Fundering kring matning av ström/spänning
Fundering kring matning av ström/spänning
Hej, jag har en fråga som gäller mitt 1-wirenät, som jag får spänningsfall i.
Jag har en del förbrukare på slingan utöver mina sensorer.
Dessa förbrukar 50mA totalt, plus mina sensorer så hamnar jag på ca 100mA totalt.
Kabeln jag har är en telekabel som skall klara 500mA.
Då verkar det bara vara spänningen som inte håller då mina extra förbrukare drar igång.
Jag matar med 5V och enligt uppgift av en kille jag känner så är det stor risk att det blir spänningsfall.
Frågan:
Skall jag mata det hela med 12v och gå via EN spänningsreg så jag får 5v ut? (finns det då 5v så det räcker då jag matar med 12v?)
Eller:
Skall jag mata det hela med 12v och gå via en spänningsreg per varje sensor/förbrukare som skall ha 5v?
Alltså i fall ETT så behövs en spänningsreg, i fall TVÅ behöver jag en reg för varje sensor.
Vad brukar man göra?
/B
Jag har en del förbrukare på slingan utöver mina sensorer.
Dessa förbrukar 50mA totalt, plus mina sensorer så hamnar jag på ca 100mA totalt.
Kabeln jag har är en telekabel som skall klara 500mA.
Då verkar det bara vara spänningen som inte håller då mina extra förbrukare drar igång.
Jag matar med 5V och enligt uppgift av en kille jag känner så är det stor risk att det blir spänningsfall.
Frågan:
Skall jag mata det hela med 12v och gå via EN spänningsreg så jag får 5v ut? (finns det då 5v så det räcker då jag matar med 12v?)
Eller:
Skall jag mata det hela med 12v och gå via en spänningsreg per varje sensor/förbrukare som skall ha 5v?
Alltså i fall ETT så behövs en spänningsreg, i fall TVÅ behöver jag en reg för varje sensor.
Vad brukar man göra?
/B
Har du mätt spänningen i slutet av slingan och konstaterat att den sjunker?
Kan du mata slingan med 12V och dela upp den på kanske två eller tre stabbar? En per förbrukare låter lite väl lyxigt.
Har du nå't extra par i kabeln som att du kan lägga ihop med matningen och på så vis få lite mindre spänningsfall?
Kan du mata slingan med 12V och dela upp den på kanske två eller tre stabbar? En per förbrukare låter lite väl lyxigt.
Har du nå't extra par i kabeln som att du kan lägga ihop med matningen och på så vis få lite mindre spänningsfall?
Hej, jag vet att detta låter lite oproffsigt men jag har inte mätt mig till spänningsfallet, av den enkla anledningen att mitt instrumment pajjat av fukt
Men, nu har jag iaf snackat lite med min kompis o han tycker att jag skall mata allt med 12v och sedan köra spänningsreggar på det som skall ha 5v.
Då borde det inte va några problem.
EDIT: Ang kabeln så har jag bara 3 ledare i den.
/B

Men, nu har jag iaf snackat lite med min kompis o han tycker att jag skall mata allt med 12v och sedan köra spänningsreggar på det som skall ha 5v.
Då borde det inte va några problem.
EDIT: Ang kabeln så har jag bara 3 ledare i den.
/B
Låter bra, men har du tänkt att ha en regulator vid varje nod då eller? Känns lite overkill, men det blir säkert bra iallafall.
Jag vet inte hur många noder med givare du har nu men varje regulator borde ju kunna ge spänning till några stycken iallafall, om det inte är jättelångt mellan varje nod förståss....
Jag vet inte hur många noder med givare du har nu men varje regulator borde ju kunna ge spänning till några stycken iallafall, om det inte är jättelångt mellan varje nod förståss....
Rätta *mig* om jag har fel, men kör du inte slingan från
en DSxxxx någonting ? Alltså UART->1-Wire convertern ?
Eller var det ett annat projekt ?
Hur som helst, jag har för mig att DS-kretsen driver
spänningsmatningstråden, och bl.a skiftar över till
"strong pullup" när man har gett ett "convert" kommando
till t.ex en DS18s20 (eftersom strömförbrukningen ökar
i DS18s20 under själva temp konverteringen) !?
Jag bara funderar på hur detta fungerar tillsammans
med en ev. 12V matning och separata stabbar.
Eller det kanske bara är när man kör en ren 2-tråds lösning...
Eller så har jag helt enkelt bara rört ihop allting...
en DSxxxx någonting ? Alltså UART->1-Wire convertern ?
Eller var det ett annat projekt ?
Hur som helst, jag har för mig att DS-kretsen driver
spänningsmatningstråden, och bl.a skiftar över till
"strong pullup" när man har gett ett "convert" kommando
till t.ex en DS18s20 (eftersom strömförbrukningen ökar
i DS18s20 under själva temp konverteringen) !?
Jag bara funderar på hur detta fungerar tillsammans
med en ev. 12V matning och separata stabbar.
Eller det kanske bara är när man kör en ren 2-tråds lösning...
Eller så har jag helt enkelt bara rört ihop allting...

