Teorier kring Fel-symtom? (Ibland eller alltid?)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Teorier kring Fel-symtom? (Ibland eller alltid?)
Håller som bäst på att "bråka" med Tele2 om mitt ADSL som inte är vad det ska. Vi kom in på detta med att om fel (som funnits hela tiden) plötsligt kan märkas eller om de borde ha märkts redan från början.
Lite info innan min fråga:
Mitt ADSL-modem sitter inte på första telefonjacket men det har fungerat felfritt i 2 år. De senaste 2 månaderna har jag blivit disconnected oftare och oftare. Ibland kan det fungera i någon dag, men i nästa sekund kopplar det ner var 5e minut.
Tele2 påstår att det beror på att jag inte har kopplat modemet till första jacket. Visst, det kan leda till störningar, men jag har inte märkt en sekunds avbrott under två år. Däremot över 100 avbrott de senaste två månaderna.
Därav min fråga:
Om något inte är optimalt kopplat och därmed *kan* ge fel. Vilket är mest sannorlikt:
A) Att felen märks då och då iochmed störningarna.
B) Att det fungerar länge men efter en lång tid (flera år) börjar felen märkas.
Syftar inte på ADSL eller något specifikt, utan rent allmänt när det gäller elektronik.
Vore mycket intressant att höra lite erfarenheter och teorier kring detta med fel-symptom.
Lite info innan min fråga:
Mitt ADSL-modem sitter inte på första telefonjacket men det har fungerat felfritt i 2 år. De senaste 2 månaderna har jag blivit disconnected oftare och oftare. Ibland kan det fungera i någon dag, men i nästa sekund kopplar det ner var 5e minut.
Tele2 påstår att det beror på att jag inte har kopplat modemet till första jacket. Visst, det kan leda till störningar, men jag har inte märkt en sekunds avbrott under två år. Däremot över 100 avbrott de senaste två månaderna.
Därav min fråga:
Om något inte är optimalt kopplat och därmed *kan* ge fel. Vilket är mest sannorlikt:
A) Att felen märks då och då iochmed störningarna.
B) Att det fungerar länge men efter en lång tid (flera år) börjar felen märkas.
Syftar inte på ADSL eller något specifikt, utan rent allmänt när det gäller elektronik.
Vore mycket intressant att höra lite erfarenheter och teorier kring detta med fel-symptom.
-
- Kontakt:
Komponenter åldras, likaså varierar mängden fukt i telekablarna i marken och antalet grannar med adsl som ligger i samma kabelbunt som du. Dessutom kan saker plötsligt bli sämre efter blixtnedslag. Så B är rätt troligt. Men å andra sidan är A också troligt.
Jag skulle prova att koppla in modemet på första jacket enligt spec från Tele2 och se. Fungerar det stabilt då så är det your bad. Annars är det bara för Tele2 at skicka ett nytt modem till dig.
Jag skulle prova att koppla in modemet på första jacket enligt spec från Tele2 och se. Fungerar det stabilt då så är det your bad. Annars är det bara för Tele2 at skicka ett nytt modem till dig.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men det skulle innebära att det under två års tid aldrig varit fukt i kablarna och att mina två enda grannar skaffat ADSL samtidigt för två månader sedan. Tycker det låter konstigt.
Nu har jag kopplat modemet till första jacket. Ska se hur det går.
Kikar man på min statistik så ser det ut ungefär såhär över antal störningar/nedkopplingar:
2004:
Januari - December: Inga.
2005:
Januari - November: Inga.
December: ca 40st.
2006:
Januari: Över 100st.
Nu har jag kopplat modemet till första jacket. Ska se hur det går.
Kikar man på min statistik så ser det ut ungefär såhär över antal störningar/nedkopplingar:
2004:
Januari - December: Inga.
2005:
Januari - November: Inga.
December: ca 40st.
2006:
Januari: Över 100st.
-
- Kontakt:
Du bor alltså aldeles brevidtelestationen eller så bor du mer på landet än vad jag gör :-) Bara två grannar mellan stationen och dig?
Det finns ju en mängd olika möjliga enstaka felkällor:
En ny telefon på nätet hemma hos dig. Glapp i ett teleutag efter att du kommit åt den under dammsugning. Glapp i nätfiltret. Trasigt adsl-modem. Dålig förbindelse till stationen. Glapp i KK'n på stationen. Trasigt kort i DSLAM'en på stationen.
