Myntacceptor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mullemeck
Kontakt:

Myntacceptor?

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Håller på och klurar på hur en myntacceptor fungerar, har en CaschFlow 560 framför mig som jag håller på och mäter en massa på men lyckas inte riktigt klura ut hur den egentligen avgör vad det är för mynt.

Sluttanken är att jag ska kunna bygga ett eget styrsystem som känner av mynten då jag inte lyckas få till nån kommunikation med det nuvarande.

Upplägget för avkänningen är att där sitter 2-3 spolar på framsidan och lika många på baksidan, myntet rullar sedan igenom dessa, av mätningar får jag ut att på en av spolarna skickas det in ca 2Mhz sinus i 20 ms intervall, mellan pulserna ligger signalen på 5v., när där inte är nått mynt i mellan är spänningsnivåerna på de andra spolarna 0 eller 5v.

Om man håller ett mynt mellan spolarna så får man ut lite olika frekvenser på de olika spolarna, dock av vad jag har lyckats mäta blir det samma frekvenser oberoende av vad det är för mynt mellan.
Även i den spolen där 2Mhz signalen skickas in uppkommer där svängningar i intervallet mellan 2Mhz signalen.

Har tyvärr inte tillgång att ta några bilder på det just nu, kan fixa det i morgon.

Nån som har nån teori om hur det hela fungerar?

/mullemeck
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kapacistans har jag hört.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Skulle kunna va men hur mäter man kapacitans med hjälp av några spolar?
dangraf

Inlägg av dangraf »

Är inte de flesta myntautomater mekaniska? Mynten vägs på en hävarm och måste därefter passera genom ett hål som e lika stort som myntet för att sålla bort mynt av fel storlek o material..
Men det kanske var förr i tiden..
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo vissa modeller är mekaniska, dock brukar det bara va i mindre avancerade applikationer.

den jag har och ska bygga om är helt digital, har förklarat i första inlägget hur den ser ut, mäter på nått sätt med en bunke spolar det är om hur denna tekniken funkar jag vill ha lite info.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Anordningen heter inte acceptor utan rejektor. Sök på t.ex. electronic coin rejector så kanske Du hittar något. Jag fick bara fram mekaniska saker när jag gjorde en snabb googling, men det måstefinnas annat på nätet.

Antagligen mäter den strömförändringar i spolarna när ett material med olika ledningsförmåga placeras intill den och det induceras strömmar i materialet. Exakt hur mätningarna utvärderas vet jag inte.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jodå, visst kan man kalla dom för acceptor...
Engelska: Coin Acceptor, (Coin rejector)
Svenska: Myntsil, (Myntinkast)

Det finns som sagt två typer, Mekaniska och Elektroniska

Mekaniska bygger på magneter, olika smala spår och nån vipp-arm. Alltså kan dessa kolla om myntet är magnetiskt, storlek, tjocklek och vikt. Men inte så noga utan det går ganska enkelt att lura en mekanisk myntsil. Med få undantag klarar en mekanisk myntsil bara en sorts mynt. Det är därför gamla flipper har ett hål för 1-kronor och ett för 5-kronor.

Elektriniska myntsilar beroende på modell bygger på spolar som känner av vilket material som passerar (samma funktion som en metalldetektor) och sedan finns det spolar på olika ställen så man kan se ungefärlig storlek på myntet. En elektronisk myntsil klarar oftast flera olika sorters mynt och ger olika utsignaler för olika valörer. När det lanseras ett nytt mynt så kan en elektronisk myntsil uppdateras genom att man byter ett prom eller en enchippare.

I spelautomater har man ofta en liten box som sitter mellan spelkortet och myntsilen, ett s.k. "creditboard". Detta lilla kretskort gör att olika insignaler beroende på valör ger rätt antal pulser till spelkortet. En enkrona ger 1 puls och en 5 krona ger 5 pulser.

//B1n4ry - som samlar på arkadspel...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sant, bara en snabb tanke.

En till: Kan de inte vara så att de mäter hastigheten? Ett mynt måste ju ha ganska exakta mått för att rulla lika snabbt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Min första tanke var att det inte sker genom rullsningshastighet eftersom apparaten kan luta beroende på underlaget... men så hittade jag en artikel i en bok (Så funkar det - Det bästas förlag 1992):
"Så snart myntet förts in testas dess konduktans - förmågan att leda ström. Godkända mynt passerar därefter genom en öppning och rullar nerför en ramp förbi två magneter. Återigen beror farten med vilken de lämnar magneterna på dess sammansättning. Uppsättningar av ljusdioder och fotceller mäter myntets hastighet."
Boken är fövisso rätt gammal, så frågan är ju hur mycket som har ändrats de tio senaste åren! :)
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Alla vet ju att t.om spelena har inbyggda vattenpass - visst- men för spelets skull iaf - dom kalibreras till horisontalt läge me skruvben.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Som sagt, alla elektroniska myntsilar jag sett funkar som ett antal små metalldetektorer. Det där med magneter och fotoceller är nog någon tidig form av mekanisk/elektronisk sil.

Undersökte precis en Sentinel från Coin Controls ltd....
Myntet rullar in i en ränna, passerar en spole, rullar sedan *genom* en spole, faller sedan ner en "våning" till en sorteringsarm som antingen leder ner myntet i en ränna som leder ut det till återbetalningsfacket eller så får det falla neråt och passerar då genom ytterligare en spole som bekräftar att myntet gått hela vägen innan det slutligen faller ner i "godkänt" hålet.

Skall se om jag hinner ta några foton på några olika typer av silar och kanske någon sedelläsare oxå... =)

//B1n4ry
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Lite bilder på "myntsilen" jag har och ska bygga med.

http://www.mullemeck.com/micke/acceptor

bakom kretskortet är det likadan uppsättning spolar som syns på en annan bild.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul! :)

Är det Marta's inlägg som är nummer 100000?
Grattis isåfall... :lol:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Får grattulera jag med. Nästa stora siffra är en miljon inlägg. Då får det bli tårta. ;)
Skriv svar