Tillbaka till 70-talet
Tillbaka till 70-talet
Hej
Behöver hjälp med att identifiera komponenten till höger märkt med "Sparkling electronics".
Var helt övertygad om att det är en spänningsregulator, men efter att ha tittat på banorna på kretskortet är jag inte lika övertygad längre.
Så finns det någon här som vet med säkerhet?
Ja, jag har sökt på internätet, men lyckas inte få några vettiga träffar.
Det är för övrigt en gamml PONG-klon från ca -77.
Behöver hjälp med att identifiera komponenten till höger märkt med "Sparkling electronics".
Var helt övertygad om att det är en spänningsregulator, men efter att ha tittat på banorna på kretskortet är jag inte lika övertygad längre.
Så finns det någon här som vet med säkerhet?
Ja, jag har sökt på internätet, men lyckas inte få några vettiga träffar.
Det är för övrigt en gamml PONG-klon från ca -77.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tillbaka till 70-talet
OA låter som nån diod? 
Bild på hela kretskortet?
Vad heter konsolen?
Kan det vara en inkapslad oscillatorkrets eller videomodulator?

Bild på hela kretskortet?
Vad heter konsolen?
Kan det vara en inkapslad oscillatorkrets eller videomodulator?
OA är riktigt gamla dioder.
Men nog inte i detta fall.
Den sitter kapslad, det är gissningsvis RF-modulatorn, eller nått filter för RF-modulator, det är mitt bud.
Är du säker på att den är trasig? Vad innehåller plåtlådan (kapslingen).
Men nog inte i detta fall.
Den sitter kapslad, det är gissningsvis RF-modulatorn, eller nått filter för RF-modulator, det är mitt bud.
Är du säker på att den är trasig? Vad innehåller plåtlådan (kapslingen).
Det är en jäkligt udda enhet. Den är märkt "VIDEOSTAR - The charger".
På baksidan finns det en lapp med texten "This product is licensed by MAGNAVOX". Såvitt jag vet så har dock inte Magnavox använt NTL 600 kretsen i några av sina egna produkter, men det kan ju ha varit något generellt patent osv. som avses med licensen.
Det hela handlar således förmodligen om någon no-name klon som endast är släppt i liten skala i Europa/Skandinavien. Avsaknaden av träffar på en sökning styrker det antagandet.
Att den matas med 12VDC tyder väl också på att det borde vara en spänningsregulator?
På baksidan finns det en lapp med texten "This product is licensed by MAGNAVOX". Såvitt jag vet så har dock inte Magnavox använt NTL 600 kretsen i några av sina egna produkter, men det kan ju ha varit något generellt patent osv. som avses med licensen.
Det hela handlar således förmodligen om någon no-name klon som endast är släppt i liten skala i Europa/Skandinavien. Avsaknaden av träffar på en sökning styrker det antagandet.
Att den matas med 12VDC tyder väl också på att det borde vara en spänningsregulator?
0A-26 kapslingen är i plast, och det ser ut som om inanmätet är gjutet med någon plast eller vad de nu brukade använda på den tiden.
RF-modulatorn är på andra änden av kretskortet (vilket syns på min andra bild).
Men någon form av oscillator är nog närmast sanningen, då det vid närmare kontroll verkar gå en tråd bort till just RF modulatorn.
Fast det finns ju även en kristall i andra hörnet. Intressant konstruktion det här...
RF-modulatorn är på andra änden av kretskortet (vilket syns på min andra bild).
Men någon form av oscillator är nog närmast sanningen, då det vid närmare kontroll verkar gå en tråd bort till just RF modulatorn.
Fast det finns ju även en kristall i andra hörnet. Intressant konstruktion det här...
Senast redigerad av matsadona 4 oktober 2017, 15:47:55, redigerad totalt 1 gång.
Övriga IC är:
* TBA520 : PAL TV Chroma demodulator (http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 201_DS.pdf)
* okänd : Texten är bortslipad. Skall se om jag kan komma fram till något med förstoringsglas senare.
* TBA520 : PAL TV Chroma demodulator (http://pdf.datasheetcatalog.com/datashe ... 201_DS.pdf)
* okänd : Texten är bortslipad. Skall se om jag kan komma fram till något med förstoringsglas senare.
Kristallen är troligtvis på 4.43MHz(PAL-frekvens), men sen är det frågan om systemklockan utgår från denna frekvens eller om det är separat oscillator! Tittar man på bättre dokumenterade GI(AY....) pong-kretsar från tiden så ser det ut som man ibland använde separata klockor!