Drivande oscillator
-
Drivande oscillator
Håller på med lite lek/experiment där jag behöver en oscillator/svängningskrets av något slag som svänger stabilt på 1620 khz.
Har provat med allt möjligt, t.o.m. köpt oscillator ic från Elfa men alla jag har provat med driver i frekvens.
Har någon något tips hur man kunde låsa en oscillator så den blir stabil? Att leta efter en sådan kristall är väl inte ens att tänka på.
Eller går sådant att beställa någonstans ifrån?
Tacksam om någon vet nåt......
Har provat med allt möjligt, t.o.m. köpt oscillator ic från Elfa men alla jag har provat med driver i frekvens.
Har någon något tips hur man kunde låsa en oscillator så den blir stabil? Att leta efter en sådan kristall är väl inte ens att tänka på.
Eller går sådant att beställa någonstans ifrån?
Tacksam om någon vet nåt......
Re: Drivande oscillator
En PLL (Phase Locked Loop) är vad du ska leta efter.
eller
En DDS (googla på det!), fanns billiga kinesiska DDS-moduler (ett färdigt kretskort) för något / några
år sedan till salu. En mikrocontroller krävs för att programmera/ställa in rätt frekvens.
En frisvängande LC-oscillator kan göras frekvensstabil med rätt komponenter.
Vad är dina krav på frekvensstabilitet och användningsområde?
eller
En DDS (googla på det!), fanns billiga kinesiska DDS-moduler (ett färdigt kretskort) för något / några
år sedan till salu. En mikrocontroller krävs för att programmera/ställa in rätt frekvens.
En frisvängande LC-oscillator kan göras frekvensstabil med rätt komponenter.
Vad är dina krav på frekvensstabilitet och användningsområde?
-
Är lite nostalgiker, gillar gammal elektronik. Har några gamla rörradio som jag tänkte köra lite sändningar på MV inom husets väggar.
Så långt är det ju inga problem, avstämningskondningen kan man ju vrida steglöst, men skulle även vilja använda nyare transistorradio,
och där kan man bara ställa in dom fasta frekvenserna som är tilldelade för MV. Ligger det lite snett i frekvens så låter det inte bra.
Har försökt Googla efter PLL men har inte lyckats hitta någon lämplig koppling...
Tror du man kan få en LC oscillator så pass stabil? Har försökt men det räckta att jag öppnade ett fönster för att vädra så började frekvensen att ändras pga temperaturskillnaden.
Så långt är det ju inga problem, avstämningskondningen kan man ju vrida steglöst, men skulle även vilja använda nyare transistorradio,
och där kan man bara ställa in dom fasta frekvenserna som är tilldelade för MV. Ligger det lite snett i frekvens så låter det inte bra.
Har försökt Googla efter PLL men har inte lyckats hitta någon lämplig koppling...
Tror du man kan få en LC oscillator så pass stabil? Har försökt men det räckta att jag öppnade ett fönster för att vädra så började frekvensen att ändras pga temperaturskillnaden.
Om det inte duger med kristall på lämplig högre frekvens, som sedan delas ned, så låter det nästan som om det behövdes nån form av stämgaffel.
Edit: oops, jag läste Hz, men det skulle ju vara ju kHz.
Edit: oops, jag läste Hz, men det skulle ju vara ju kHz.
Senast redigerad av rvl 25 mars 2017, 22:01:02, redigerad totalt 1 gång.
Du kanske kan göra som Nokia gjorde med en oscillator i ett transmissionssystem: packade in den i frigolit för att göra den temperaturstabil 
/// Marcus

/// Marcus
Det går nog att göra en LC oscillator lika stabil som de i gamla radioapparater!
Använd glimmerkondensator eller vridkondensator avsedd för radioapparater.
LInda spolen på keramik- eller glasstomme och fixera koppartråden med lim eller paraffin.
Använd glimmerkondensator eller vridkondensator avsedd för radioapparater.
LInda spolen på keramik- eller glasstomme och fixera koppartråden med lim eller paraffin.
1620 * 8 ger 12,96 MHz som är en kristall som går att få tag på, delning med 8 bör ju gå lätt.
Ett schema på en enkel oscillator med en JFET för ca 450-500kHz.
Passande bra kondensatorer är Styroflex eller "Silver Mica" ~glimmerkondensator.
Keramiska kondensatorer fungerar de också men frekvensstabiliteten
kanske inte är lika god. Keramiska kondensatorer märkta "NP0" eller har ett svart
band längst upp på toppen är stabila. Sen finns det andra typer med
"kapacitansdrift" med varierande omgivningstemperatur kan vara märkt t.ex. "N750".
Frekvensen kan varieras med en trimbar kärna eller en trim/vridkondensator ansluten till drain på JFET:en, andra till jord.
Är frekvensen lite för låg så kan man minska spolen lite.
