ICSP med isp-pro - hur??!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

ICSP med isp-pro - hur??!

Inlägg av Jine »

Hej!

Har nyligen börjat med PIC igen.. Jag la ner det för nåt år sedan..

Men nu är jag på gång igen.. Plockade fram min isp-pro och massa komponenter och började trixa..

Nu är det dock så att ajg har ledsnat på att behöva flytta PICen från ett ställe på labbplattan till ett annat, bara för att progga om den.:

Så nu.. hur gör man med det gör ISP programmering?

Hittade databladet till ISP-PROn.. där förklarade dom lite men det är obegripliga scheman!

http://www.basicmicro.com/downloads/docs/isppro.pdf

Hjälp mig!

Mvh Jim
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Om du kollar på den sista bilden "10 Pin Header and RJ11 Pin Outs" så kan du tänka dig att det är kontakten på ISPPro framifrån. Där är det sedan bara att göra någon form av adapter så att dom olika stiften kopplas till PIC:en. Stift 1 till MCLR, stift 2 till VDD...osv...
Jag gjorde en adapter så här:
Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag gjorde en
RJ11 --> miniUSB
miniUSB --> trådstumpar

Det mesta funkar ju. Vill du inte ha med RJ11 att göra så kan du använda dig av stiftlisten.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Nu va det faktist inte det jag undrade över.. Utan hur isoleringsschemat medmera ska se ut? Fattar inte va deras konstuktion! ;/

Till det där använder jag stiftllisten och en 10polers sladd som har IDE kontakter i båda ändarna och sedan sitter fastlimmad på mitt labbkort..

Mvh Jim
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Isoleringen är till för att en programmerare inte orkar driva någon nämnvärd last med sina programmeringspinnar, därför måste man ta hänsyn till detta när man använder ISCP. Vad de föreslår i ritningen du undrar över är en lösning som funkar i alla läge, men är helt överflödig i de flesta läge.

Vad du behöver göra är helst enkelt att:
¤ Försök ordna ICSP-pinnarna på PICen så att de är oanvända eller ingångar. Om de ska vara ingångar, sätt ICSP-signalen direkt mot pinnen på PICen och ha ett ~10 kOhm motstånd mot din ordinarie signalkälla.
¤ Måste du ha dem som utgångar, buffra med transistor eller logikkrets.
¤ Måste du _verkligen_ använda dem som både ingångar och utgångar i samma krets så använd den föreslagna lösningen.
Skriv svar