Luftpump till etstank
Luftpump till etstank
Det är så att jag letar efter en luftpump till mitt framtida etstankbygge men jag har ingen som helst aning om var man kan hitta en passande pump.
Bygget kommer att få inspiration från denna tank:
http://ake.myftp.org/forum/EtsTank_Liten_2.jpg
gjord av Chribbe76 på detta forumet.
Men vad behöver man egentligen för pump för att få såna bubblor? Hur stark skall den vara?
Hittade minst en pump på Seame som kostar 15$ och har desse specs:
# l/h 50
# Max. pressure (mb) 30
Räcker 50l/h (0.8l/m)?
Skulle även vilja ha förslag på pumpar i sverige som inte kostar så mycket. Är en fattig student så man har inte råd med allt...
Tack på förhand
Bygget kommer att få inspiration från denna tank:
http://ake.myftp.org/forum/EtsTank_Liten_2.jpg
gjord av Chribbe76 på detta forumet.
Men vad behöver man egentligen för pump för att få såna bubblor? Hur stark skall den vara?
Hittade minst en pump på Seame som kostar 15$ och har desse specs:
# l/h 50
# Max. pressure (mb) 30
Räcker 50l/h (0.8l/m)?
Skulle även vilja ha förslag på pumpar i sverige som inte kostar så mycket. Är en fattig student så man har inte råd med allt...
Tack på förhand
Ett tips är att använda en ganska kraftig pump, då en etstank kan vara ganska djup. Dessutom kanske du vill trycka luften genom en eller flera "bubbelstenar", vilket också ställer krav på pumpen.
När du etsat klar gör du bäst i att koppla bort luftslangen från pumpen. Kvarvarande etsvätska hittar in i pumpen och förstör den på nolltid.
Jag behöver väl knappast säga att pumpen ska stå ovanför etsvätskans högsta nivå...
Lämna inte heller kvar bubbelstenar i etsvätskan - de pulvriseras snabbt nog ändå.
När du etsat klar gör du bäst i att koppla bort luftslangen från pumpen. Kvarvarande etsvätska hittar in i pumpen och förstör den på nolltid.
Jag behöver väl knappast säga att pumpen ska stå ovanför etsvätskans högsta nivå...
Lämna inte heller kvar bubbelstenar i etsvätskan - de pulvriseras snabbt nog ändå.
50 liter i timmen känns klent - vet dock inte vad min egen är på.
Du skulle väl kunna nypa ihop slangen när du inte använder den antar jag.
Min erfarenhet är att ångorna som blir kvar i slangen och stenarna räcker för att fräta sönder pumpen.
Om man bara låter slangen hänga över kanten så är risken stor att du drabbas av baksug. Inte kul när pumpen är full med syra!
Du skulle väl kunna nypa ihop slangen när du inte använder den antar jag.
Min erfarenhet är att ångorna som blir kvar i slangen och stenarna räcker för att fräta sönder pumpen.
Om man bara låter slangen hänga över kanten så är risken stor att du drabbas av baksug. Inte kul när pumpen är full med syra!