C och skiftregister (PIC)
C och skiftregister (PIC)
Tjena. Lite tråkigt att jag måste fråga direkt jag ska programmera nåt, men jag lär mig väl med tiden.
Allafall:
Har två skiftregister, kopplade med separata data- och klocklinjer till totalt fyra portar på en PIC16F628A. Skulle nu vilja skriva ut data till dessa i en följd.
Dvs om jag vill skriva ut värdet "1100111000000011" så ska "11001110" ut till det första och "00000011" till det andra.
Tyvärr räcker inte mina C-kunskaper till för detta.
Tacksam för svar.
//jack
Allafall:
Har två skiftregister, kopplade med separata data- och klocklinjer till totalt fyra portar på en PIC16F628A. Skulle nu vilja skriva ut data till dessa i en följd.
Dvs om jag vill skriva ut värdet "1100111000000011" så ska "11001110" ut till det första och "00000011" till det andra.
Tyvärr räcker inte mina C-kunskaper till för detta.
Tacksam för svar.
//jack
Kod: Markera allt
void Send_Out_Word(int Data)
{
char Counter;
for(Counter = 0;Counter < 8;Counter++)
{
if(Data & 0x8000) Data1 = 1;
else Data1 = 0;
if(Data & 0x0080) Data2 = 1;
else Data2 = 0;
Clock1 = 1;
Clock2 = 1;
Clock1 = 0;
Clock2 = 0;
Data <<= 1; // Shift it left 1 notch
}
}
Verkar vara min ICSP-programmerare som ville bråka lite.. När jag tog ur den kontakten så verkar allt funka som det ska..
Men vafan, ska man inte kunna ha den i samtidigt? Eller har jag bara kopplat dumt?
Det är en K150. Data och clock är kopplade direkt dit som ska. Inget annat till de portarna. Allt annat också kopplat direkt. Måste jag ha några komponenter imellan?
Men vafan, ska man inte kunna ha den i samtidigt? Eller har jag bara kopplat dumt?
Det är en K150. Data och clock är kopplade direkt dit som ska. Inget annat till de portarna. Allt annat också kopplat direkt. Måste jag ha några komponenter imellan?
Jag börjar tro att denna programmerare blivit helt kass..
Kretsen funkar att programmera var tionde gång. Lite tråkigt när man sitter "utvecklar". De få gånger jag väl får i programmet så funkar det kalas.
Sodjan: Vad menar du med kommando? I programmet till programmeran?
Du har inte funderar på att börja sälja USB-programmerare förresten?
Kretsen funkar att programmera var tionde gång. Lite tråkigt när man sitter "utvecklar". De få gånger jag väl får i programmet så funkar det kalas.
Sodjan: Vad menar du med kommando? I programmet till programmeran?
Du har inte funderar på att börja sälja USB-programmerare förresten?
> Vad menar du med kommando? I programmet till programmeran?
Ja, t.ex.
> Du har inte funderar på att börja sälja USB-programmerare förresten?
Wisp628 fungerar alldeles utmärkt via en USB port.
Vad är det du är ute efter för funktion ?
> Men hur gör jag om jag vill skriva in värdet binärt när jag använder funktionen?
(C är inte mitt bord, men...) Vad menar du med "skriva in" ?
Ja, t.ex.
> Du har inte funderar på att börja sälja USB-programmerare förresten?
Wisp628 fungerar alldeles utmärkt via en USB port.
Vad är det du är ute efter för funktion ?
> Men hur gör jag om jag vill skriva in värdet binärt när jag använder funktionen?
(C är inte mitt bord, men...) Vad menar du med "skriva in" ?