CNC portalfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MickeO
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 januari 2006, 19:33:57

CNC portalfräs

Inlägg av MickeO »

Hej, är intresserad av att sätta ihop en portalfräs tänkte ha den för att fräsa formar till tex kajaker och detaljer att plasta. Behöver inte vara några kraftiga grejor med andra ord. Gissar att den behöver vara 1.5-2m lång och 55-60 cm bred. Behöver tips om var man hittar bra material och en fräs, stegmotorer och sådant börjar jag ha surfat färdigt på. Vill gärna ha igång den snabbt och uppgraderar hellre sedan om det behövs... Nån som satt ihop något liknande nyligt? /Micke
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26573
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Låter kul. Du kanske kan hjälpa till att förverkliga drömmar när den är klar...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27062
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det kan jag säkerligen hjälpa dig med i form av 'byggsats'.
Du säger inget om Z måttet.

Vad är det för material du skall 'skulptera'?
Hur stor budget har du till bygget med allt omkring som behövs?

Har du redan mjukvaror för att styra det hela? CAD och CAM program?
MickeO
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 januari 2006, 19:33:57

Inlägg av MickeO »

det ska bearbetas i frigolit/cellplast kanske någon hårdare variant,
z-höjden blir nog en 55-70 cm ungefär. har hittat ett kit http://www.durhamrobotics.com/ här som verkar gå lös
på runt 10000kr, vilket kanske är rimligt. skulle gärna byta ut fyrkantiga aluprofiler i ramen mot runda rör och hållare (ovan på) plus skruvar, kanske blir billigare bara jag hittar igen att handla dem.

har inte kikat på mjukvara så mycket, verkar dock finnas mycket bra ute så det ordnar sig nog.
Gimbal
Inlägg: 8020
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Låter som ett mycket intressant projekt, jag har själv nyligen byggt färdigt en av Björn Thomassons kajaker i stripteknik, (blev riktigt bra om jag får säga det själv).

Och jag har sett någonstans på nätet några andra som fräste ut en kajak (en halva i taget) med just en sådan fräs du pratar om och sedan tillverkade formar för serietillverkning. Verkar himla smidigt, nästan så man blir lite sugen själv, men platsbrist sätter stop. Är annars sugen på att bygga något större än en kajak nästa gång, en segeljolle/båt tex vore kul. hm nåja.

Glöm inte berätta hur det går.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26573
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken kanot byggde du? Jag håller på med en kvat. Men det har blivit ett långt uppehåll i byggandet nu. Men jag hoppas att den ska bli klar så småningom. När det gäller kanoter som inte är serietillverkade är det en metod jag tror på.
Gimbal
Inlägg: 8020
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

En Isfjord.
Hur långt har du kommit?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26573
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har slipat skrovet halvägs. Så det finns enheldel jobb kvar.
Skriv svar