Skrämma liv i NiMh batterier ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Skrämma liv i NiMh batterier ?

Inlägg av Perkla »

Jag har ett gäng gamla batterier till Motorola mobil av äldre modell typ Flare och international 5200 samt 7200 och många andra modeller.. kan man på nått sätt skrämma liv i dom igen ? Antar att det inte går men kan vara värt att fråga i alla fall..

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Skrämma liv i NiMh batterier ?

Inlägg av grym »

kortvarigt kan det gå , men jag har dåliga erfarenheter, dom har sedan hög själurladdning''ett allternativ är att såga upp dom och byta batterierna om det är storlekar man kan få tag på
bearing

Inlägg av bearing »

På NiCd har jag provat detta:

Och det funkar faktiskt!
Gjorde det senast häromdagen på ett batteri till en skruvdragare. Utan att förstöra kontaktytorna, som killen i videon, förstås.

Laddade fullt. Maskinen var svag. Anslöt kablar med krokodilklämmor, och duttade några gånger anti-parallellt över ett bilbatteri. Maskinen blev sedan stark. Har provat tidigare och fungerade då med. Den höga strömmen bränner av interna kortslutningar i cellerna. Jag blir lika fascinerad varje gång denna brutala metod fungerar. Hittills har den fungerat 3/3 gånger för mig.

Dock vet jag inte om det funkar på NiMH.

Det du kan göra är att byta ut cellerna i batterierna.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Vad är "anti-parallellt" ?
Menar du att skifta polaritet?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Det bildas "afaik" små kristall nålar som kortsluter cellerna. Genom att chocka batteriet med ström kan man bränna av dessa kristaller.
Jag laddar en konding på 10mF genom ett motstånd och en diod från en 24V trafo.
Därefter laddar jag upp batteriet med kondingen direkt kopplad. Brukar upprepa detta någon gång till.
Brukar lyckas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns hur många magiska formler som helst som uppges kunna återuppliva gamla batterier av alla de slag. De har dessvärre det gemensamt att ingen av dem fungerar. Gammalt slutkört batteri == game over.

Bara till att byta celler med en gång om det skall fungera till någon reda. Gör det innan de magiska metoderna har förstört eventuell elektronik i batteripacken eller fått elektrolyten att tränga ut och orsaka skada.
xxargs

Inlägg av xxargs »

baron3d skrev:Det bildas "afaik" små kristall nålar som kortsluter cellerna. Genom att chocka batteriet med ström kan man bränna av dessa kristaller.
Jag laddar en konding på 10mF genom ett motstånd och en diod från en 24V trafo.
Därefter laddar jag upp batteriet med kondingen direkt kopplad. Brukar upprepa detta någon gång till.
Brukar lyckas.
Detta gäller nog främst NiCd-batterier det fungerar på eftersom det är massor av kadiumnålar som sakta växer igenom isoleringen och till slut kortsluter.

NiMh-batterier har inte just det bekymret utan det är nog mer att magnesiumet och ceriumet i Metallhydriden har oxiderats upp eller förändrats så att väteupptagningsförmågan inte är som innan.

Slitna och/eller åldrade NiMh batterier brukar märkas genom att dess inre resistans blir allt högre och kapaciteten sjunker markant vid dom tänkta strömlasterna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

NiMh batterier brukar gå att rädda om man laddar en cell åt gången. Om dom är helt urladdade finns nämligen risk att den tommaste cellen vänder polaritet och då blir allt väldigt konstigt...
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Marta skrev:Det finns hur många magiska formler som helst som uppges kunna återuppliva gamla batterier av alla de slag. De har dessvärre det gemensamt att ingen av dem fungerar. Gammalt slutkört batteri == game over.
Ja och nej.
Jag har haft gamla mobiltelefoner (såna som är före litiumpolymerbatteriernas tid och har NiCd i sig) som har totalt vägrat att ta laddning över huvudtaget trots att de suttit i ladduttaget i ett dygn. Det funkade då att "chocka" igång batteriet med hög spänning.
Batteriet är visserligen i dåligt skick, men det går från stendött till att faktiskt gå att ladda igen.

Däremot är jag lite tveksam till om det här skulle funka och att batterierna verkligen blir bra av det....
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det finns ingen livslängd att tala om på sådana batterier
efter en sådan behandling
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det är fyrkantiga celler i dessa gamla motobatterier men det går att pilla i R003 eller R6.
Skär upp baksidan med varmt skalpelblad då går det att göra hyfsat snyggt.

Har gjort det på medeltiden nån gång
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det fina med med dom motorola batterierna var ju att dom var idiot säkra.
Dom tog inte fyr även om det blev tvärkortis i batteriet eller utanför den.
Dom har nämligen inbyggd termosäkring och något mer,kommer inte ihåg
detaljerna,det är också evighet sedan jag plockade isär dom,och blev
imponerad av den säkerhets tänk på den tiden.Däremot livslängden var inte
så imponerad.
bearing

Inlägg av bearing »

Marta skrev:Det finns hur många magiska formler som helst som uppges kunna återuppliva gamla batterier av alla de slag. De har dessvärre det gemensamt att ingen av dem fungerar. Gammalt slutkört batteri == game over.
Vad är din kommentar till mina erfarenheter?
bearing

Inlägg av bearing »

breflabb skrev:Vad är "anti-parallellt" ?
Menar du att skifta polaritet?
Ja, jag kopplade minus mot plus, så att det blev ca 24V vid kortslutningen, med detta 12V skruvdragarbatteri. Efter några duttar, när "batteriet vaknat till liv", slog det kraftiga blåa gnistor.

Jag provade först att cykla batteriet några cykler för att få igång det, men det hjälpte inte. Batteriet var lika trött ändå. Så denna "shockning" verkar vara det ändå som hjälper. Hur mycket kapacitet som finns kvar vet jag inte. Men energin räckte för att dra i dom skruvar jag ville dra i, i alla fall.

Skillnaden mellan skruvdragarbatterier och telefonbatterier är att skruvdragarens gått väldigt få cykler, och sedan blivit dåligt p.g.a lagringstiden, medan telefonens batteri antagligen gått många cykler, och helt enkelt slitits ut. Därför jag är jag rädd att denna brutala metod inte hjälper på telefonbatterierna.
Senast redigerad av bearing 20 februari 2017, 13:39:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Nu är vi nära sanningen.Skruvdragarbatterier är ett stort problem när dom ligger
ett halvt år eller mer oladdade,det är då dom här tråkiga saker händer.
Men nu har jag kommit runt detta problem med att ladda batteriet två till tre gånger
under den långa tiden man inte använder,och det har funkat mycket bra.
Ibland är ett nytt batteri dyrare än en komplett skruvdragare
Skriv svar