller poppade elyter?)
Min teve-dator ha lagt av. Den hänger sig efter 0-30 sek, det börjar med flimmer och sedan låser den sig. Om jag stannar vid bios och kollar spänningarna så ser jag att de sjunker långt, nästan obelastat, 12V sjunker till 7V exempelvis. Därefter flimrar det och hänger sig. Jahaja, nätagget är paj, tänkte jag i min enfaldhet och bytte det. Precis samma fel och samma symptom igen! (nätagg 2 funkar i en annan dator.) Jag okulärbesiktigade moderkortet (=tittade på mammakortet) och upptäckte att locket på några elektrolyter hade "poppat" upp. De sitter mellan nord- och sydbryggan, och är lite mellanstora i sina fysiska dimensioner. Vad tror ni, dags att ta fram lödkolven?
Jag kunde inte leta efter ultramegalow ESR high quality not-so cost-effective elektrolyter. Om jag inte fick ordning på tevedatorn ikväll så skulle jag behöva se dirty dancing på VHS! Jag bytte mot ett par 16V standard elyter, med motsvarande kapacitans. Det var inte jättelätt att få loss de gamla, tennet behövde jättehög temp, alldeles för hög för min lödkolv iallafall. Men, det gick till slut och nu har det funkat i snart en timme!