Gräsklipparstängsel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille
Kontakt:

Gräsklipparstängsel

Inlägg av Chrille »

Ja försöker göra ett "radiostaket" eller vad man ska kalla det. Så som de automatiska gräsklipparna ifrån Husqvarna fungerar när de vet att de börjar närma sig kanten på gräsmattan.
Jag läste lite om Robocut som några hade byggt och där fattade jag det som att det skickas ut en spänning med en frekvens i ledningen i marken och denna frekvens ska motsvara frekvensen på en LC krets som finns uppe i gräsklipparen. Då skapas det en spänning ifrån LC kretsen som sedan förstärks med en OP och där efter kontrolleras med en Basicstamp.
Nu har jag provat lite med detta på ett kopplingsdäck och en PIC istället men det fungerar inte alls så kan någon hjälpa mig, jag har nästan aldrig pysslat med LC kretsar?
Jag har kopplat upp det enligt bilden nedan och den övre linjen på bilden ska vara själva staketet.

Bild
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Man ska kanske se till spolen fungerar som en antenn (alternativt göra en speciell antenn).

Om du får en signal efter OP:n så kommer den att ha en frekvens på 41kHz. Det går väl att detektera med en PIC men personligen skulle jag nog överväga att ha en krets som närvarodektor som ger en "stabil" fin spänning till ingången på PIC:en. I sin enklaste form kanske en kondensator som laddas ur av ett motstånd med en viss RC-konstant men laddas upp av transistor-resistor med en mindre RC-konstant vid en viss positiv tröskelspänning efter OP:n som är justerbar.

Bara en idé.

EDIT: Fick för mig att resonansfrekvensen för LC-seriekoppling är 1/(2*pi*sqrt(LC)). Om det stämmer är det ca 1.6MHz i ditt fall. Jag kan ha fel men då rättar nog någon annan till det.
evert2

Inlägg av evert2 »

Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

babbage>
Jag funderade också först på att ha någon krets som indikerade när signalen var rätt men då tappar jag möjligheten att i programmet se vilket avstånd som är kvar så jag vill gärna har en steglös möjlighet.
När jag räknade använde jag den formeln och jag får 41093Hz men jag kanske har räknat något galet...? :roll:

evert2>
Den tråden var perfekt, precis det jag vill göra. Läste igenom tråden och ser att du använder dig av en parallellresonanskrets men är det inte så att den parallella varianten spärrar den valda frekvensen och släpper igenom de övriga? Jag läste om det på dennasida och där fattar jag det som att jag måste använda en serieresonanskrets men jag kanske är fel ute nu?
evert2

Inlägg av evert2 »

Parallellkopplingen funkar finfint...den har jag själv använt...sen vet jag inte om seriekopplingen är bättre...det är möjligt.

Men vänta nu blir inte potentialen flytande (på op:s ingång) om man seriekopplar spolen å kondensatorn...hmm..nja..kondensatorn borde väl ha nån läckström så det kanske inte är nåt problem..nåja...

Edit: Parallellkopplade kretsen kommer i resonans då den utsätts för ett fält med frekvens nära resonansfrevensen.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Nej, det var jag som räknade helt fel. Men vi är åtminstone överens om formeln då.
Skriv svar