Jag har fått tag på en hyvel som har en 380v trefasmotor, men då jag inte har trefas tillgängligt så är jag tvungen att koppla om den till 220v enfas.
Jag har gjort detta tidigare på andra motorer och det har funkat bra.
Motorn är på 1.1kw och jag har satt en 80uf kondensator på (där jag beställde kondensatorn stod det att det skulle vara en start/drift kondensator)

Och jag har kopplat om den på samma sätt som denna videon visar (samma sätt som jag kopplat andra motorer som funkar)
https://www.youtube.com/watch?v=blrRyAeJQXc
Och här borde det ju då funka som det ska, och det gör det visserligen, motorn startar upp och snurrar på som den ska, byter även riktning om jag kopplar om kondensatorn så det verkar ju som att kondensatorn funkar.... Men.. Det funkar bara så länge det inte är nån last, dvs det enda motorn driver i detta läget är remskivan, så fort den får lite last, och det räcker jag håller i den med handen så hummar bara motorn och vill inte spinna igång.
Jag testade även att koppla på remmen till hyveln (som fö är en Inca 343.190) och då kommer den så klart inte igång heller, men jag kan lyckas få den att spinna igång om jag hjälper den på traven lite, då kommer den igån och går som den ska, gick även utmärkt att hyvla med när den väl kommit igång, har testat med en annan kondensator med dock bara på 40uf men samma resultat (båda kondingarna är helt nya)
Det ska väl även tilläggas att jag har bytt ut orginal brytaren som hade två lägen som funkade typ som ett tändningslås, dvs först ett fast läge och sen ett fjädrande, den var kopplad till vad jag uppfattar som ett (eller flera) relä, men jag antar att det inte behövs om jag har en vanlig brytare på, eller??

Eller är det det som är felet? måste jag använda denna för att den ska starta upp riktigt, eller vad kan vara problemet? eller kan det tom vara så illa att motorn är kass, fast det känns ju konstigt då fen funkar som den ska när den väl bara kommit igång..