Tänker jag fel med denna AC-koppling mellan två opampar?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tänker jag fel med denna AC-koppling mellan två opampar?
Hej!
Finns det någon själ där ute som kan förklara varför den högra opampen alltid går hög?
Jag försöker få ut endast ac-signalen från den första opampen, och tyckte att det blir lätt som en plätt, men icke...
EDIT: Tanken är att "filtrera bort" dc-biasen och sen även halvvågs-likrikta ac-signalen. Borde inte det resultatet av kopplingen nedan?
Finns det någon själ där ute som kan förklara varför den högra opampen alltid går hög?
Jag försöker få ut endast ac-signalen från den första opampen, och tyckte att det blir lätt som en plätt, men icke...
EDIT: Tanken är att "filtrera bort" dc-biasen och sen även halvvågs-likrikta ac-signalen. Borde inte det resultatet av kopplingen nedan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Tänker jag fel med denna AC-koppling mellan två opampar?
Rätta mig om jag har fel men det ser ut som att du har byggt dig en comparator.
Dvs op-förstärkaren jämför de båda ingångarna och förstärker differensen däremellan. I detta fall är ju den ena jordad vilket innebär att du får en "etta" ut.
Eftersom det saknas återkoppling så blir det maximal utspänning även vid minimal differens pga den höga förstärkningen i en op-förstärkare utan negativ feedback.
Detta är som sagt bara min teori och jag kan mycket väl ha fel
Dvs op-förstärkaren jämför de båda ingångarna och förstärker differensen däremellan. I detta fall är ju den ena jordad vilket innebär att du får en "etta" ut.
Eftersom det saknas återkoppling så blir det maximal utspänning även vid minimal differens pga den höga förstärkningen i en op-förstärkare utan negativ feedback.
Detta är som sagt bara min teori och jag kan mycket väl ha fel

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inte bara teori, Birre utan helt rätt.
Så här måste det se ut:

Så här måste det se ut:

- Magnus_K
- EF Sponsor
@hirrebirre: Lite som när jag följer receptet för lasagne, och ut ur ugnen kommer en morotskaka
Njooo, men jag tycker att jag väl skickar ut en "dc-biaserad ac-signal" ur den vänstra opampen så borde rimligtvis den högra gå låg under den negativa halvperioden.
Tänker nog tokigt här.
@soundbrigade: Återkommer, måste fundera lite
EDIT: Ok, jag hänger med. Jag måste ge liiiiiiite lite negativ feedback för att flytta upp nollan en aning.

Njooo, men jag tycker att jag väl skickar ut en "dc-biaserad ac-signal" ur den vänstra opampen så borde rimligtvis den högra gå låg under den negativa halvperioden.
Tänker nog tokigt här.
@soundbrigade: Återkommer, måste fundera lite

EDIT: Ok, jag hänger med. Jag måste ge liiiiiiite lite negativ feedback för att flytta upp nollan en aning.
-
Eftersom kondensatorn saknar möjlighet att urladdas mellan svängningarna i signalen så tror jag att den behåller en spänningsnivå över jordpotential. Därav gissar jag att du inte får "nolla" ut när signalen går låg.
Haha, det var en bra liknelse
Brukar bli liknande för mig när jag ska bygga ihop något 
Haha, det var en bra liknelse

- Magnus_K
- EF Sponsor
Nej. ni får skälla på mig men jag förstår fortfarande inte.
Nedan är vågformen som jag skickar till den högra operationsförstärkaren. Det är alltså probat efter ac-kopplingen.
Oavsett om jag matar in denna på den inverterade eller den icke inverterade ingången (och den andra jordad), så rör sig inte utgången ett minsta dyft.
Jag vill att utgången ska gå mellan rail-rail, inte förstärka vågformen inom railarna.
I min lilla bubbla så borde det finnas 250mV att tillgå för att förstärkaren ska slå över från den ena railen till andra. Men det är min bubbla det.
Nedan är vågformen som jag skickar till den högra operationsförstärkaren. Det är alltså probat efter ac-kopplingen.
Oavsett om jag matar in denna på den inverterade eller den icke inverterade ingången (och den andra jordad), så rör sig inte utgången ett minsta dyft.
Jag vill att utgången ska gå mellan rail-rail, inte förstärka vågformen inom railarna.
I min lilla bubbla så borde det finnas 250mV att tillgå för att förstärkaren ska slå över från den ena railen till andra. Men det är min bubbla det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- lillahuset
- Gått bort
Vad använder du för OP? Vad har du för matning? Vad har du mot motstånd?
Hur smakade morotskakan?
Hur smakade morotskakan?

- Magnus_K
- EF Sponsor
En LM358 men enkel +5V-matning.
Gillar absolut inte att göra motstånd men försöker förstå vad som händer.
Borde inte utgången slå över så fort vågformen passerat nollgenomgången + ingångsoffset:en (eller vad den kallas)?

Gillar absolut inte att göra motstånd men försöker förstå vad som händer.
Borde inte utgången slå över så fort vågformen passerat nollgenomgången + ingångsoffset:en (eller vad den kallas)?

- lillahuset
- Gått bort
Jag gissar att den andra OPns ingångsström laddar upp kondensatorn så du alltid har högre spänning på ickeinverterande ingången än 0V.
Ett annat problem är att området för inspänningen går från 0V så det är bara om du har en positiv offsetspänning på inverterande ingången som du kan få utgången att gå låg.
Gör om och gör rätt.
Edit: Kolla alltid databladet.
Ett annat problem är att området för inspänningen går från 0V så det är bara om du har en positiv offsetspänning på inverterande ingången som du kan få utgången att gå låg.
Gör om och gör rätt.

Edit: Kolla alltid databladet.
-
Du har gjort en tankegroda och så även soundbrigade (som antagligen inte insåg begränsningen med enkel matningsspänning).
Analogjord i detta fall kan INTE vara samma som matningsspänningsnollan.
Du måste skapa en analogjord på halva matningsspänningen annars så funkar inte din OP-amp, och det är gentemot analogjorden allt skall referears till.
EDIT: Jag har nu läst lite noggrannare. Du vill att den skall fungera som en komparator eller hur?
I så fall så måste du offsetta BÅDE plus och minus ingången till halva matningsspänningen, du kan göra det med tre motstånd men det blir bättre med fyra. Spänningsdelare till halva matningen på både + och - ingången ingen återkoppling (eller möjligen utgången till den positiva utgången (positiv återkoppling, med någon Meg)).
Analogjord i detta fall kan INTE vara samma som matningsspänningsnollan.
Du måste skapa en analogjord på halva matningsspänningen annars så funkar inte din OP-amp, och det är gentemot analogjorden allt skall referears till.
EDIT: Jag har nu läst lite noggrannare. Du vill att den skall fungera som en komparator eller hur?
I så fall så måste du offsetta BÅDE plus och minus ingången till halva matningsspänningen, du kan göra det med tre motstånd men det blir bättre med fyra. Spänningsdelare till halva matningen på både + och - ingången ingen återkoppling (eller möjligen utgången till den positiva utgången (positiv återkoppling, med någon Meg)).