Hur kopplas denna mikrofon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hyperion

Hur kopplas denna mikrofon?

Inlägg av hyperion »

Jag har inte lyckats hitta någon information om denna mikrofon och vad som behövs (hur man ska koppla in den, och till vad) för att kunna använda den.

Mikrofonen är en DM2-10 från Svenska Radioaktiebolaget. Jag skaffade den för att den såg cool ut och planen är att antingen få igång den och använda den för diverse voice over inspelningar, eller om den inte fungerar eller ljudkvalitén är horribel så skulle jag vilja montera in en bra mikrofon i dess skal.

Jag kan inte det första om mikrofoner och har endast provat att koppla in en liten electret-mikrofon jag köpte på Kjell o Co enligt deras egna kopplingsschema men det lät väldigt dåligt och var helt oanvändbart så jag hoppas på tips och idéer om hur jag kan få detta att funka tillfredsställande utan att kosta skjortan.

Tack på förhand.
mikrofon DM2-10.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: Hur kopplas denna mikrofon?

Inlägg av xxargs »

Har du Ohm-mätt denna med multimeter, det kan vara en dynamisk mik (byggd som en lite högtalare ungefär) då skall den lastas relativt låg-Ohmigt (några hundra Ohm) och så mäter man spänningen över motståndet med en OP-amp typ.

lasten med motstånd är nödvändigt för att förbättra frekvenskurvan och minska ev mekaniska resonanstoppar i mikrofonelementet.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Man brukar väl använda en liten mikrofontransformator för att få upp impedansen?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det är inte så vågad gissning vilken typ av mik och vad den använts till med tanke på färg, tillverkare, samt beteckningen DM.
Det är en dynamisk mikrofon som använts både inom flyget och flottan. Ofta ihop med Collins kortvågs-radio. Frågar man på ett ham-forum kan man nog få mer detaljerad info, där Collins gamla radio-apparater fortfarande har hög status och används aktivt.
Det är troligen hög utspänning och utimpedans i området 100kOhm. Anpassningsförstärkare eller trafo behövs om man ska koppla in den i något mer lågimpedivt.
Alternativt kan man öppna mikrofonen och kolla elementet som troligen är märkt med tillverkare och typ.nr. Tror inte att SRA gjorde elementet själva.
Nu hickar säkert någon till över kombinationen dynamisk mik och hög impedans, men det finns en teknisk förklaring alternativt kan jag ha helt fel, men det är lätt att mäta DC resistans och kolla om det finns magnetfält.
Här finns data för en annan mikrofon avsedd för Collins radio och gissar att data är i samma härad för SRA-mikrofonen även om länkade mikrofonen troligen är av betydligt senare datum.
Skriv svar