Installation av Timer/Tidrelä till ventilationssystem (380V)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LongJohn

Installation av Timer/Tidrelä till ventilationssystem (380V)

Inlägg av LongJohn »

Hej!

Jag har planer på att installera en timer/tidrelä till mitt f.n. överdimensionerade ventilationssystem. Fläktmotorn är på 380V 16A(7kw), och då timerfunktion saknas till systemet tvingas jag köra denna i princip 24/7, då mögel annars uppstår i anläggningen. Som ni förstår svider detta hårt i plånboken och behöver åtgärdas ASAP.

Bifogar bilder med specs på motor & strömbrytare, med förhoppningen att någon kan peka mig i riktning mot en vettig (och gärna enkel) lösning. Jag har utan framgång letat efter ett tidrelä anpassat för 380V, men då bör nämnas att jag har rätt så kass koll på vad jag är ute efter. Digitalt eller analogt spelar ingen roll, bara det är någorlunda användarvänligt och tidprogrammet kan justeras utan svårighet.

Hade för avsikt att låta Prenad utföra arbetet, men efter de lovat höra av sig med en "offert" 2 ggr utan återkoppling så sparar jag hellre de pengarna och gör installationen själv.

Ypperligt tacksam för hjälp med detta!

Mvh John
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Installation av Timer/Tidrelä till ventilationssystem (3

Inlägg av TomasL »

Sätt in en omformare i stället och kör fläkten på ett lägre varvtal i stället helt plötsligt inte överdimensionerat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag instämmer, även om det är lätt att bygga så är det ingen bra lösning att ha en motor på 7kW som slår av och på flera gånger per timme, då måste det användas mjukstart.

Sätt in en frekvensomvandlare istället så får du en jämn kontinuerlig ventilation.

Vad är det för typ av anläggning? Är det djur/verkstad/bostad?
Om det är tomt vissa tider på dygnet så kan man ytterligare reducera/stoppa ventilationen den tiden.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Frekvensomvandlare är på längre tid den billigaste lösningen.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-o ... omvandlare

En frekvensomvandlare är inte billigaste i inköp, men drift kostnader är absolut billigaste mögligt.
LongJohn

Inlägg av LongJohn »

Hej igen, och tack för era svar!

Har tittat en del på frekvensomvandlare redan, men fått info om att det kan vara dåligt för motorn att på sikt köra på lägre varvtal.. Om jag förstått det rätt så gäller att ju lägre varvtal i förhållande till vad motorn är byggd för, ju lägre effektivitet. Vore det rimligt att köra min motor på 40 - 60% effekt?

Har snackat med Binar elektronik angående följande modell:
http://shop.binarelektronik.se/sv/ekono ... &results=5

Killen jag talade med på Binar skriver även följande:

"Du nämnde att det var en gammal motor då bör du komplettera med ett filter och reaktor mellan motor och omriktare. Detta för att motorns lager och lindning inte ska skadas på lång sikt.

Filter FLT-L04032L-B 2340 kr + moms
Reaktor OCL2-7R5-4 4300 kr + moms
"

Dessa två produkter finns dock ej att hitta på deras hemsida, och som lekman har jag inte heller någon koll på deras roll i systemet eller hur pass svåra de är att installera (eller ens hur nödvändiga de är..)

Hur lyder era åsikter kring detta?

Tack igen!!
Olle61

Inlägg av Olle61 »

GFEF skrev:Frekvensomvandlare är på längre tid den billigaste lösningen.

http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-o ... omvandlare

En frekvensomvandlare är inte billigaste i inköp, men drift kostnader är absolut billigaste mögligt.
Men det var ju mögel som han ville bli av med :D

Ibland kan man hitta större omriktare som "blivit över":
https://www.tradera.com/item/301864/291 ... are-9-3kw-
Senast redigerad av Olle61 1 oktober 2017, 13:31:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med en bättre beskrivning av vad hela ventilation är så kan man ge bättre svar

bäst hadde varit att byta hela fläkten, till mindre och effektivare, det gör ganska mycket på energinotan redan efter några år

fläktarna är dimensionerade efter ett arbetsområde och går man ner för långt så sjunker verkningsgraden, men att få ner det till 50% är rimligt

på dom motorerna är lagren lättbytta, skaffa en frekvensomformare och sätt dit den, så nära motorn som möjligt någon meter ifrån och ha skärmad kabel mellan frkevensomformaren och motorn för att slippa störningar
jag har sett måånga motorer gå länge med standard frekvensomforamre , lager och det är bättre att byta lager när det behövs

att gå ner i effket är mycket lönsamt, då en halvering i flöde ger en fjärdedel i effekt och desstom mycket mindre motstånd i systemet
LongJohn

Inlägg av LongJohn »

Tack för länk till drivteknik.nu GFEF, verkar vara en trevlig resurs för den obildade (som jag) :)
Olles' traderalänk uppskattas också! Den omriktaren verkar mer än tillräcklig och det vore ju kul om man slapp betala 4400 + moms :D

Appropå Gryms kommentar angående motorslitage m.m. så finns en backupmotor som skulle kunna installeras i värsta fall (och det ligger säkert lite lager nånstans också). Lokalen i fråga är en gammal civilförsvarsanläggning, men dessvärre tror jag ej att hela fläktanordningen som sådan kan bytas då anläggningen är på ca 700 kvm och ventilationssystemet (filter, kanaler m.m.) anpassat därefter. Då lokalen är under jord behövs alltså konstant ventilation + avfuktning för att hindra mögeluppkomst. Problemet är att ventilationen inte behöver gå på full effekt konstant (som om där vore 80 st hemvärnsmän i lokalen, som den är avsedd för). Har dock funderat på om man kanske skulle kunna byta själva rotorn till en lättare (plast?) variant då jag misstänker den nuvarande är gjord i plåt. Kanske kan man tjäna in lite effekt på så sätt?