Vissa oscillatorkonstruktioner har flera kondensatorer parallellkopplade för att minska uppvärmningen
av dessa. Det cirkulerar HF-strömmar i oscillatorns resonanskrets som värmer upp komponenter
som i sin tur kan ge frekvensdrift på grund av detta. En stabil välfiltrerad strömförsörjning är bra också.
Passande bra kondensatorer är Styroflex eller "Silver Mica" ~glimmerkondensator.
Keramiska kondensatorer fungerar de också men frekvensstabiliteten
kanske inte är lika god. Keramiska kondensatorer märkta "NP0" eller har ett svart
band längst upp på toppen är stabila. Sen finns det andra typer med
"kapacitansdrift" med varierande omgivningstemperatur kan vara märkt t.ex. "N750".
Frekvensen kan varieras med en trimbar kärna eller en trim/vridkondensator ansluten till drain på JFET:en, andra till jord.
Är frekvensen lite för låg så kan man minska spolen lite.
Vissa oscillatorkonstruktioner har flera kondensatorer parallellkopplade för att minska uppvärmningen
av dessa. Det cirkulerar HF-strömmar i oscillatorns resonanskrets som värmer upp komponenter
som i sin tur kan ge frekvensdrift på grund av detta. En stabil välfiltrerad strömförsörjning är bra också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Tack alla!
Många tips!
En fråga till Castor: Kristaller har ju övertoner, men inga undertoner väl?
Hur delar man med 8 på ett enkelt sätt? Har du något förslag?
YD12150; en intressant oscillator, förmodar att man kan mata den med ca 12v . Är den känslig för nätbrum tro?
vissa oscillatorer är ju det.
Många tips!
En fråga till Castor: Kristaller har ju övertoner, men inga undertoner väl?
Hur delar man med 8 på ett enkelt sätt? Har du något förslag?
YD12150; en intressant oscillator, förmodar att man kan mata den med ca 12v . Är den känslig för nätbrum tro?
vissa oscillatorer är ju det.
Undertoner är frekvenser lägre än grundtonen - och det är teknisk omöjligt i alla oscillatorer.
Delning med t.ex. 8 görs med en logisk räknarekrets på minst 3 bit, t.ex. 7493 (om jag inte minns fel på nummerserierna).
Delning med t.ex. 8 görs med en logisk räknarekrets på minst 3 bit, t.ex. 7493 (om jag inte minns fel på nummerserierna).
4040 funkar med
kanske man kan hitta kristaller i den frekvensen, inte ommöjligt, men man får kolla runt en del
pll med 4046 är en lösning
men, meftersom noggranheten inte är såå noga ändå, så kan man bygga en och göra den så stabil som möjligt
man har ju faktiskt en motsvarande i alla gamla motttagare och på am så var det inte så vanligt med automatisk låsning på inställd frekvens , så det skall gå, man kan ju även ha en frekvensräknare fast på den så man ser och kan göra en manuell justering efterhand, småkul att lösa det genom att bygga så bra som möjligt
edi, lägger till möjligheten att ha två kristaller och mixa fram rätt frekvens, kräver lite nötande på miniräknaren för att hitta två lämpliga kristaller
kanske man kan hitta kristaller i den frekvensen, inte ommöjligt, men man får kolla runt en del
pll med 4046 är en lösning
men, meftersom noggranheten inte är såå noga ändå, så kan man bygga en och göra den så stabil som möjligt
man har ju faktiskt en motsvarande i alla gamla motttagare och på am så var det inte så vanligt med automatisk låsning på inställd frekvens , så det skall gå, man kan ju även ha en frekvensräknare fast på den så man ser och kan göra en manuell justering efterhand, småkul att lösa det genom att bygga så bra som möjligt
edi, lägger till möjligheten att ha två kristaller och mixa fram rätt frekvens, kräver lite nötande på miniräknaren för att hitta två lämpliga kristaller
-
Du c4marketing, jag tror att det skulle underlätta om du berättade vad för resultat du får, och vilka krav på stabilitet du vill uppnå, eller behöver.
1620 kHz är en relativit låg frekvens och borde bli rätt stabil, men vad betyder då "rätt stabil"?
Är du ute efter +-10 Hz inom -20 till 40 grader C så behövs en kristallstyrd sak.
Duger +-500 Hz inom 15 - 30 grader C (rumstemp) så bör du klara biffen.
Men som sagt vad uppnår du och vad behöver du?
Sen har det stor betydelse hur du mäter upp driften, värmer du med exvis hårtork kommer vissa komponenter att bli varmare än andra och temperaturförändringarna liknar inte naturliga temperatursvängningar. Frekvensdriften bestäms av oscillatorns alla komponenter mer eller mindre och det har stor betydelse hur man gör och kapslar saken.
Roy
1620 kHz är en relativit låg frekvens och borde bli rätt stabil, men vad betyder då "rätt stabil"?
