Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie...?
Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie...?
Till att börja med - nej, detta är inte kopplat av mig.
Jag köpte en el-vespa för ett tag sedan.
Fyra stycken 12V 50Ah bly/gel-batterier, kopplade i serie till 48V.
Förra ägaren hade blivit av med original-laddaren och då det kan vara lurigt hitta laddare för 48V så löste han det på sitt egna vis..
Han tog fyra av dessa 12V-laddare från Biltema, och kopplade dem rakt in på var sitt enskilt batteri.
Ingen isär- eller ihopkoppling, bara pang på, alltså fortfarande seriekopplade.
Och kopplade såhär även när han körde.
Och det förfaller ha fungerat...
...men hur?!
Jag köpte en el-vespa för ett tag sedan.
Fyra stycken 12V 50Ah bly/gel-batterier, kopplade i serie till 48V.
Förra ägaren hade blivit av med original-laddaren och då det kan vara lurigt hitta laddare för 48V så löste han det på sitt egna vis..
Han tog fyra av dessa 12V-laddare från Biltema, och kopplade dem rakt in på var sitt enskilt batteri.
Ingen isär- eller ihopkoppling, bara pang på, alltså fortfarande seriekopplade.
Och kopplade såhär även när han körde.
Och det förfaller ha fungerat...
...men hur?!
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11826
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Så länge sekundären på laddarna är helt skiljd från nätjord (flytande), så är det ju inga problem.
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Varje laddare laddar sitt eget batteri endast.. dvs laddaren parallellt över respektive batteri alt. 24 v över 2 batterier eller 48v över hela strängen, normalt laddar man hela strängen,och har samma typ/märke/spänning/batch på batteri för optimal funktion.
sen kräver batterier en viss överspänning dvs 12 v laddas med typ 13,6V
Normalt laddar man hela strängen =högre spänning/mindre ström för samma effekt(P=U*I). detta ger mindre förluster/värme.
/P
sen kräver batterier en viss överspänning dvs 12 v laddas med typ 13,6V
Normalt laddar man hela strängen =högre spänning/mindre ström för samma effekt(P=U*I). detta ger mindre förluster/värme.
/P
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Det fungerar utmärkt att göra så bara laddarna är ojordade vilket dom ju oftast är.
I vissa fall kan det gå med jordade laddare också men då måste man mäta att batterikablarna inte har kontakt med jord, alltså galvaniskt skilt.
.
I vissa fall kan det gå med jordade laddare också men då måste man mäta att batterikablarna inte har kontakt med jord, alltså galvaniskt skilt.
.
- Synesthesia
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
- Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Jag gör likadant med en server här hemma som jag kör med 24V, fast med 2st 12V-batterier: de har varsin laddare.
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Blir lite som balanseringsladdning i lipo/li on packar 

-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Med tanke på tråden.. ,min farsa bilmek på 1970-80talet lärde sig idag att båtbatterier självurladdar under vintern
"the hard way" ny elektronisk laddare och för låg spänning efter en vinter i båten
... det gick ju förra året!!! fick tipsa om att startkablar och sen c-tec laddare kan rädda batteriet.... hoppas det går att lura igång..
http://www.trass.se/Batteriuh.htm
snabba bra grundfakta
/P


http://www.trass.se/Batteriuh.htm
snabba bra grundfakta
/P
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Är batteriet fullt, man kopplar ur det och tvättar det rent på ovansidan så det inte finns krypströmmar - NOLL=RENT så klarar sig ett batteri över vintern om det förvaras hyfsat kallt - inte rumstemp och helst i frysen.
Mc batterier vinner livslängd på detta och är lätt att gömma undan kärringen i en frys maskerat till frystajordgubbar.
Sök på leadacid self discharge vs temp t.ex
Mc batterier vinner livslängd på detta och är lätt att gömma undan kärringen i en frys maskerat till frystajordgubbar.
Sök på leadacid self discharge vs temp t.ex
Re: Ladda bilbatterier parallellt - när de sitter i serie..
Tips: Både C-TEK och kopiorna från t.ex. Biltema har kablar som inte riktigt tål vinter. Dessutom har de inga säkringar på kablarna.
Nån visade bild, här på forumet tror jag det var, på en sönderbrända/smälta sladdar på en C-TEK. Uppenbart att plasten spruckit och det blivit kortis så att kablarna närmast batteriet brunnit upp.
Ett vanligt bilbatteri är starkt nog att smälta en skiftnyckel, så även mindre batterier är starka nog att starta kabelbrand.
Sätt hängsäkringar på varje ledare så nära batterierna som möjligt. Bäst är att ha åtta hängsäkringar, d.v.s. två per laddare.
Om du bara vill skydda dig mot kabelbrand men kan leva med pajade laddare och faktiskt också pajade batterier ifall kablarna ger sig så kan du kanske snåla och bara använda fem säkringar, d.v.s. dela samma säkring för laddar-plus på ett batteri och laddar-minus på nästa batteri. Men det verkar dumsnålt.
Nån visade bild, här på forumet tror jag det var, på en sönderbrända/smälta sladdar på en C-TEK. Uppenbart att plasten spruckit och det blivit kortis så att kablarna närmast batteriet brunnit upp.
Ett vanligt bilbatteri är starkt nog att smälta en skiftnyckel, så även mindre batterier är starka nog att starta kabelbrand.
Sätt hängsäkringar på varje ledare så nära batterierna som möjligt. Bäst är att ha åtta hängsäkringar, d.v.s. två per laddare.
Om du bara vill skydda dig mot kabelbrand men kan leva med pajade laddare och faktiskt också pajade batterier ifall kablarna ger sig så kan du kanske snåla och bara använda fem säkringar, d.v.s. dela samma säkring för laddar-plus på ett batteri och laddar-minus på nästa batteri. Men det verkar dumsnålt.