Ändhylsors vara eller icke vara
Ändhylsors vara eller icke vara
Bör man använda crimphylsor eller inte, på kabel av lite grövre sort, till exempel MK/RK16 mm2.
Funderar på hur bra det blir i plintar, om de riskerar att släppa efter ett tag eller om de håller sig.
Fördelen är ju att det är lättare att få in alla trådar i plinten.
Nackdelar ??
Funderar på hur bra det blir i plintar, om de riskerar att släppa efter ett tag eller om de håller sig.
Fördelen är ju att det är lättare att få in alla trådar i plinten.
Nackdelar ??
Re: Ändhylsors vara eller icke vara
16 mm² är ganska stort. Plintarna till den storlek brukar vara bra på att hålla ihop kardelarna då de ofta är "slutna", alltså ett litet bur.
Men är det skruv med bricka (mer eller mindre avancerat) är hylsorna definitivt en stor hjälp.
Men är det skruv med bricka (mer eller mindre avancerat) är hylsorna definitivt en stor hjälp.
Det är sällan man ser ändhylsor fabriksmonterade på grova kablar.
Annars gillar jag ändhylsor.
Annars gillar jag ändhylsor.
Jo, men ibland ser man inte tillräckligt, och då kan det ända att alla trådar inte går in i plinten utan hamnar utanför, speciellt om man har en kraftig böj på kabeln precis innan.
Ändhylsor med krage är väldigt bra,
beroende på hur de formas i crimptången kan man behöva se upp med att man inte drar åt skruvklämman när ändhylsan står på högkant (och då senare kan glida och komma lös)
Som alltid; rätt hylsa till aktuell kabel och rätt crimptång till aktuell hylsa gäller...annars blir det kattskit
beroende på hur de formas i crimptången kan man behöva se upp med att man inte drar åt skruvklämman när ändhylsan står på högkant (och då senare kan glida och komma lös)
Som alltid; rätt hylsa till aktuell kabel och rätt crimptång till aktuell hylsa gäller...annars blir det kattskit

helt klart fördel ändhylsa, men man får pressa dom så att dom blir nästan lika bred som plinten
har inte sätt någon krypa ut då , men om dom inte är bra crimpade så är det problem
har inte sätt någon krypa ut då , men om dom inte är bra crimpade så är det problem
Hittar inga bra bilder, men det är ju oisolerade rörhylsor och ett sådant här verktyg jag har
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hm kommer i¨håg en sak, vi hadde problem med några ändhylsor som var koerare än normalt, kunde det varit för 10 eller 16 kvadrats, dom var 3-4 mm kortare än dom senare typerna och där hadde man problem , men det borde vara gångna tiders bekymmer
dom rörhylsorna, är dom tunna eller tjocka i godset?
dom rörhylsorna, är dom tunna eller tjocka i godset?
Det är väl standard DIN-hylsor, har inte en aning om godstjockleken, men den bör väl vara någon mm.
dom ändhylsorna jag tänker på och normalt annvänt har varit tunnväggiga, en halv mm eller så
Den tången som är med på bild tidigare skulle jag säga inte är gjord för ändhylsor utan för kabelskor och rörskarvar i koppar.
Sen ang dess vara eller inte beror lite på i min värld. Är det fjäderbelastat kan det ibland bli skit med ändhylsor då dom bygger för mycket.
Sen ang dess vara eller inte beror lite på i min värld. Är det fjäderbelastat kan det ibland bli skit med ändhylsor då dom bygger för mycket.
Aha, det var Säter som nämnde ändhylsor och då for jag iväg på det spåret, ursäkta!
Som TomasL skriver så är det ju rörkabelskor det är frågan om och det är stor skillnad, både i dimension, godstjocklek och storlek på verktyg
Vissa skor skall crimpas två gånger, det är nog från 25kvmm eller om det är 30kvm och uppåt med den tången du har, det framgår på etiketten om den finns kvar, för det är väl en "Elpress"-tång du har?
Det här är en rörkabelsko, mig veterligen finns det inga "feta" ändhylsor av denna kaliber.
I det här fallet av fabrikat Nelco, just denna heter 10-5 och är för 10kvmm medans -5 är hålets diameter i mm.

Det här är en ändhylsa, finns normalt upp till 2,5kvmm och är tunna i godset, det finns för grövre kabel men då blir det lite ovanligt och dessutom svårare att hitta en passande crimptång.
Gör du många kontakteringar så finns det ändhylsor på remsa och ett specialverktyg för remsmatning, till exempel elfa 18048070
Är du mållåst på 16kvmm så kika på 18048090 och 14821566 så blir det bra

Som TomasL skriver så är det ju rörkabelskor det är frågan om och det är stor skillnad, både i dimension, godstjocklek och storlek på verktyg

Vissa skor skall crimpas två gånger, det är nog från 25kvmm eller om det är 30kvm och uppåt med den tången du har, det framgår på etiketten om den finns kvar, för det är väl en "Elpress"-tång du har?
Det här är en rörkabelsko, mig veterligen finns det inga "feta" ändhylsor av denna kaliber.
I det här fallet av fabrikat Nelco, just denna heter 10-5 och är för 10kvmm medans -5 är hålets diameter i mm.

Det här är en ändhylsa, finns normalt upp till 2,5kvmm och är tunna i godset, det finns för grövre kabel men då blir det lite ovanligt och dessutom svårare att hitta en passande crimptång.
Gör du många kontakteringar så finns det ändhylsor på remsa och ett specialverktyg för remsmatning, till exempel elfa 18048070
Är du mållåst på 16kvmm så kika på 18048090 och 14821566 så blir det bra

Jag trodde också att det rörde sig om dessa tunngodsiga hylsor.grym skrev:dom ändhylsorna jag tänker på och normalt annvänt har varit tunnväggiga, en halv mm eller så

Vi har ändhylsor+tång på jobbet som går upp till 16kvmm. Det finns hos Elfa att köpa bland annat men även Elpress har i sitt sortiment.SM6XUN skrev:Det här är en ändhylsa, finns normalt upp till 2,5kvmm och är tunna i godset, det finns för grövre kabel men då blir det lite ovanligt och dessutom svårare att hitta en passande crimptång.
Både isolerade och oisolerade i sådan där liten snurrlåda. Finns garanterat större att få tag på i om det är så också.
Senast redigerad av Purre 8 mars 2017, 22:32:42, redigerad totalt 1 gång.