Hade tänkt att göra en hastighetsmätare till hojen. Har beställt en OLED display och har en pic ligger. Nu undrar jag hur cyckeldatorerna fungerar.
Det är ju 2 kablar som går till sensorn som sitter på gaffelbenet, matar man ena med spänning och sedan när magneten på ekern åker förbi så går spänningen över till andra ledaren ?
Givaren brukar vara ett litet tungelement ("strömbrytare") som reagerar på magneten man sätter på hjulet. Genom att mäta tiden mellan pulserna är det inga problem att räkna ut hastigheten om man vet hjulets omkrets = antalet mm som hjulet snurrat = sträckan som cykeln färdats sedan förra pulsen.
Se'n får du fixa bort kontaktstudsen från givaren, bestämma maxtid mellan pulserna + lite annat smått & gott. Lycka till!
på vissa är det bara en liten spole, när magneten far förbi kommer det en liten spänningspuls, kräver aningens mera elektronik
på den jag har kan man få den att räkna om man ansluter en tongenrator , eller bara lägger fingret på kontakten
Sant.
Enklast att ohm-mäta givaren för att ta reda på vad det är.
Resistans i opåverkad och påverkad givare = spole
Avbrott i opåverkad- och ~0 ohm i påverkad givare = tungelement
Min Sigma 800-cykeldator har i alla fall en mekanisk switch som reagerar på magneten (sluter när magneten far förbi) och i det fallet är det ju bara att koppla givaren direkt till en IO-pinne, med ev. pull-up eller down motstånd. Har din PIC interna pull-up så slipper du ju motståndet också.
Datorn (och givaren) fungerar för övrigt upp till en bra bit över 200. Kanonpryl för 140 spänn.
Ett tungelement kommer att ge kontaktstuds, men annars lär det inte vara så farligt.
Du kan ju alltid sätta en 5.1V zener på ingången som extra skydd om du inte vill ha en buffer. Men i detta fallet är det nog ganska lugnt.