Villa larm

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Fredrick

Villa larm

Inlägg av Fredrick »

Hej

Någon här som kan rekomendera ett bra villa larm?

Larmet skall
* Vara trådbundet.
* Ha uppringningsmöjligheter till egen telefon
* Många inställnings möjligheter för att kunna anpassa larmet precis så jag vill ha det.

Jag har monterat larm förut och då användes en central ifrån AEI (finns att köpa på Clas Ohlson)

http://www.aei-hongkong.com/product/Panel/ha981.htm

Säja vad man vill om AEI men det larmet har fungerat i många år utan några som helst problem, larmet är också väldigt enkelt att programmera och har väldigt många möjligheter.

Men vad mer finns att välja på?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Att jämföra ett sådant larm från Classe i Sjön med ett "riktigt" inbrottslarm är väl i samma klass som att jämföra en badring med en Finlandsfärja... :wink:

Här är några RIKTIGA larm som inte tjuvar på "Lilla Jönssonligans" nivå kan slå ut på 2 minuter...

Larmnet 6000
Detta är ett otroligt kraftfullt, modulärt och trevligt system! Vi kör flera anläggningar med flera hundra sektioner och drygt separata 20 områden på jobbet.
Kolla oxå www.extronic.se där finns lite mindre, enklare och kanske billigare system.

Safetyline har sina Galaxy system som är rätt så billiga men väldigt bra. Har ett sådant hemma i lägenheten.

GE Security (fd Aritech)

Vet inte om dessa säljer direkt till slutkund men jag kan hjälpa till att leverera det mesta om det skulle vara problem med det.

//B1n4ry
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hehe jag gillar skarpt när centralenheten har inbyggd map. Vad är iden med det? oftast är du ju enter/exit tid så man har ju några sekunder på att dra fram avbitaren och klippa alla kablar. För det lär ju inte vara övervakad tele lina.
GE securit kan jag rekomendera iaf har jobbat ganska mycket med deras central apparater. Sen har Galaxy mycket prisvärda anläggningar.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Förklara gärna varför ett AEI larm är lättare att slå ut än andra?
Tror att det hänger mycket på installationen av larmet.

Hur är larm av märket ACCORD då?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Som du säger så hänger mycket på installationen. Men det spelar inge roll om du har ett larm för 1500:- eller 15000:- så länge du inte har övervakad larmöverföring eller GSM/GPRS backup
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Ett billigt larm med uppringningsfunktion via vanlig telefon är ju inte helt förkastligt enligt min mening, även om inte uppringningsfunktionen skulle fungera så uppmärksammas ju larmet lokalt och kanske avskräcker vissa brottslingar.

Eller har jag fel?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Beror ju på hur du bor. Frågan är ju: Vem bryr sig i dag när en siren tjuter?
Speciellt om den blir tystad efter några sekunder.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag rekomenderar starkt TeleTec Power 608 (tidigare PC1580).

Den är riktigt trevlig, mycket konfigurationsmöjligheter, skalskydd så du kan ha larmet på när du är hemma osv.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

PC1580 är bara trevligt om man har mapen med lcd display =)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vadå, det fina menysystemet med lysdioderna visandes Hexadecimala värden är väll fint? :)
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Men även om larmet skulle ringa upp så hinner någon bära ut din TV och dra innan någon hinner komma ditt.

Men strunt samma, vart köper man larm som Galaxy och TeleTec som privat person? websida, gärna med priser..

Kan ett sådant GSM larm som finns på Clas i sjön vara något att ansuta till en "vanlig" central? art:nr 36-1647
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

Kolla på Kjell. Dom har en gms modul, A6.
Tillverkad av hellmertz elektronik http://www.hellmertz.se
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Nu har jag köpt ett villalarm..

Det blev inget AEI och inget Galaxy heller för den delen, jag köpte ett TeleTec Power 608 Classic pack fast med klartext display LCD5500Z samt PC-Link kabel och programmvara för dator.

Allt detta för 3200:- bra affär?????
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Låter ju helt okej. Länk?
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Skriv svar