Hej!
Jag har en Hughes & Kettner Vortex stärkare som jag har köpt för ca. 4 år sedan (ny). När man använder overdrive-kanalen så sprakar det till ibland, inte alltid men ibland. Detta sprakande kommer ofta just efter att man har spelat färdigt(någon sekund efter).
Undrar vad detta är...störande på live spelningar.
Transistorförstärkare
Transistorförstärkare
Senast redigerad av 335dot 30 januari 2006, 11:23:30, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kika på rubriken.
Jag har varit med om samma fenomen på en gammal synth. Där var det en kondensator som laddades ur och orsakade spraket/knäpp-ljudet. Ett tag senare så gick några transistorer sönder. Antingen fanns det ett samband eller så var bara kondensatorn "trött".
Kommer spraket alltid eller bara ibland?
Gissar att du har den till gitarr. Är det samma sak om du håller för strängarna när du slutat spela?
Jag tror det är någon kondensator som är orsak.

Jag har varit med om samma fenomen på en gammal synth. Där var det en kondensator som laddades ur och orsakade spraket/knäpp-ljudet. Ett tag senare så gick några transistorer sönder. Antingen fanns det ett samband eller så var bara kondensatorn "trött".
Kommer spraket alltid eller bara ibland?
Gissar att du har den till gitarr. Är det samma sak om du håller för strängarna när du slutat spela?
Jag tror det är någon kondensator som är orsak.
Det är ca. 90% av gångerna någon sekund efter att jag har spelat färdigt med overdrive kanalen. Fast jag håller strängarna och ingen feedback eller dyl. uppstår så kommer spraket.
Trodde först att det var mikrofonerna i gitarren eller något men jag har prövat med alla mina gitarrer och samma ljud uppstår...
Är det isåfall någon konding i försteget, eller slutsteget? Var skall jag söka?
Trodde först att det var mikrofonerna i gitarren eller något men jag har prövat med alla mina gitarrer och samma ljud uppstår...
Är det isåfall någon konding i försteget, eller slutsteget? Var skall jag söka?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har egentligen för lite reparations-erfarenhet på förstärkare för att svara exakt, men det borde i såfall vara en konding som sitter någonstans efter overdrive-kretsarna.
Det brukar vara ganska lätt att få tag i scheman till gitarrförstärkare. Se om du kan hitta ett, så är det lättare att avgöra.
Det brukar vara ganska lätt att få tag i scheman till gitarrförstärkare. Se om du kan hitta ett, så är det lättare att avgöra.