Men om jag förstår er rätt så är filter och reaktor inte nödvändigt, förutsatt att kabeln till omriktaren skärmas och inte är allt för lång?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du kan ju titta på en NFO sinus frekvensomvandlare, till den behövs inga filter och den förstör inga lager, men den är ganska dyr.
Om du minskar varvtalet till hälften minskar fläktens effektbehov till 1/8.
Att byta metallhjulet till ett lättare i plast vinner du inget på, har det väl snurrat igång så kvittar det.

Protte
GFEF

Inlägg av GFEF »

Enligt motorskylt är tillverknings året 1969 inte så gammalt.......

För centrifugal maskiner fläktar och pumpar se länk

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... al_fan.gif

Gäller följande regel för centrifugal hjulet enbart.

Halva varvtalet minskar flödet till 1/2, tryckhöjning till 1/4 och effektbehovet till 1/8.

http://www.energihandbok.se/formler-och ... or-flaktar
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

LongJohn skrev:Hej igen, och tack för era svar!

Har tittat en del på frekvensomvandlare redan, men fått info om att det kan vara dåligt för motorn att på sikt köra på lägre varvtal.. Om jag förstått det rätt så gäller att ju lägre varvtal i förhållande till vad motorn är byggd för, ju lägre effektivitet. Vore det rimligt att köra min motor på 40 - 60% effekt?

Har snackat med Binar elektronik angående följande modell:
http://shop.binarelektronik.se/sv/ekono ... &results=5

Killen jag talade med på Binar skriver även följande:

"Du nämnde att det var en gammal motor då bör du komplettera med ett filter och reaktor mellan motor och omriktare. Detta för att motorns lager och lindning inte ska skadas på lång sikt.

Filter FLT-L04032L-B 2340 kr + moms
Reaktor OCL2-7R5-4 4300 kr + moms
"

Dessa två produkter finns dock ej att hitta på deras hemsida, och som lekman har jag inte heller någon koll på deras roll i systemet eller hur pass svåra de är att installera (eller ens hur nödvändiga de är..)

Hur lyder era åsikter kring detta?

Tack igen!!
Var sitter fläkten sitter fläkten i ett ventilationsaggregat brukar den sitta i luftströmmen. Lägre varvtal ger lägre kylning från motorns inbyggda fläkt. Sitter den redan i fläktrummor har den luftombyte.
Skit i filter och reaktor. De är inte svåra att installera. Går motorn sönder byter du till en ny. Och sparar ännu mera. Nyare motorer har de gjort effektivare. De pengar du lägger på filter och reaktor har du nästan en ny motor på. Om den du har är överdimensionerad så går du ner i effekt och får ännu bättre verkningsgrad. Lagerströmmar som skadar lagren är något som inträffar om motorerna är mycket stora. Betydligt större strömmar än i detta fall, har jag fått lära.

Edit. Såg nu att du hade en reservmotor. In med en frekvensomriktare.
LongJohn

Inlägg av LongJohn »

Massa utmärkta svar och kommentarer :D tackar ödmjukast!

Appropå Mindmappers' fråga, motorn sitter separat och driver fläkten med drivrem - alltså ingen extern kylning till motorn. Kan kylningen verkligen bli ett problem på 50% effekt?

Hittade en NFO Sinus omriktare som du föreslog, dock verkar det vara ca 10x prispåslag jämfört med en vanlig.. :E
https://www.emspump.se/main/page/46/pro ... oduct/1519

Blir nog till att sätta in en vanlig omriktare och se hur det funkar!
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Kan kylningen verkligen bli ett problem på 50% effekt?

Förutsätter 50% varvtal ej effekt.

Tyvärr ja förluster medförande värme utveckling i järnkärnor ökar med kvadraten på frekvens sänkningen.

För lika stor förluster i en järnkärna vid 25[Hz] som 50[Hz] erfordras 4x kärnarea.

Men viken omgivnings temperatur har motorn ?
LongJohn

Inlägg av LongJohn »

Temperaturen i ventilations-/motorrummet ligger konstant kring ca 20C, vad motorns temperatur uppnår vid drift har jag inte undersökt..

Om jag förstått dig rätt så innebär 0.5 x varvtal = 0.125 x effektbehov respektive 4 x kylningsbehov för motorns kärna?

Om jag i stället kör fläkten på låt säga 0,75x varvtalet, får jag alltså ett effektbehov på 0.5x? respektive ett kylningsbehov på 2x av nuvarande?

Torde gå att öppna ett luftintag/-uttag till lådan som huserar motorn, vilket bör täcka kylningsbehovet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju sätta en "Datorfläkt" för att ge motorn lite extra kylning.

Se till att du har korta motorkablar, som någon skrev här.
Använd skärmad "servokabel" typ http://www.rutab.se/produkter/kabel/ser ... uv-Product
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar