Oj - många svar på en gång
@Huggbävern: Ja, det är ju en klassisk basic equalizer. Men den är väldigt enkel och resultaten blir inte särskilt bra. Man får vara lite mer sofistikerad om man vill ha en sjysst ljudbild. För hemmabruk i vardagsrummet kan den nog vara ok dock. På AliExpress finns absolut massa saker - men jag har inte hittat center-tap potten ännu...
@Bjaellerud: Ja det är ungefär det jag är ute efter. Man tittar på vilken resistans taper man vill ha - det finns en uppsjö - och så väljer man rätt karakteristik på potentiometern. Och så vill man ha uttaget på mitten, helt enkelt för att när alla reglar står i sin mittposition så vill du kunna garantera att du har en rak frekvensgång och inte påverkar signalen alls. (Eller i alla fall minimalt) Om ingen vet vad det är längre så är det ju tragiskt - kan det verkligen stämma?
@E Kafeman: Titta på proffsutrustning och se hur det ser ut där. Mitten är mycket riktigt en balanspunkt, och för att du skall kunna garantera att mitten verkligen är mitten så behöver du referera denna till jord. (Boost och Cut skall då inte påverka frekvensgången alls)
Center-tapp är inte det mekaniska snäppet. Det kallas för Center detent (eller ibland center dent). Center Tap är en extra pinne som oftast kopplas till jord beroende på applikation.
Den närmaste jag har hittat som uppfyller (nästan) alla kraven är denna:
http://www.potentiometers.com/pdf/PTL.PDF
Men inte heller den verkar ha en centre tap...
/T