Sedan i somras så är det numera bara O3 som är i drift på halvön och därför har man monterat ned lite effekttavlor lite här och var på bygget (eller rivningskåken rättare sagt) eftersom att effekttavlor som visar noll megawatt är ändå ganska meningslöst.
En sådan effekttavla la jag beslag på

Dessutom vill jag att siffrorna är lite "levande" så att det ser verklighetstroget ut och inte siffrorna ligger helt statiskt på samma värde hela tiden, i alla fall den sista siffran så att t.ex O1 pendlar mellan 485 och 495 men oftast ligger runt 490.
Tanken är att ge den till farsan i present så småningom sen.
Det är alltså 2x3 7-segmentsdisplayer jag vill driva, varje segment består av 4st seriekopplade lysdioder och de drivs via en CA3081 som jag gissar funkar som förstärkare så att dioderna drivs via transistorutgångar. CA3081:an styrs i sin tur av en MC14511BCP.
Jag googlade fram ett datablad på Motorolakretsen och såg att den har en utgång för varje segment (a,b,c,d,e,f,g) samt ett gäng ingångar (A,B,C,D,LT,LE,BI).
Detta tycker jag verkar lite onödigt krångligt och tycker det vore enklare om man bara kunde styra displayen med fyra bitar (alltså A,B,C,D) och skippa LT,BI,LE.
Jag googlade lite och hittade en krets som heter "DM7446" som verkar funka precis så, är denna krets lämplig att använda sig av eller finns det något ännu bättre? 7446:an verkar ju lite halvt ovanlig men fördelen är att pinlayouten på utgångarna a - g ligger på samma ben som på MC14511BCP:an.
Med 2x3 7-segmentsdisplayer och varje display måste drivas av 4 bitar så behöver jag alltså en arduino med totalt 24 utgångar. Vilken bör jag välja?
Är det kanske billigare med två stycken arduino där var och en har 12 utgångar?