GEET engine

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

GEET engine

Inlägg av rolex42 »

Hittar ingen diskussion om GEET (Global Environmental Energy Technology) aka Paul Pantone's fuel delivery system.

Ex på förklaring (5:00)
Som jag tolkar det skapas bla vätgas i reaktorn genom "Contra-flow of gases". Heta avgaser i en riktning och "kalla" (inte för kalla) bränslegaser i motsatt riktning genom reaktorn. "When you put hot & cold gases together in opposite direction it creates an electrical charge".
Stämmer det att man skapar elektrisk laddning o magnetiskt fält i två järn/stål-rör där varm avgas går i en riktning och kallare gas motsatt riktning? Gaserna möter ju aldrig varandra.

6:45 "The magnetic field grabs the rod and holds it, in place, in the the center and allows it to spin freely in the middle of the reactor."
rolex42
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: GEET engine

Inlägg av rolex42 »

En lite annorlunda förklaring
7:10 "You use the heat to make it" "Water drops on the piston .... water turns to 2000C, nearby, ..water turns .. to steam".
En ångmaskin alltså.
svanted
Inlägg: 5297
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: GEET engine

Inlägg av svanted »

en mystisk bensindriven ångmaskin där ångan bildas i cylindern under arbetstakten samtidigt som den utför arbetet.,
tja varför inte?
om man kan höja den mekaniska verkningsgraden i en motor?
men det verkar för bra för att vara sant?
vad är i så fall den exakta skillnaden mot en vanlig ångmaskin?
har en bensindriven ångmaskin högre mekanisk verkningsgrad än en bensinmotor?
hawkan
Inlägg: 3589
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: GEET engine

Inlägg av hawkan »

Men är det inte bara vatteninsprutning fast via "bubblern" som egentligen är en förgasare?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8550
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: GEET engine

Inlägg av SeniorLemuren »

Här testar jag detta. Rätt coolt faktiskt. Man kunde märka en mycket stor förbättring av motorns prestanda än när den kördes på enbart bensin.
rolex42
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: GEET engine

Inlägg av rolex42 »

OK! Det finns alltså nån i Sverige som testat! Och dessutom nån på EF.

Då skulle man ju vilja veta lite mer!

Vilken form av "reaktor" använder du? Den som påstås skapa plasma eller den utan järn-stav (rod) i ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15657
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: GEET engine

Inlägg av mrfrenzy »

Motorn vibrerar och får högre tomgångsvarvtal vid för tunn blandning. Detta vet alla som kört moped och någon gång fått tomt i tanken.

Det betyder ju dock inte att den har högre verkningsgrad vid belastning.

Man skulle behöva göra ett test med en känd last och mäta avgiven energi vs förbrukad mängd bensin.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27623
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: GEET engine

Inlägg av danei »

Mager blandning brukar resultera i högre varvtal, men obefintlig kraft. I alla fall på tvåtaktare. Så att den snurrar fortare utan last säger väldigt lite.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6339
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: GEET engine

Inlägg av Biker »

Förutom det så knackar motorn vid belastning - man får inget gratis
gokartnisse
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 mars 2011, 01:58:43

Re: GEET engine

Inlägg av gokartnisse »

Det luktar fake lång väg. Att vatteninsprutning kan ge högre effekt i vissa fall är sant, likaså att om man stoppar en värmeväxlare och förvärmer bränsle/luft blandningen så kan man få upp effektiviteten. Men att vattnet ska konverteras till bränsle enligt nåt mumbo jumbo om plasman och magnetfält osv. Men nej vattnet blir inte bränsle.
rolex42
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: GEET engine

Inlägg av rolex42 »

@seniorlemuren: Vore intressant å höra vad du använt för grejjer. Finns det kvar? Byggde du själv? Kan man skaka liv i den?
GFEF
Inlägg: 2383
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: GEET engine

Inlägg av GFEF »

Vatten insprutning i förbrännings motorer är ingen nyhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: GEET engine

Inlägg av prototypen »

Tractorpullers använder vatteninsprutning på dieslar för att få större volym på avgaserna och därmed bättre snurr på alla turbos som används.
1 liter vatten ska visst ge 1260 liter ånga.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47205
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: GEET engine

Inlägg av TomasL »

Här är vetenskapen som det hela sägs vara baserad på
https://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_gasification

Naturligtvis är det ett bedrägeri på samma sätt som italienaren med sin kalla fusion.

Upphovsmannen spärrades in på ett mentalsjukhus tydligen.

lite diskussioner http://www.sciencemadness.org/talk/view ... ?tid=21491
svanted
Inlägg: 5297
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: GEET engine

Inlägg av svanted »

GFEF skrev:Vatten insprutning i förbrännings motorer är ingen nyhet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)
E85 kan som bekant spädas med vatten, undrar hur det skulle fungera?
får man bättre verkningsgrad på motorn och man tillsätter vatten?
Skriv svar