Varmt effektmotstånd i spis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74

Varmt effektmotstånd i spis

Inlägg av Nicke74 »

Hej Alla

Hoppas att någon här kan hjälpa mig med vad som kan vara problem i vår spis.
Helt plötsligt började spisen lukta bränt så fort man slog på belysningen i ugnen, alltså utan att varken själva ugnen eller något platta var på.

Jag öppnad spisen har har konstaterat att det är effektmotståndet som sitter i serie med lampan i ugnen som blir så varmt att det börjar lukta, Bifogar bild på det också.

Jag förstår inte vad problemet är men någonstans måste det ju skapa någon läckström som gör att motståndet får ta mer pefekt än det borde.
Om jag skriver ur lampan funkar allting normalt både på spisen och ugnen och även när lampan är inskruvad funkar allt normalt förutom just att denna resistor blir varm.

Jag har försökt mäta strömmen men min tångamperermeter verkar inte få något utslag på detta, Min multimeter verkar bara kunna mäte Likström så hjälper inte heller.

Det händer alltså redan när jag endast tänder lampan i ugnen, ingen fläkt eller något annat är på

Har även bytt lampan till en 15 W för att minska strömmen men det hjälpte inte heller.
Någon som har en ide vad det kan vara eller vad jag ska testa eller hur varmt ska ett effektmotstånd som detta bli?
Just nu blir det en ugn utan belysning

Bifogar bild på motstånd samt kopplingsschema som pdf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Varmt effektmotstånd i spis

Inlägg av Icecap »

Omedelbart ville jag kolla om det finns problem med nollan till spisen och är den OK så nollan i spisen.
metric

Inlägg av metric »

Motståndet sitter väl där för att kunna driva en 230V lampa med 400V eller?
Du har kanske satt i en för stark lampa?
Nicke74

Inlägg av Nicke74 »

Ja exakt motståndet sitter där för att det inte finns någon Nolla, dvs allting drivs med 400V och därav motståndet.
Min första tanke var också att det var något med lampan som hänt men jag bytte nu lampa till en ugnslampa på 15W istället för den på 25 som ska sitta där och det blev fortfarande varmt. Har heller aldrig bytt lampa i ugnen..
Min enda tanke är att något annat drar tjuvström som sitter i serie med denna krets som gör att det går mer ström över motståndet än vad den klara av, Förstår bara inte vad det skulle vara.
Någon duktig på spisar som har förslag vad jag bör kolla.
Funderade om det sitter någon diod eller liknande som ska förhindra tjuvströmmar som kan vara trasig någonstans men hittar inget vettigt.

Kan det vara något överslag i sockeln till lampan men då borde ju säkringen gå tycker jag...
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Sätt inte i för svag lampa. Felet som många gör när ugnslampan går sönder hela tiden är att de sätter i fel lampa, ex 25W istället 40W. Då får lampan för hög spänning och håller inte så länge.

Vad har motståndet för resistans?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det motståndet blir varmt.
Problemet brukar vara att den ligger emot strömställaren.
När strömställaren smälter brukar det lukta en del :)
Nicke74

Inlägg av Nicke74 »

Hej Danny.

Så du menar at det är normalt att motståndet blir så varmt att jag bränner mig på det. Du ser hur på bilden jag skickade hur "gummiöverdraget" som suttit över motståndet ser ut men det kanske är normalt det blir så.
Kan jag ha 15 W lampan jag satte i eller ska jag sätta tillbaka den 25 W redan satt i.
Motståndet är på 1.5 KOhm och har korrekt värde så det är det nog inte fel på..

Om man i teorin skulle dubbla resistansen på motståndet, vad skulle hända då?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Det brukar se ut så i de spisarna.
Inget motstånd har havererat hittills.
Sätt tillbaka originallampan.

Dubblar du resistansen får du mindre ljus.
Då kan du använda din 15W lampa utan problem (2.7kΩ).
Nicke74

Inlägg av Nicke74 »

Om jag sätter dubbla motstånd och därmed använder 15W lampan skulle värmen i motståndet då också gå ner i och med den lägre strömmen.

Nu sitter ju motståndet täckt med tygbiten som hade blivit värmeutsatt det är ingen risk att det blir så varmt att det kan ta eld?, skulle det vara bättre ha motståndet öppet så den får bättre spridning av värmen men då är väl risken någon kabel lägger sig emot och börjar smälta istället antar jag..
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ja, du fördelar effekten på 2 motstånd.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nicke74 skrev:Nu sitter ju motståndet täckt med tygbiten som hade blivit värmeutsatt det är ingen risk att det blir så varmt att det kan ta eld?
"Tygbiten" är väl en värmetålig glasfiberstrumpa? Så att den skulle ta eld är nog rätt osannolikt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Sverige skrev:Sätt inte i för svag lampa. Felet som många gör när ugnslampan går sönder hela tiden är att de sätter i fel lampa, ex 25W istället 40W. Då får lampan för hög spänning och håller inte så länge.
:humm:
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det ska bli ett spänningsfall på ~170V över motståndet (därav värmen) för att lampan ska få ~230V.

För 40W lampa motstånd på 1kΩ.
Sätter man i en 25W lampa får den ~270V =35W (~130V över motståndet).
Sätter man i en 15W lampa får den ~310V =28W (~90V över motståndet).

Ohms lag... ;)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Varför använder inte tillverkaren en 400V lampa istället?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

arvidb skrev:
Nicke74 skrev:Nu sitter ju motståndet täckt med tygbiten som hade blivit värmeutsatt det är ingen risk att det blir så varmt att det kan ta eld?
"Tygbiten" är väl en värmetålig glasfiberstrumpa? Så att den skulle ta eld är nog rätt osannolikt.
Ja, det är ingen brandrisk.

Det brukar se ut så här:

Bild
Skriv svar