Fjärrkontroll med 2x ESP8266. Har ingen löst detta???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Fjärrkontroll med 2x ESP8266. Har ingen löst detta???

Inlägg av netrunner »

Jag har en arduino som ska styra en kamera för att få roliga effekter som timelaps, macron, automatisk panorama med motor, osv...
Jag har en fjärrkontroll med arduino för UI och feedback: "panorama är klart".

Dock vill jag kunna fjärrstyra den så att man inte är med på bild (panorama) ... eller för att kunna vara med på bild om man vill det. Dvs med någon form av radio.

Bild

Skaffade 2 x ESP8266 i ett utförande som heter ESP201. Modulen har "normala ben", serieport och möjlighet till extern antenn för extra räckvidd. Pris 21kr.

Det finns massor av projekt med ESP8266 som alla har fokus på kommunikation "ESP8266 till något annat".

Projektet är nästan klart men ... hur får man två ESP8266 att prata med varandra? Kan inte hitta något projekt som får ESP8266 att ta emot data från något som inte är en specifikt IoT-clude-server.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Re: Fjärrkontroll med 2x ESP8266. Har ingen löst detta???

Inlägg av Kulla »

Du skulle kunna använda web server exempel för att få det igång, krävs bara lite programmering vad ska den göra när du skickar post request, men det måste finnas något snabbare sätt att göra det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tack!

Jo, det lite där jag är idag.

Allt jag behöver är ju att tex skicka siffran "3" för att veta att jag vill ta en bild med kameran.

För att göra det enklare så har jag valt den här planen: Arduino → ESP8266 (WiFi) ESP8266 → Arduino

Det finns som du säger ganska omfattande paket med olika typer av servers eller klienter där en "hygglig omskrivning" av koden kan få liknande effekter. Är dock inte jättesugen på att skiva om en massa kod som jag kanske inte förstår hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Om web server varianten är tillräckligt snabbt, kör på den. Du borde kunna mäta detta också för att se exakt vad tar det i tid att överföra kommando från punkt a till b
ehlmatlab

Inlägg av ehlmatlab »

Det verkar finnas en del exempel om man googlar t.ex "WiFi-Communication-Between-Two-ESP8266"
:)
Skriv svar