Hej alla på detta forum,
jag har en jordkällare som inte håller kylan på sommaren, så min tanke för att kanske förbättra detta så, vi har många kyliga nätter ute i luften ibland där luften är kallare än tempen inne i jordkällaren därför undrar jag om man skulle kunna konstruera en termostat som känner skillnaden mellan ute och innertemp, alltså när det är kallare ute vill jag att en fläkt blåser in den kalla nattluften och om det blir varmare ute än inne i källaren så stannar fläkten.
Hoppas på tips att lösa problemet
Diferrenstermostat
Re: Diferrenstermostat
Det är inget problem. Den omvänd funktionen används ofta för att styra solfångare. Testa att söka på det så hittar du nog en del ritningar.
går enkelt att bygga med ex två ntc eller ptc motstånd och en op
fulvarianten kräver knappt någon elektronik alls, har man en spänningskälla på säg 12voch har två ntc motstånd i serie är spänningen 6v i mitten om temperaturen är lika, och ökar eller minskar med tempdiffen
med en op så kan man välja när fläkten sätts igång med en pot som man ställer startspänningen på
fulvarianten kräver knappt någon elektronik alls, har man en spänningskälla på säg 12voch har två ntc motstånd i serie är spänningen 6v i mitten om temperaturen är lika, och ökar eller minskar med tempdiffen
med en op så kan man välja när fläkten sätts igång med en pot som man ställer startspänningen på
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.