Är du ute efter +-10 Hz inom -20 till 40 grader C så behövs en kristallstyrd sak.
Duger +-500 Hz inom 15 - 30 grader C (rumstemp) så bör du klara biffen.
Men som sagt vad uppnår du och vad behöver du?
Sen har det stor betydelse hur du mäter upp driften, värmer du med exvis hårtork kommer vissa komponenter att bli varmare än andra och temperaturförändringarna liknar inte naturliga temperatursvängningar. Frekvensdriften bestäms av oscillatorns alla komponenter mer eller mindre och det har stor betydelse hur man gör och kapslar saken.
Roy
Någon gång i mitten av 1950-talet lekte jag också lite med s.k. "privata sändningar" på mellanvåg i experimentsyfte. Jag använde två gamla radioapparater,
en för lyssning och en för sändning, med hjälp av radions lokaloscillator. Någon nämnvärd frekvensdrift märkte jag inte enligt den tidens mått, men däremot blev jag inte nöjd med modulationskvalitén. Min avsikt var AM, men jag upptäckte att ljudet var sämre vid rätt inställning d.v.s. mitt på bärvågen. Eftersom jag var i 15-årsåldern och var mer eller mindre "självlärd" kunde jag inte förstå varför ljudet var bättre på bärvågens flanker än det var vid rätt inställning på bärvågen.
Med åren blev jag lite klokare och förstod att modulationen påverkade oscillatorn och resultatet blev FM blandat med AM.
Så kan de´gå...
Kanske något att tänka på, c4marketing?
en för lyssning och en för sändning, med hjälp av radions lokaloscillator. Någon nämnvärd frekvensdrift märkte jag inte enligt den tidens mått, men däremot blev jag inte nöjd med modulationskvalitén. Min avsikt var AM, men jag upptäckte att ljudet var sämre vid rätt inställning d.v.s. mitt på bärvågen. Eftersom jag var i 15-årsåldern och var mer eller mindre "självlärd" kunde jag inte förstå varför ljudet var bättre på bärvågens flanker än det var vid rätt inställning på bärvågen.
Med åren blev jag lite klokare och förstod att modulationen påverkade oscillatorn och resultatet blev FM blandat med AM.
Så kan de´gå...

Kanske något att tänka på, c4marketing?
-
Ok, ännu engång tack alla!
Den jag har nu driver fram och tillbaka mellan ca 16160-16270 inom några dagars intervall. Det är en justerbar oscillator köpt från Elfa.
Gissar att 200-300 hz fram o tillbaka hade inte spelat ingen roll.
Svar till SM7CZR; jomen jag har märkt att det låter bättre om man ligger lite på sidan på frekvensen, men jag har inte kunnat fatta varför.Nu vet jag! Trodde det kunde bero på taskig antennanpassning, rätt antenn till denna frekvens skulle ju bli lång som attan.
Den jag har nu driver fram och tillbaka mellan ca 16160-16270 inom några dagars intervall. Det är en justerbar oscillator köpt från Elfa.
Gissar att 200-300 hz fram o tillbaka hade inte spelat ingen roll.
Svar till SM7CZR; jomen jag har märkt att det låter bättre om man ligger lite på sidan på frekvensen, men jag har inte kunnat fatta varför.Nu vet jag! Trodde det kunde bero på taskig antennanpassning, rätt antenn till denna frekvens skulle ju bli lång som attan.
> fram och tillbaka mellan ca 16160-16270...
Det är alltså 1.616 - 1.627 MHz som avses? Eller intervall på ca +/- 5 500 Hz.
Och +/- 200-300 Hz är alltså i runda tal ca 20 gånger bättre än det du har nu.
Eller kanske +/- 100-150 Hz? Beror på hur man tolkar "200-300 Hz fram o tillbaka"
> Det är en justerbar oscillator köpt från Elfa.
Den kanske har ett namn eller artikelnummer? Det kan ju vara intressant att
se vad du har använt för att uppnå det du har nu i relation till det du önskar.
En annan intressant sak är om du vill att hela lösningen ska vara "retro" eller
om det är OK (så som det har föreslagits här) att även blanda in modern
digital teknik.
Det är alltså 1.616 - 1.627 MHz som avses? Eller intervall på ca +/- 5 500 Hz.
Och +/- 200-300 Hz är alltså i runda tal ca 20 gånger bättre än det du har nu.
Eller kanske +/- 100-150 Hz? Beror på hur man tolkar "200-300 Hz fram o tillbaka"
> Det är en justerbar oscillator köpt från Elfa.
Den kanske har ett namn eller artikelnummer? Det kan ju vara intressant att
se vad du har använt för att uppnå det du har nu i relation till det du önskar.
En annan intressant sak är om du vill att hela lösningen ska vara "retro" eller
om det är OK (så som det har föreslagits här) att även blanda in modern
digital teknik.