Fläktkontrollervarianter?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Fläktkontrollervarianter?
Ska skaffa en ny burk inom de närmaste veckorna och har kommit fram till att fläktanslutningarna på mobot inte kommer att räcka.
Så jag planerar att bygga en fläktkontroller till dem, och frågan är vilket är det "effektivaste" dvs tystaste och skonsammaste sättet att regulera fläkthastigheten?
Man kan ju köra med en trissa och en pot, men sitter och funderar över att PWMa den istället=)
Så jag planerar att bygga en fläktkontroller till dem, och frågan är vilket är det "effektivaste" dvs tystaste och skonsammaste sättet att regulera fläkthastigheten?
Man kan ju köra med en trissa och en pot, men sitter och funderar över att PWMa den istället=)
Trissa + pot är det simplaste men PWM helt klart om du vill göra det seriöst, speciellt om belastningen är stor. Är ganska enkelt att bygga dessutom.
Här finns en bra sida om hur det fungerar och exempel på ritningar
http://www.cpemma.co.uk/pwm.html
Här finns en bra sida om hur det fungerar och exempel på ritningar

http://www.cpemma.co.uk/pwm.html
- 13th.Marine
- EF Sponsor
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm
Om man vill göra det enkelt. Sen kanske det inte är 100% nördvändigt att reglera fläktar i en dator emd PWM, linjär reglering tycker jag räcker.
Eller någon som kan säga en väldigt bra anledning till att bygga efter länkarna innan.
Om man vill göra det enkelt. Sen kanske det inte är 100% nördvändigt att reglera fläktar i en dator emd PWM, linjär reglering tycker jag räcker.
Eller någon som kan säga en väldigt bra anledning till att bygga efter länkarna innan.
Går dessa exempel med PWM att reglera från 0% till 100% alltså RIKTIG av /på förutom allt där mellan?
Om man bygger för större motorer så vill man ju att 100% verkligen ska vara 100% då det annars bränns massa effekt i trissorna till ingen nytta. Samma om man vill att en stor motor ska vara still. Det är ingen höjdare att låta det dra flera Amepere genom motorn men så korta stunder att den inte hinner röra på sig, lär ju bli varmt
Om man bygger för större motorer så vill man ju att 100% verkligen ska vara 100% då det annars bränns massa effekt i trissorna till ingen nytta. Samma om man vill att en stor motor ska vara still. Det är ingen höjdare att låta det dra flera Amepere genom motorn men så korta stunder att den inte hinner röra på sig, lär ju bli varmt

Själv tänkte jag bara rek ett bra stabilt schema för generell PWM 0-100%, sen har man ju den uppbyggd och ändrar man sen till en kraftig effekt mosfet så kan man styra nästan vad som helst med den. Linjär styrning av dator fläktar kan göra att dom inte startar om dom är inställda på ett ganska så låg spänning -> lågt varv, för då kan dom få en för låg spänning som gör att dom inte orkar gå igång men dom kan drivas med spänningen om dom redan är igång. Med PWM startar dom vid ibland tom lägre hastighet eftersom spänningen alltid är den samma. Går man riktigt lågt i spänning med linjär styrning kanske tom elektroniken slutar att fungera, det behöver man inte tänka på med PWM.
Men behöver man inte 100% reglering eller bara kommer att använda den till dator fläktar så räcker en 555 långt.
gvs: jag har byggt en efter det sista schemat och den går verkligen från 0-100% vad jag mätt upp med ett oscilloskop ialf. Jag kopplade in en effektmosfet med en rds på 0.006 ohm och har kunnat kontrollera en elmotor som när jag matade den med 26V drog 36A vid 100% pulsbredd. Men mosfeten blev bara lite lätt het, jag kunde hålla fingret på den utan större problem. Detta var alltså utan någon kylfläns. Vid 85% pulsbredd så var den bara lätt ljummen då det gick ca 16A genom den.
Men behöver man inte 100% reglering eller bara kommer att använda den till dator fläktar så räcker en 555 långt.
gvs: jag har byggt en efter det sista schemat och den går verkligen från 0-100% vad jag mätt upp med ett oscilloskop ialf. Jag kopplade in en effektmosfet med en rds på 0.006 ohm och har kunnat kontrollera en elmotor som när jag matade den med 26V drog 36A vid 100% pulsbredd. Men mosfeten blev bara lite lätt het, jag kunde hålla fingret på den utan större problem. Detta var alltså utan någon kylfläns. Vid 85% pulsbredd så var den bara lätt ljummen då det gick ca 16A genom den.
Stora motorer (håller på med min elcykel igen, verkar aldrig bli klar... det är iaf 300 watt @ 24 volt) Bör man ju inte köra med för höga frekvenser då man PWMar. Men vad är för höga frekvenser?
EDIT: Med tanke på att trissor utvecklar mest effekt då de switchar så kanske man borde hålla ner frekvensen pga det oxå?
EDIt igen... (såg Henrys sista edit) Då borde alltså 117 Hz funka bra då.
EDIT: Med tanke på att trissor utvecklar mest effekt då de switchar så kanske man borde hålla ner frekvensen pga det oxå?
EDIt igen... (såg Henrys sista edit) Då borde alltså 117 Hz funka bra då.
Ja låga frekvenser om det är höga induktanser som det handlar om (några få 100-talet Hz) lite högre frekvens kan man ha om det är låga induktanser involverade. Jag tycker dock att runt 100 hz fungerar bra till alla motorer som jag testat, från stora till små. Att man inte skall ha för hög frekvens är pga att det blir jobbigt för trissan att driva stora induktanser vid högre frekvenser, stora strömmar som går förlorade skulle jag tro. Har för mig att man generellt inte går över 2KHz vid PWM styrning men det finns säkert undantag.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns en fördel med att hålla mer PWM-frekvensen på just fläktar i och med att en lähre frekvens ger bättre startmoment och ofta tillåter ett lägre lägsta livhållningsvarvtal - iaf på de fläktar jag testat. Så mitt råd är att hålla PWM frekvensen så lågt som 20-60 Hz. Säg gärna emot, men det är min erfarenhet
13th.Marine: Själv har jag bara använt den effektmosfet jag använder så jag kan inte uttala mig om andra typer. Men du kan säkert testa vilka som helst för jag hittar ingen direkt anledning till varför dom inte skulle kunna fungera. Ev kan det behövas någon typ av begränsning av gate spänningen så att den inte blir för hög i förhållande till vad mosfeten klarar. Detta om du matar allt med en högre spänning än vad dess gate är designad för.