Vi behöver din hjälp!
Vi behöver din hjälp!
Hej,
Använder Du en telefonapplikation för att hålla koll på din elkonsumtion? Vi är två studenter på Stockholms Universitet som just nu genomför vår kandidatuppsats som undersöker potentiella risker med uppkopplade enheter. Vi skulle verkligen uppskatta Din hjälp, genom att Du besvarar vår enkät. Det är endast några få, korta frågor, vilket innebär att det inte bör ta mer än några minuter av Din tid.
Tack på förhand, Elsa & Kristoffer
https://goo.gl/forms/X65aGpIyvSzvWZul1
Använder Du en telefonapplikation för att hålla koll på din elkonsumtion? Vi är två studenter på Stockholms Universitet som just nu genomför vår kandidatuppsats som undersöker potentiella risker med uppkopplade enheter. Vi skulle verkligen uppskatta Din hjälp, genom att Du besvarar vår enkät. Det är endast några få, korta frågor, vilket innebär att det inte bör ta mer än några minuter av Din tid.
Re: Vi behöver din hjälp!
Hej på er, intressant ämne!exarbete skrev:Hej,
Jag har ingen sådan app och fyller därför inte i enkäten.
Däremot får jag genast en känsla av att här finns ett antal brister som antagligen måste rättas till innan undersökningen kan ge något vetenskapligt värde.
Har ni visat den för någon som är utbildad inom statistik?
"9. Jag har och använder andra smarta hem-tjänster än de för elkonsumtion"
Hur stor är spridningen av målgruppens definition av vad en smart hem-tjänst är?
"10. Har leverantören av tjänsten informerat dig om vilka risker användandet kan medföra?"
Hur medvetna är leverantörer om riskerna, och hur påverkar deras bedömning utfallet? Känns som att tolkningen av utfallet här blir svårt att koppla till slutanvändaren vilket verkar vara målet med undersökningen.
"15. Anser Du att given information från leverantören angående riskerna är tillräcklig?"
Ni ger i inledningen en precis definition av vad som menas med risker. I frågan känns det som om risker avser något som av leverantörer kan definieras olika.
Att syssla med statistik på vetenskaplig nivå skall inte göras lätthänt. Hur medvetna är ni om riskerna att tolka utfallet felaktigt? För mig är det uppenbart att kvaliteten på den här enkäten inte är på den nivån som krävs av ett exjobb.
Mycket intressant hursomhelst så jobba på!
Mvh
Martin
.
Jag fyllde i men reagerade på:
1. Jag vill delta i forskningsstudien *
Data från Ni som kryssar i alternativ Nej kommer inte inkluderas i forskningsstudien
Ja
Nej
2. Jag använder en applikation för att kontrollera min elkonsumtion *
Data från Ni som kryssar i alternativ Nej kommer inte inkluderas i forskningsstudien
Ja
Nej
Jag svarade "Ja" på fråga 1 och "Nej" på fråga 2. Jag anser att jag har en del
relevanta svar på en del av de följande frågorna. Man kan ju tycka något utan
att ha "en applikation för att kontrollera min elkonsumtion"...
1. Jag vill delta i forskningsstudien *
Ja
Nej
2. Jag använder en applikation för att kontrollera min elkonsumtion *
Ja
Nej
Jag svarade "Ja" på fråga 1 och "Nej" på fråga 2. Jag anser att jag har en del
relevanta svar på en del av de följande frågorna. Man kan ju tycka något utan
att ha "en applikation för att kontrollera min elkonsumtion"...

Här krävs det uppskärpning då det är jag själv som är leverantören av min egen tjänst.10. Har leverantören av tjänsten informerat dig om vilka risker användandet kan medföra?
Sen stör jag mig på frågan om kön och "icke-binär"-alternativet. Hur kan kön vara relevant för frågorna? Varför frågade man inte om man föredrar pth, eller ptv också i fallet man?
Jo det är nog det viktigaste. Man blir väl inte godkänd om man inte blandar in genusperspektivet på universitetsnivå.
Edit: felstavning.
Edit: felstavning.
Senast redigerad av Jonyverse 14 april 2017, 15:43:57, redigerad totalt 2 gånger.
Genus och personlig integritet, sen är man hemma med universitetspoängen...
