Jonas_H skrev:Eller en raspberrypi där du kan programmera GPIO direkt ifrån Python, borde vara en snällare fortsättning från Scratch. (Ett litet kort med socklade buffetkretsar eller i alla fall seriemostånd kanske ha vara en bra investering då.) Jag tror dessutom Scratch bygger på Python, så eventuellt gå det att ordna så att man kan styra GPIO direkt ifrån Scratch om det behövs.
Men pajen medföljer ju även en version av minecraft med pythongränssnitt, med lite fantasi borde det gå att göra mycket roligt med det.
Jag vet faktiskt inte om python förenklar förståelsen.
Det är ju lika enkelt eller enklare att beskriva en PIC än en raspberry som kör ett os som kör en interpreter som tolkar koden. I alla fall tycker jag det.
En PIC är troligen också mindre skrämmande än en raspberry med en massa pluttar (R,C,IC osv) på. Dessutom är nog inte minecraft rätt sak att blanda in för mina killar. Då vill de hellre spela än att att pyssla med elektronik

Tack för tipset i alla fall. En Rpi blir det senare tror jag.
Glenn skrev:Problemet med lödning är ju att man kan skada sej rejält, alltså bränna sej...
Jag tänkte nog låta min 5åring prova. Det är ju inte så att lödspetsen fastnar och bränner sönder hela handen.
Blir det varmt ser kroppen själv till att ta bort handen från det som bränns.
Självklart så sitter man ju med och bevakar så att allt ser säkert ut. Jag kör på Lasp linje.
notetoself skrev:Har en 5-åring som det börjar bli dags att fostra lite inom elektronik...
Kul ide. Men det låter som det redan finns. Tänker på Littlebits, men det är nog dyrare än Kjell till och med

Det är kanske eBay-vägen man ska gå? Jag har inte tittat där efter sånt här. Bara efter enkla elektronik kit.