Arbetsbelysning hästtransport

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
matsadona

Arbetsbelysning hästtransport

Inlägg av matsadona »

Under detta halvåret då dagsljuset är tillgängligt endast ett fåtal timmar får man stå ut med att arbeta i mörker. Detta är inte alltid önskvärt och tänkte därför montera någon form av arbetsbelysning på hästransporten utvändigt. Funderar på lite olika lösningar och när det gäller den ena bilen med 13-polig kontakt är det enklare, än på den gamla, då man har såväl ständig spänning samt laddninsspänning på olika stift i släpvagnskontakten. Dvs man kan mata interiör/exteriör arbetsbelysning utan att behöva ha på bilens/släpets vanliga belysning. Problemet blir ju då att det inte fungerar på andra bilar med 7-polig kontakt, så jag funderar därför på någon form av batteri/ups lösning som laddas via släpets vanliga belysning.
Finns det några lämpliga lösningar för detta redan på marknaden? Jag kan förvisso sätta ett extra bilbatteri och en laddningsregulator bak i transporten, men hoppades på något mindre och smidigare lösning. Enklast kanske är att bygga en kondensatorbank med en antal 16V elektrolyter? För drivning av någon lysdiodbaserad armatur kanske det är fullt tillräckligt. Tiden som behövs är för att lasta av, sadla och sedan sadla av samt last igen (*2 om man har med två hästar till samma tävling/träning). Det är alltså en drifttid på ca max 30 minuter vi pratar om.

Tanken var att använda något i stil med denna lampan, men tittar på olika alternativ inlusive 12V LED remsa osv.:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... led-602180

Någon som har gjort något liknande, eller som har andra ideér/uppslag?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Arbetsbelysning hästtransport

Inlägg av AndLi »

Koppla in dig på positionsljuset, det bör väl kunna tända på de flesta bilar utan tändning på?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jo, det är väl enklast. Men tanken var att kapa beroendet till att ha både bil och släp som står och lyser. Kanske blir det så jag gör iaf, för det är så vi gör idag för att håll aigång belysningen inne i transporten. Men som sagt, går det att lösa utan en för stor insats så vore det önskvärt att slippa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

30 minuters ljus på 1 st LED (3,5V 20mA) med kondensator. Förutsätter switchad konstantströmsreglering med verkningsgrad på ~80%:
Enl. min uträkning behöver den ena vita LED (Vf 3,5V, 20mA) 7,5F kondensator för att lysa i 30 minuter.

Sedan är det i grunden bara att räkna på antalet LED du vill ha och multiplicera med 7,5F.

Tips: Ett motorcykelbatteri är en bra grej...

EDIT: Kanske LÅNG URL
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Tänk på att laddtiden på Jula-lampan är längre än lystiden, vilket vill säga det samma som att lampan inte bara kan anslutas till laddare, tändas, och förväntas att drivas konstant via laddaren. Fördelen är att den kan laddas både i bilen och i ett eluttag. Gör en krok åt den så den enkelt kan plockas in innan ni kör (men gärna såpass säker att den inte flyger i någons ruta om ni glömmer kvar den).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

På badet, längst ut på bryggan har vi små batteridrivna arbetsplatsbelysningar.
De kan väl laddas när släpet är kopplat till bilen?
Inte exakt, men samma funktion:
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... iMQAvD_BwE

Två slika har vi:
https://www.lkbbygghandel.se/shop/12137 ... 500k-120gr
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Tack för tipsen. Att köpa en sådan färdig uppladningsbar lampa kan mycket väl vara ett alternativ.

Men om man leker med tanken på ett litet batteri i transporten, men laddningsregulator m.m. Behöver man begränsa strömmen på något sätt? Nu har jag inte kollat på bilen hur kontakten är avsäkrad, men enligt standard för kontakten (ISO 11446) så är det 2.5mm area på kabeln. Vad är max effektuttag på den i ett 12V system?
Dvs kan det bli ett problem med för dålig matning om batteriet i transporten är helt urladdat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge spänningen är över 11V så är det ingen risk att det drar för mycket ström.
Är det helt urladdadat dvs under 11V så är det förstört och behöver bytas (blybatterier tål inte djupurladdning). Då får du också byta säkring till positionsljuset på släpvagnskontakten.

Det kan alltså vara bra med ett djupurladdningsskydd om ni är flera som ska använda det.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Det får nog bli en liten 12V ack och en enkel solpanels laddningsregulator som matas av +12V matningen på den 13-poliga kontakten. Då påverkar jag inte ordinarie positionsbelysning och har även ett fungerande alternativ när den andra bilen används (dvs batterimatning). På transporten finns det en mindre sadelkammare där batteri och regulator kan gömmas undan från såväl åverkan som vädrets makter.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Går det inte koppla om den andra bilen med konstant spänning på stift 2 i dess sjupoliga kontakt?
Det är ju ett stift för extra funktioner.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag har ett extra 13-poligt uttag som var tänkt att ersätta befintligt 7-poligt, men skiten har rostat fast och jag har slipat bort all antydelse till spår i skruvarna. Så den sitter kvar i befintligt skick tills bilen hamnar på skroten. Vilket jag förvörigt trodde skulle ske för flera år sedan...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Aha, trodde du hade en bil med 13-pol, en bil med 7-pol + lös övergång till 13-pol och 13-pol på vagnen.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag kanske var otydlig.
Släp: 13-polig kontakt
Bil 1: 13-polig kontakt
Bil 2: 7-polig kontakt

När Bil 2 används så nyttjas ett 7->13p mellandon.
Det jag menade var att avsikten var att byta uttaget på bil 2 från 7 till 13-poligt, men det sket sig då den befintliga sitter fast. Hade varit betydligt smidigare med samma kontakt på båda bilarna.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Så för att svara på din fråga om att nyttja stift 2 i den 7-poliga kontakten så kanske det fungerar beroende på hur mellandonet är kopplat. Det kanske inte finns någon övergång alls, men risken är väl stor att den är kopplad till dimljus (eller backljus).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men det finns vinkelslip, kapa rakt in mot skruvarna, kommer du inte åt alla med kapen så finns bräckjärn.
Det är bara 3 st M5, ingen pansarbefästning, typ

Protte
Skriv svar