Från frågeformuläret
Jag har en vattenmätare som är förberedd för fjärravläsning men den delen används inte än. Jag frågade leverantören om jag kunde läsa av den själv men det går inte eftersom informationen är krypterad. Fånigt tycker jag. Jag kan inte på något sätt heller se att mitt hushålls vattenförbrukning över tiden skulle vara personlig information. Hårdrar man det så blir till slut allt personlig information. Jag känner mig mer kränkt av att rent tekniskt inte lätt kunna läsa av min egen vattenmätare än att hela världen riskerar att kunna komma åt informationen.
Från frågeformuläret
Jag ser inte alls förbrukning som personlig information men jag är väl gammaldags. Det man möjligen kan missbruka informationen till är att se om någon är hemma eller vaken etc. Men det är ju ändå bara gissningar om man inte förstår vad det är som förbrukar och när.Med risker menas intrång från obehöriga som får tillgång till personlig information som finns lagrad i de uppkopplade enheterna
Jag har en vattenmätare som är förberedd för fjärravläsning men den delen används inte än. Jag frågade leverantören om jag kunde läsa av den själv men det går inte eftersom informationen är krypterad. Fånigt tycker jag. Jag kan inte på något sätt heller se att mitt hushålls vattenförbrukning över tiden skulle vara personlig information. Hårdrar man det så blir till slut allt personlig information. Jag känner mig mer kränkt av att rent tekniskt inte lätt kunna läsa av min egen vattenmätare än att hela världen riskerar att kunna komma åt informationen.
Risken är väl större att de uppkopplade enheterna används för att antingen nå
andra enheter som kanske har känsligare information eller som enheter i en
DDOS attack. Men visst är det fånigt att kryptera vattenförbrukningen...
andra enheter som kanske har känsligare information eller som enheter i en
DDOS attack. Men visst är det fånigt att kryptera vattenförbrukningen...

Går ju att använda för att se om du är hemma eller bortrest på semester för den som vill göra inbrott tyvärr. Mycket jobb för VA-verket att hålla reda på vem som ev. vill ha krypterad kommunikation eller inte, då blir det billigare och enklare att kryptera allt och sedan låta dig hämta dina förbrukningsvärden centralt med ett login.hanpa skrev:Jag känner mig mer kränkt av att rent tekniskt inte lätt kunna läsa av min egen vattenmätare än att hela världen riskerar att kunna komma åt informationen.
Att kunder försöker stjäla el eller vatten är ytterligare en anledning för elbolaget till att säkra upp kommunikationen.
Precis, för den uppkopplade inbrottstjuven så blir det enklare och enklare att ta reda på och det är någon hemma i ett visst hus utan att ens behöva åka förbi och "reka"...
Det är inte främst förbrukningen jag är ute efter utan att kunna övervaka läckor etc. Det finns varningar om detta eller om man gör en egen funktion som detekterar och larmar för sådant. Skulle kunna finnas som tjänst från leverantören men det är inte så troligt och dessutom kommer man göra fjärravläsning sällan då det är drive-by som gäller i detta fall. Jag kan använda kamera men det är krångligare.swesysmgr skrev:Går ju att använda för att se om du är hemma eller bortrest på semester för den som vill göra inbrott tyvärr. Mycket jobb för VA-verket att hålla reda på vem som ev. vill ha krypterad kommunikation eller inte, då blir det billigare och enklare att kryptera allt och sedan låta dig hämta dina förbrukningsvärden centralt med ett login.hanpa skrev:Jag känner mig mer kränkt av att rent tekniskt inte lätt kunna läsa av min egen vattenmätare än att hela världen riskerar att kunna komma åt informationen.
Att kunder försöker stjäla el eller vatten är ytterligare en anledning för elbolaget till att säkra upp kommunikationen.
> Går ju att använda för att se om du är hemma eller bortrest på semester för den som vill göra inbrott tyvärr.
Om man har timers som tänder/släcker lampor lite "random" så kan man
väl ha timers och magnetventiler som tappar lite vatten då och då. Inte
för att jag tror att problemet är speciellt stort, men i alla fall...
Om man har timers som tänder/släcker lampor lite "random" så kan man
väl ha timers och magnetventiler som tappar lite vatten då och då. Inte
för att jag tror att problemet är speciellt stort, men i alla fall...