Eller så är en en kombination av flera parametrar som har under lång tid ändrats lite i taget och nu har passerat gränsen för vad som är bra.
Jämför med vanlig digital sattelit-tv. Bilden är perfa när man har hög signalstyrka in. Minskar man så insignalen så är bilden lika bra hela tiden ända tills man kommer till en rätt skarp gräns då bilden börjar bli blockig och frysa helt plötsligt. Små förädringar kan göra att man kommer över den magiska gränsen helt plötsligt.
Det bästa är nog att göra vad leverantören säger att man ska göra och sedan när det ändå inte fungerar få dom att fixa sin skit. :-) Ni har ju var sitt ansvar i det hela. Du ska koppla det på det sätt som dom säger är det korrekta sättet, och dom har ett ansvar för att det faktiskt fungerar då.
Det finns ju en mängd olika möjliga enstaka felkällor:
En ny telefon på nätet hemma hos dig. Glapp i ett teleutag efter att du kommit åt den under dammsugning. Glapp i nätfiltret. Trasigt adsl-modem. Dålig förbindelse till stationen. Glapp i KK'n på stationen. Trasigt kort i DSLAM'en på stationen.
Eller så är en en kombination av flera parametrar som har under lång tid ändrats lite i taget och nu har passerat gränsen för vad som är bra.
Jämför med vanlig digital sattelit-tv. Bilden är perfa när man har hög signalstyrka in. Minskar man så insignalen så är bilden lika bra hela tiden ända tills man kommer till en rätt skarp gräns då bilden börjar bli blockig och frysa helt plötsligt. Små förädringar kan göra att man kommer över den magiska gränsen helt plötsligt.
Det bästa är nog att göra vad leverantören säger att man ska göra och sedan när det ändå inte fungerar få dom att fixa sin skit. :-) Ni har ju var sitt ansvar i det hela. Du ska koppla det på det sätt som dom säger är det korrekta sättet, och dom har ett ansvar för att det faktiskt fungerar då.
Håller med matseng.
Det där med "första jacket" är väll ingenting som Tele2 har hittat på nu ?
Det har väll varit specat så från början, eller hur ?
Sen så har sannolikheten för det ena eller det andra ingen som helst
betydelse i konflikten mellan dig och Tele2, så länge det inte är
kopplat som ni kom överens om från början (i och med att ni ingick
ett avtal). Och inte ens då, har du kopplat rätt, så *ska* det ju
fungera oavsett åldring eller inte.
Det där med "första jacket" är väll ingenting som Tele2 har hittat på nu ?
Det har väll varit specat så från början, eller hur ?
Sen så har sannolikheten för det ena eller det andra ingen som helst
betydelse i konflikten mellan dig och Tele2, så länge det inte är
kopplat som ni kom överens om från början (i och med att ni ingick
ett avtal). Och inte ens då, har du kopplat rätt, så *ska* det ju
fungera oavsett åldring eller inte.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är inte så att det är någon konflikt mellan Tele2 och mig. Det var bara teknikern och jag som började diskutera detta. Trots att jag var tveksam till ifall det andra jacket kunde vara orsak till att felen plötsligt uppstod, så kopplade jag in modemet på första jacket. Än så länge fungerar det, men så var det förrut också: Vissa dagar fungerade det, andra dagar inte.
Vore verkligen toppen om det fungerar. Jag är inte ute efter att få rätt mot Tele2. Jag har bara svårt att förstå att felet inte uppstått från början eftersom jag alltid haft det kopplat exakt likadant. Om det visar sig att det första jacket löser alla problem så har jag lärt mig något nytt. Den här tråden har samma syfte: Att testa om mina teorier är rätt eller fel.
Det här med det första jacket är ju en sak som alla telefonbolag brukar upplysa särskillt noga. Men när jag pratade med en installationstekniker på Telia så berättade han att det går att koppla förbi det första jacket om man vill använda det andra jacket istället. Telia säljer dessutom sådana adapters/sladdar, så då borde det ju vara ok.
När jag tittade närmare på hur det var kopplat här så var det helt galet. Jacken var parallellkopplade, dvs ADSL-modemet skickar "retursignalen" till alla jack och telefoner i lägenheten. Det gjorde att jag tog tillbaka felanmälan och nu testar i första jacket, med alla andra jack bortkopplade.
