Är det möjligt att dessa Li-ionbatterierna är "skyddade"?
-
Är det möjligt att dessa Li-ionbatterierna är "skyddade"?
Köpte dessa på Ebay, billigt. Annonsen säger "10PCS 3.7V 4200MAH 18650 Protected Li-ion Rechargeable Battery + Smart Charger".
Vilket jag tolkar som att det ska finnas skyddskretsar på batterierna.
Men kan inte hitta någon skyddskretts på cellerna. På de jag haft tidigare så har det funnits ett runt litet kretskort vid någon av polerna som innehållit skyddskretsarna. Vad tror ni?
Vilket jag tolkar som att det ska finnas skyddskretsar på batterierna.
Men kan inte hitta någon skyddskretts på cellerna. På de jag haft tidigare så har det funnits ett runt litet kretskort vid någon av polerna som innehållit skyddskretsarna. Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Är det möjligt att dessa Li-ionbatterierna är "skyddade"
Svårt att veta säkert, men gissar på att där kanske inte är nåt skydd. Borde vara lätt att mäta sig fram till bevis om det finns eller inte.
Eftersom dom ljuger om kapaciteten ljuger dom säkert om skyddskretsarna också. Det är inte osannolikt att det är en kines som tar begagnade batterier och lägger i nytt hölje...
-
Fejk. Dom har inga i sig. Jag testade dessa bara häromveckan och rev även den i bitar. Innehåller 1/3e del av innehåller vad den borde. Dvs dom är inte beg men dom har inte heller ordentligt fylda med innehåll så att säga 
Alla celler du hittar med kapacitet över 3400mAh och för under 2USD styck är garanterat fejk!
http://diytechandrepairs.nu/fake-scam-18650-batteries/ Här hittar du liknande jag gått igenom och hur de ser ut innuti.
nkon.pl så kan du få en hum vad dom borde kosta. Och kollar du i sverige är det ännu högre.

Alla celler du hittar med kapacitet över 3400mAh och för under 2USD styck är garanterat fejk!
http://diytechandrepairs.nu/fake-scam-18650-batteries/ Här hittar du liknande jag gått igenom och hur de ser ut innuti.
nkon.pl så kan du få en hum vad dom borde kosta. Och kollar du i sverige är det ännu högre.
Är som detta....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

det är inte möjligt?
varför sätta i en konding öht?
det hade varit billigare...
-
Ovan är en konding i en konding...
Däremot har det i 18650 funnits andra typer av laddningsbara batterier.. Samt redan beg 15 år gamla celler och nu det senaste dåligt lindade celler bara 2/3dels längd samt 1/3 del av totalt innehåll mot en riktig cell som kan ses på mina bilder
Dom gör allt för att sälja hehe
Däremot har det i 18650 funnits andra typer av laddningsbara batterier.. Samt redan beg 15 år gamla celler och nu det senaste dåligt lindade celler bara 2/3dels längd samt 1/3 del av totalt innehåll mot en riktig cell som kan ses på mina bilder

Dom gör allt för att sälja hehe
-
Att kapaciteten skulle vara överdriven hade jag räknat med. Men att de inte skulle vara "protected" när det står skrivet så i annonsen trodde jag inte. Dags att skriva ett litet meddelande till säljaren 

-
Ja du får pengarna tillbaks för dem. Sedan är kapaciteten mellan 300 och 800 i regel beroende batch 

Det är öken och få vettiga batterier från Kina , det mesta är blåsningar mer eller mindre.
-
Japp, Finns några få men i regel är dom få Man får betala. Det smakar tyvär först när det kostar.
Jag har hittat några få som presterar halvt men tittar man pris kontra kapacitet så kan man likväl köpa nya märkesceller istället.
Jag har hittat några få som presterar halvt men tittar man pris kontra kapacitet så kan man likväl köpa nya märkesceller istället.
Det ger mer och köpa märkes laptop batterier eller så och ta ut celler än och köpa löst
från bluffare - blir ju hyfsat billigt ändå.
Tillverkarna av stora märken lägger inte in skitceller.
från bluffare - blir ju hyfsat billigt ändå.
Tillverkarna av stora märken lägger inte in skitceller.
Är det 'UltraFire' celler (vilket denna påminner lite i design bl.a röd kapsling och de 3 korta svarta strecken, vilket är 3 svarta streck på silvrig bakgrund i de mer äkta varianterna) så är de ökända för väldigt mycket plagiat.
Är det 4200 mAh så är det första indikationen att det är bluff, att de dessutom saknar all form av skydd är allvarligt ur brandsäkerhetssynpunkt och förmodligen helt otillåtet eftersom texten på cellen indikerar något helt annat. Det är just sådana celler som är orsaken till allt mer striktare regler för att ta med sig batterier på flyg - dvs. förstör möjligheterna mer och mer att ta med sig sådana batterier i flyg över huvud taget. Genom att övh. köpa dessa skitceller i västvärlden så kommer det att fortsätta att producera sådana...
För din del så är bästa åtgärden att dumpa dessa batterier till återvinningen så fort som möjligt - för din egen säkerhet!!.
Seriösa 18650 celler står det typ Samsung, Panasonic, Sony, GP eller LG på och de är sällan större än 3200 mAh - möjligen att det numera kan finnas 3500 mAh - alla värde över detta borde ge seriösa bluff-vibbar.
Genom att väga cellerna gentemot seriösa tillverkares datablad så inser man ganska snabbt att det fattas en hel del massa i dessa bluffceller - men inte ens detta är 100% indikation då det finns bluffceller som är sandfyllda för nära rätt vikt...
Är det 4200 mAh så är det första indikationen att det är bluff, att de dessutom saknar all form av skydd är allvarligt ur brandsäkerhetssynpunkt och förmodligen helt otillåtet eftersom texten på cellen indikerar något helt annat. Det är just sådana celler som är orsaken till allt mer striktare regler för att ta med sig batterier på flyg - dvs. förstör möjligheterna mer och mer att ta med sig sådana batterier i flyg över huvud taget. Genom att övh. köpa dessa skitceller i västvärlden så kommer det att fortsätta att producera sådana...
För din del så är bästa åtgärden att dumpa dessa batterier till återvinningen så fort som möjligt - för din egen säkerhet!!.
Seriösa 18650 celler står det typ Samsung, Panasonic, Sony, GP eller LG på och de är sällan större än 3200 mAh - möjligen att det numera kan finnas 3500 mAh - alla värde över detta borde ge seriösa bluff-vibbar.
Genom att väga cellerna gentemot seriösa tillverkares datablad så inser man ganska snabbt att det fattas en hel del massa i dessa bluffceller - men inte ens detta är 100% indikation då det finns bluffceller som är sandfyllda för nära rätt vikt...