RAM-minne skickat i hushållspapper?!
RAM-minne skickat i hushållspapper?!
Jag köpte ett par DDR2-ramstickor på Tradera. De dök upp idag, invirade i hushållspapper och instoppade i ett vadderat kuvert (plast på insidan):
Hur skulle ni hantera detta? Visst, jag tänkte ändå köra memtest på dem, men även om ett par memtestpass går igenom utan problem så vet jag inte om man kan lita på dessa i längden?
Jag har inte kontaktat säljaren än, vill fundera lite först...
Inget ESD-skydd där inte.Hur skulle ni hantera detta? Visst, jag tänkte ändå köra memtest på dem, men även om ett par memtestpass går igenom utan problem så vet jag inte om man kan lita på dessa i längden?
Jag har inte kontaktat säljaren än, vill fundera lite först...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: RAM-minne skickat i hushållspapper?!
Även om du fått dom i ESD skyddade emballage så vet du ju inget om hur de har hanterats innan.
Nä men det visar ju i alla fall att säljaren har lite koll, och då finns ju en god chans att de har hanterats OK. Nu vet jag ju att de har misshandlats.
Edit: Kör memtest på dem nu iaf.
Edit: Kör memtest på dem nu iaf.
Jag har för mig att papper faktiskt är rätt bra ESD-förvaring, pappret tar upp luftens fukt och leder därmed ström. Det är såvitt jag förstått betydligt värre med plast (som isolerar och bygger upp laddning) eller folie (som ger för hårda urladdningar).
Jag köpte också RAM-kretsar och lita annat på Tradera för många år sen och fick det inslaget i hushållspapper.
Jag tyckte det var märkligt och tog kontakt med säljaren om detta.
Efter lite brevväxling med förklaringar och sökning på nätet så visade sig att det inte är så dumt med hushållspapper.
Det är faktiskt ganska bra mot ESD.
Och alla kretsarna jag fick fungerade fint.
Med det sagt så betyder det inte att hushållspapper är bästa ESD-skyddet, men det bör i alla fall inte helt förkastas.
Jag tyckte det var märkligt och tog kontakt med säljaren om detta.
Efter lite brevväxling med förklaringar och sökning på nätet så visade sig att det inte är så dumt med hushållspapper.
Det är faktiskt ganska bra mot ESD.
Och alla kretsarna jag fick fungerade fint.

Med det sagt så betyder det inte att hushållspapper är bästa ESD-skyddet, men det bör i alla fall inte helt förkastas.
Ok, det känns ju hoppfullt då. 
Ännu bättre är att de gick igenom första memtest-passet utan fel.

Ännu bättre är att de gick igenom första memtest-passet utan fel.

hushålls/tidningspapper är faktisk bra ur ESD-synpunkt. Det är svagt ledande pga. fuktigheten det suger åt sig och det kan inte laddas upp statiskt. Tidningspapper får man dock inte låta saker ligga i allt för länga, det finns syror som på lång sikt angriper elektroniken.
som redan sagt - säljaren har haft fungerande hjärnceller i det fallet, även om jag kanske istället använt annan papperstyp än just hushålls (fast... det är inte så dumt ändå iom att det är en viss mjukhet i hushållspapper).
vill man ha falsk trygghet på riktigt så använder man rosa påsar, rosa 'änglabajs' (frigolitkrokar/flan) och de metalliserade påsarna är också tveksamma.
Rosa färgen har en hållbarhet som kan räknas i enstaka månader innan skyddsverkan avtar, och ingen vet hur länge de har legat i lager innan... - och man ser heller inte på färgen om skyddsverkan är kvar eller försvunnit, de metalliserade påsarna riskerar snabba urladdningar för att konduktiviteten är för hög.
Kan man få tag på dom helsvarta ESD-påsarna så håller dom över tiden, annars är kartong och och papperskuvert och pappersbaserad stötupptagande fyllning inte alls dumma alternativ.
vill man ha falsk trygghet på riktigt så använder man rosa påsar, rosa 'änglabajs' (frigolitkrokar/flan) och de metalliserade påsarna är också tveksamma.
Rosa färgen har en hållbarhet som kan räknas i enstaka månader innan skyddsverkan avtar, och ingen vet hur länge de har legat i lager innan... - och man ser heller inte på färgen om skyddsverkan är kvar eller försvunnit, de metalliserade påsarna riskerar snabba urladdningar för att konduktiviteten är för hög.
Kan man få tag på dom helsvarta ESD-påsarna så håller dom över tiden, annars är kartong och och papperskuvert och pappersbaserad stötupptagande fyllning inte alls dumma alternativ.
-
Ser inga problem med det. ESD eller inte så har jag fått många skickade så utan problem. Skulle dock inte skicka det så själv då många andra är så känsliga och tenderar göra negativa omdömmen om det inte är "ESD" korrekt 

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
-
Jag skulle varit mera oroad över risken för böjda/knäckta/spräckta minneskort än över ESD skador med denna förpackning.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag fick nån gång tre kretsar från utlandet där man staplat dem, tryck ner dem i "svart elskum" och lite tidningspapper. Det var till att justera många sneda och krokiga ben där.
Var glad att det inte var dassapapper (bättre begagnat) som använts ...
Var glad att det inte var dassapapper (bättre begagnat) som använts ...
Tre OK pass i memtest = anser dem vara OK. Blir positivt omdöme för säljaren på Tradera. Tack alla för er input!
BTW, jag kör dessa DDR2-800 6-6-6-18-minnen tillsammans med ett par andra minnen som också är DDR2-800 6-6-6-18, alla med 1.8 V (de senare även klassade för 1066 5-5-5-15 med 2,2 V). Minnena sitter så som rekommenderas i moderkortsmanualen, d.v.s. första paret sitter i första socklarna för kanal 0 och kanal 1, och andra paret sitter i andra socklarna för kanal 0 och kanal 1.
Auto-läget i BIOS väljer då att köra dessa som DDR2-667 5-5-5-15. Jag ändrade manuellt till 800 6-6-6-18 och det funkar bra i memtest. Bugg i BIOS:et, eller är det bättre att köra i 667 5-5-5-15?
BTW, jag kör dessa DDR2-800 6-6-6-18-minnen tillsammans med ett par andra minnen som också är DDR2-800 6-6-6-18, alla med 1.8 V (de senare även klassade för 1066 5-5-5-15 med 2,2 V). Minnena sitter så som rekommenderas i moderkortsmanualen, d.v.s. första paret sitter i första socklarna för kanal 0 och kanal 1, och andra paret sitter i andra socklarna för kanal 0 och kanal 1.
Auto-läget i BIOS väljer då att köra dessa som DDR2-667 5-5-5-15. Jag ändrade manuellt till 800 6-6-6-18 och det funkar bra i memtest. Bugg i BIOS:et, eller är det bättre att köra i 667 5-5-5-15?
Jag förväntar mig att få det som beskrivs i annonsen, i det beskrivna skicket, och packat så att det inte "försämras" i transporten.Lasp skrev:Vad förväntar man sig när man budar på Tradera!