Tycker ändå det är lite konstigt att det inte uppstått något som helst fel under två år. Men det är iochförsig som ni skriver: Efter en tid passeras gränsen för hur mycket fel ADSL-modemet kan acceptera.
Helt klart intressant och användbar info rent allmänt.
Tack för bra svar!
Vore verkligen toppen om det fungerar. Jag är inte ute efter att få rätt mot Tele2. Jag har bara svårt att förstå att felet inte uppstått från början eftersom jag alltid haft det kopplat exakt likadant. Om det visar sig att det första jacket löser alla problem så har jag lärt mig något nytt. Den här tråden har samma syfte: Att testa om mina teorier är rätt eller fel.
Det här med det första jacket är ju en sak som alla telefonbolag brukar upplysa särskillt noga. Men när jag pratade med en installationstekniker på Telia så berättade han att det går att koppla förbi det första jacket om man vill använda det andra jacket istället. Telia säljer dessutom sådana adapters/sladdar, så då borde det ju vara ok.
När jag tittade närmare på hur det var kopplat här så var det helt galet. Jacken var parallellkopplade, dvs ADSL-modemet skickar "retursignalen" till alla jack och telefoner i lägenheten. Det gjorde att jag tog tillbaka felanmälan och nu testar i första jacket, med alla andra jack bortkopplade.
Tycker ändå det är lite konstigt att det inte uppstått något som helst fel under två år. Men det är iochförsig som ni skriver: Efter en tid passeras gränsen för hur mycket fel ADSL-modemet kan acceptera.
Helt klart intressant och användbar info rent allmänt.
Tack för bra svar!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kan passa på att lista vad jag har provat:
Bytt nätverkskablar
Bytt kabeln mellan telejacket och modemet (men man ska använda orginalet som följer med.)
Plockat bort routern
Bytt ADSL-splittern
Sätta fläkt på modemet och routern
Stängt av och på modemet (och även låta det vara avstängt ett tag)
Flyttat modemet för att se om andra apparater har stört
Kopplat bort *allt* i lägenheten förutom en dator och modemet
Testat 4st PC-datorer och 2st Mac'ar
Kört utan antivirusprogram (ett märkligt tips från Tele2's support...)
Kört utan ServicePack2 (lite skumt tips, men man vet aldrig med SP2...)
Har inte tillgång till något annat modem att prova med tyvärr.
Nu har jag även provat att koppla bort allt i första jacket och ansluta modemet direkt dit. Får se om några dagar hur det har fungerat.
Bytt nätverkskablar
Bytt kabeln mellan telejacket och modemet (men man ska använda orginalet som följer med.)
Plockat bort routern
Bytt ADSL-splittern
Sätta fläkt på modemet och routern
Stängt av och på modemet (och även låta det vara avstängt ett tag)
Flyttat modemet för att se om andra apparater har stört
Kopplat bort *allt* i lägenheten förutom en dator och modemet
Testat 4st PC-datorer och 2st Mac'ar
Kört utan antivirusprogram (ett märkligt tips från Tele2's support...)
Kört utan ServicePack2 (lite skumt tips, men man vet aldrig med SP2...)
Har inte tillgång till något annat modem att prova med tyvärr.
Nu har jag även provat att koppla bort allt i första jacket och ansluta modemet direkt dit. Får se om några dagar hur det har fungerat.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du skulle bara veta hur jävla dåliga kopplingsskåpen är utomhus !!
Fråga mig, har kämpat åratals mot Telia och fick rätt till slut!
De använde sig av KRONE plintar utomhus, detta var kopplingsskåp från början av 70talet. Att det funkade analog va väl OK men när det blev ISDN och ADSL osv då kom problemen. Den KRONE plinten som servade mitt gamla hus va så jävlä söndeöxiderad så det va ett under att man fick kontakt överjuvudtaget.
Så kämpa på och jaga dom som är 'kabel' ansvariga, kolla gärna väderlek / felsymptom
Fråga mig, har kämpat åratals mot Telia och fick rätt till slut!
De använde sig av KRONE plintar utomhus, detta var kopplingsskåp från början av 70talet. Att det funkade analog va väl OK men när det blev ISDN och ADSL osv då kom problemen. Den KRONE plinten som servade mitt gamla hus va så jävlä söndeöxiderad så det va ett under att man fick kontakt överjuvudtaget.
