Har sökt här på forumet men hittar inget svar så jag slänger ut en fråga. Hur är bästa sättet att ta bort fotoresist från ett laminat om man vill göra det??
Skall etsa ett kort men har ingen UV-låda men däremot ett gäng press'n peel-papper som jag skall prova, men har bara laminat med fotoresist hemma...
cykze skrev:Emnitec: Gör det innan du etsar annars kommer ju inget att etsas bort, eftersom du inte belyser och framkallar.
Innan jag etsar? Jag skall ju värma på press 'n peel på laminatet istället för att belysa. Det är väl inget problem att etsa bort laminat där det finns fotoresist på?? Eller??
Jag har provat press 'n peel nu och det funkar kanon! Jag började med att sätta kortet under ett lysrör för att få resisten att reagera...sedan tog jag stålull och putsade ytan så att jag enbart hade koppar kvar. Sedan på med PNP och pressade strykjärnet rätt hårt under kanske 3 minuter. Sedan på med kallvatten på kortet och av med PNP-plasten... Och det blev kanonresultat!!
Madmodder: För mig är det enbart banorna som blir kvar på laminatet....men, jag har sett att man kan få lite kvar från PNP-papperet men då skulle man bara sätta på tejp och dra bort det föriktigt så att det "blåa" försvinner mellan banorna...
Nu får vi se ikväll hur det blir sedan jag har etsat dom kort jag har "färdiga"....
Varför i hela friden belysa innan du gnuggar bort resisten med stålull?
Ungefär som att lägga ett lager klarlack på bilen för att sedan matta ner den till plåten med sandpapper.
Prova du T-röd/Aceton direkt nästa gång så skall du få se att det är enklare.