Hej på er, jag löder om mitt 1-wirenät just nu till en betydligt mer normal standard
DVS en lång (24 meter) huvudlina med "påhängda" sensorer på med max 5 m på varje sensor. just nu har jag 5st DS18s20 inkopplade, det blir 25 meter i "weight" + 24 meter i "radius" och det är bra kort i sammanhanget enligt det dokument jag fick av nån av er att läsa:)
sodjan, det är korrekt, det är så jag kör(DS2480B konverter).
"strong pullup" används vid tvåtråds-lösning:) Det kör inte jag med.
Så nog tror jag att det går att extramata det hela "på mitten" eller köra med spänningsreggar och mata 12v.
Så du hade inte rört ihop *allt*
v-g, det går nog som sagt men det borde sitta dioder före extramatningen i så fall så inte strömmen går "baklänges" (Rätta mig om jag har fel ang dioder)
björn, Det går inte att driva endast några sensorer på en regg då jag har en matning, dom sitter ju i serie så ______|_____|____| osv så skall jag
mata med 12v så måste jag ha en reg på varje.
Annars blir det en "bypass-kabel" så 12v går vidare till nästa par-tre sensorer som skall köra en reg.
Nu skall jag löda vidare, det funkar bra än så länge:)
/B

DVS en lång (24 meter) huvudlina med "påhängda" sensorer på med max 5 m på varje sensor. just nu har jag 5st DS18s20 inkopplade, det blir 25 meter i "weight" + 24 meter i "radius" och det är bra kort i sammanhanget enligt det dokument jag fick av nån av er att läsa:)
sodjan, det är korrekt, det är så jag kör(DS2480B konverter).
"strong pullup" används vid tvåtråds-lösning:) Det kör inte jag med.
Så nog tror jag att det går att extramata det hela "på mitten" eller köra med spänningsreggar och mata 12v.
Så du hade inte rört ihop *allt*

v-g, det går nog som sagt men det borde sitta dioder före extramatningen i så fall så inte strömmen går "baklänges" (Rätta mig om jag har fel ang dioder)
björn, Det går inte att driva endast några sensorer på en regg då jag har en matning, dom sitter ju i serie så ______|_____|____| osv så skall jag
mata med 12v så måste jag ha en reg på varje.
Annars blir det en "bypass-kabel" så 12v går vidare till nästa par-tre sensorer som skall köra en reg.
Nu skall jag löda vidare, det funkar bra än så länge:)
/B
Ok, det är dags att runda av "kvällen" tror jag:)
Jag satte dit mina DS2405 or som driver feta reläer.
Då sket det sig igen, inte enbart med DS2405 orna utan när reläerna drog.
Jag tog då ett 9v batteri och satte minus på detta till minus på DS2405an och då går minus via transistorn, sen plus från batteri till plus på relä, det funkar fint.
Är det nått problem att mata på detta vis? Till synes går det hur bra som helst.
Gonatt /B
Jag satte dit mina DS2405 or som driver feta reläer.
Då sket det sig igen, inte enbart med DS2405 orna utan när reläerna drog.
Jag tog då ett 9v batteri och satte minus på detta till minus på DS2405an och då går minus via transistorn, sen plus från batteri till plus på relä, det funkar fint.
Är det nått problem att mata på detta vis? Till synes går det hur bra som helst.
Gonatt /B