Var aldrig några problem förutom att HC74-kretsen jävlades med mig på ett mycket skumt sätt, utsignalerna blev bara riktiga när jag mätte på dom!
Först fattade jag som vanligt ingenting ty jag fick pulser ut på ben 6 hos HC74 men de var bara 10Tp långa när de borde varit 100Tp långa (och ibland kom det inte ut nåt alls, jag verifierade då manuellt funktionen hos vippan och den fungerade på alla sätt jag kunde komma på).
Men när jag som sagt mätte på pinnarna (speciellt CLK-in dvs pinne 3 på HC74) så kom signalen och när jag pullade upp den med 1k och satte uppskattad 1:1 prob-kapacitans (100pF) till backe så blev det att fungera stabilt UTAN prob.
Mycket konstigt detta, kanske jag byter till en 4013 för den är mer kompis med 4029 men jag tror inte jag gör det.
Nåväl, ut har jag nu i alla fall en klockren 5Vpp triangel när jag testar att svepa pot-IC mellan ändarna, den går alltså till ändarna som jag misstänkte från början och den gör det utan POR-krets.
MVH/Roger
PS
Nu ska jag bara bygga detta på ett litet veroboard, jag småhatar veroboard nuförtiden men jag har inte så mycket val för jag orkar inte sätta mig in i Eagle igen ty det jag kunde har jag glömt bort

Tp är alltså huvudklockan ut från 40106 och den delas ner 100ggr mha två kaskadkopplade 4029, då går det alltså 100 pulser (Tp) innan första CO-puls (Carry Out) som är klockpuls för HC74.