Så kämpa på och jaga dom som är 'kabel' ansvariga, kolla gärna väderlek / felsymptom
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Anade det...
Det knepiga är att felen kan uppstå precis när som helst. I nästa sekund fungerar allt perfekt. Vid ett tillfälle fick jag tips av supporten att skriva upp klockslag och datum när det kopplade ner och sedan återkomma när jag fått ihop 5st klockslag. Det tog 14 minuter.
Har däremot inte noterat vädret. Hm.. jag loggar natt-temperaturen sedan en månad tillbaka. Ska jämföra.
Det knepiga är att felen kan uppstå precis när som helst. I nästa sekund fungerar allt perfekt. Vid ett tillfälle fick jag tips av supporten att skriva upp klockslag och datum när det kopplade ner och sedan återkomma när jag fått ihop 5st klockslag. Det tog 14 minuter.
Har däremot inte noterat vädret. Hm.. jag loggar natt-temperaturen sedan en månad tillbaka. Ska jämföra.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är fukten / kondensering som är boven i dramat. Även de gamla kablarna med div fett och sånt är nå så dåliga att de 'läcker' mellan paren. Jag fick kabelnissarna att byta kabeln från skåpet > huset =blev bättre men inte bra, sen bytte dom par till nästa osv osv osv...
Utomhus ska det vara typ stenålder = dvs SKRUVPLINTAR och inte KRONE som ju inte är gjorda för att vara utomhus.
Utomhus ska det vara typ stenålder = dvs SKRUVPLINTAR och inte KRONE som ju inte är gjorda för att vara utomhus.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det stämmer med mina loggningar. Det är när det är kallt och under eftermiddag/kväll som jag har fått fel. Intressant!
Några smakprov på nedkopplingar:
060120. kl 20:24. 21:15. 21:38.
060121. kl 15:49. 20:20.
060122. kl 18:50. 20:31. 21:40. 22:14.
060123. Inte hemma..
060124. kl 18:46. 19:40. 19:58.
060125. kl 15:59. 16:28.
Gissa hur kul jag hade under dessa tider..
(intresseklubben noterar ivrigt...)
Några smakprov på nedkopplingar:
060120. kl 20:24. 21:15. 21:38.
060121. kl 15:49. 20:20.
060122. kl 18:50. 20:31. 21:40. 22:14.
060123. Inte hemma..
060124. kl 18:46. 19:40. 19:58.
060125. kl 15:59. 16:28.
Gissa hur kul jag hade under dessa tider..

(intresseklubben noterar ivrigt...)

Jag kom på att detta med "första jacket" inte har alls med kabelkvallitet
att göra. Det är ju helt enkelt så att om ADSL modemet sitter i andra
jacket, och någon lyfter luren på en telefon i första jacket (och om
allt är *rätt* kopplat, så bryts anslutningen till nätet. Om däremot
inte har något anslutet i första jacket, så spelar det ingen roll...
att göra. Det är ju helt enkelt så att om ADSL modemet sitter i andra
jacket, och någon lyfter luren på en telefon i första jacket (och om
allt är *rätt* kopplat, så bryts anslutningen till nätet. Om däremot
inte har något anslutet i första jacket, så spelar det ingen roll...
Jag har också haft problem med både telefon och ADSL här. Av nån underlig anledning funkade telefonen aldrig om det regnade. Efter nån veckas tjatande på telias support kom de till sist och bytte de sönderrostade kablarna som gick in till huset sen dess har d funkat klockers. Det är då en kåk långt ute i bonnatrakter med kablar från gud vet när :)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
sodjan: Precis vad jag syftade på i första inlägget.
Dessutom har inget varit anslutet till första jacket så ADSL-modemet kan inte ha tappat kontakten av den orsaken.
Förresten, någon som vet bandbredden i telefonjacken?
För länge sedan gjorde jag ett tappert försök att skicka förstärkt S/PDIF-signal någon km på en speciell linje utan kopplingston. Det gick inget bra alls.

Dessutom har inget varit anslutet till första jacket så ADSL-modemet kan inte ha tappat kontakten av den orsaken.
Förresten, någon som vet bandbredden i telefonjacken?
För länge sedan gjorde jag ett tappert försök att skicka förstärkt S/PDIF-signal någon km på en speciell linje utan kopplingston. Det gick inget bra alls.