Rita kretskort
Rita kretskort
Vad är normal bredd för ytmonterade & hålmonterade komponeters ledningar?
Vad bör man tänka på när man ritar ett kretskort?
Vad bör man tänka på när man ritar ett kretskort?
1: det beror helt på vilken form av signaler (hög spänning, hög ström, HF osv) som går genom dom samt om man ska göra kretskortet själv. Till okritiska gör-det-själv brukar jag ta 0,02" som minste men som sagt...
2: nu frågar du efter 15 års erfarenhet på 3 rader eller hur? En viktig sak som många klantar sig med är: finns komponenten att få tag på i den kapsling?
2: nu frågar du efter 15 års erfarenhet på 3 rader eller hur? En viktig sak som många klantar sig med är: finns komponenten att få tag på i den kapsling?
Tack för att du svarade.
Få se 0,02" borde bli Ca. 0,5mm.
Det är detta jag håller på med:
Länk till bild
OBS det är bara en skiss just nu för att se om allt får plats
får se om jag etsar det själv eller om jag ska testa någon tjänst på nätet.
Få se 0,02" borde bli Ca. 0,5mm.
Det är detta jag håller på med:
Länk till bild
OBS det är bara en skiss just nu för att se om allt får plats

får se om jag etsar det själv eller om jag ska testa någon tjänst på nätet.
Senast redigerad av lgrfbs 22 januari 2006, 02:57:48, redigerad totalt 1 gång.
kolla lite på ditt kretskort o det såg lite skumt ut.
spänningsregulatorn verka inte ha några avkopplingskondensatorer på sig. inte någon avkoppling till processorn heller.
sedan verka drivtransistorerna vara knepigt kopplade, inga basmotsånd. transistorer med sot23 verkar du ha kopplat skumt med. bsen brukar inte sitta där du har kopplat den (jag kan ha fel, men är den vanligaste kopplingen)
tyckte jorden verka hänga i luften med, är inte ansluten till alla ställen.
vill inte klaga, utan bara granska ditt jobb
spänningsregulatorn verka inte ha några avkopplingskondensatorer på sig. inte någon avkoppling till processorn heller.
sedan verka drivtransistorerna vara knepigt kopplade, inga basmotsånd. transistorer med sot23 verkar du ha kopplat skumt med. bsen brukar inte sitta där du har kopplat den (jag kan ha fel, men är den vanligaste kopplingen)
tyckte jorden verka hänga i luften med, är inte ansluten till alla ställen.
vill inte klaga, utan bara granska ditt jobb

Tack meckis, ska tänka på det du skrev, när jag väl ska till att dra ledningarna på riktigt,
just nu ädr det mer kontroll om allt fick plats, utan att kollat om de blev rätt kopplat.
Tack för tipsen!
Icecap måste man ha elektrolyter för avkoppling eller går det med något annat som kanse finns i 120x format?
just nu ädr det mer kontroll om allt fick plats, utan att kollat om de blev rätt kopplat.
Tack för tipsen!
Icecap måste man ha elektrolyter för avkoppling eller går det med något annat som kanse finns i 120x format?
9V sidan är väldigt stabil den består av likriktare--3300uF/16V--7809--33uF/25V--Ut
Allt detta sitter på eget kort.
Kan denna funka runt 78L05:an?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012700.htm
Allt detta sitter på eget kort.
Kan denna funka runt 78L05:an?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 012700.htm
Dom kunde ta betalt iallafalllgrfbs skrev:får se om jag etsar det själv eller om jag ska testa någon tjänst på nätet.

Uppdaterning:
Nytt schema
Nytt schema
Senast redigerad av lgrfbs 22 januari 2006, 02:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Den till tänkta transistorn är BC847C och ska kopplas endligt min andra tråddär jag
kanse skulle har fortsatt och skrivit nu när jag funderat lite...
meckis du borde bli tankeläsare
du prikade ju in exakt vilken transistor jag funderade på och
den ska driva två LED (75-058-86), kommer att prov labba först för att se om jag behöver något
motstånd på transitorns bas ben (R3).
Den tänka kopplingen runt transistorerna är:

Efter lite labb i går natt så fick jag ut att R1=672R och R21,186K för min "stålkastare", sen
blev klockan konstigt nog alldelse för mycket för att slutföra krestkorts ritandet just då.
Edit:
Senaste uppdaterningen
kanse skulle har fortsatt och skrivit nu när jag funderat lite...
meckis du borde bli tankeläsare

den ska driva två LED (75-058-86), kommer att prov labba först för att se om jag behöver något
motstånd på transitorns bas ben (R3).
Den tänka kopplingen runt transistorerna är:

Efter lite labb i går natt så fick jag ut att R1=672R och R21,186K för min "stålkastare", sen
blev klockan konstigt nog alldelse för mycket för att slutföra krestkorts ritandet just då.
Edit:
Senaste uppdaterningen
Senast redigerad av lgrfbs 22 januari 2006, 03:00:10, redigerad totalt 1 gång.
hehe! ibland är man tankeläsare
tips!
såg på din senaste layout att du fortfarande inte lagt in något basmotstånd på kretskortet. om du vill slippa göra det kan du ersätta BC847C med FDV301N elfa: 71-096-48, så sliper du basmotstånden
Det är fälteffekts transistorer som e spänningsstyrda. bra om man har dåligt med plats!
/Meckis

tips!
såg på din senaste layout att du fortfarande inte lagt in något basmotstånd på kretskortet. om du vill slippa göra det kan du ersätta BC847C med FDV301N elfa: 71-096-48, så sliper du basmotstånden

Det är fälteffekts transistorer som e spänningsstyrda. bra om man har dåligt med plats!
/Meckis